Gå till innehåll

DVD och Blu-Ray spelare


CGD

Recommended Posts

Mina två optiska enheter slutade att vara med i Windows idag. Igår var de inga som helst fel på dem men idag fungerar de inte. Tittar jag i BIOS så är bägge med där men när Windows kommer igår så finns de inte med. Bägge har ström, det går att öppna facken på båda. Jag har också prövat att byta kablar med hårddiskar men de optiska enheterna går ändå inte men hårddiskarna som fått kablarna som DVD och Blu-Rayen hade fungerar.

Så vad är det som sätter stopp för mina optiska enheter? 

Om jag kör programmet Speccy så listar de bägge enheterna men det är något fel. "Misslyckades vid användandet av VxD laddaren" .

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det möjligen så att enhetshanteraren visar gula utropstecken och besked att drivrutin ej kunde läsas in?

Troligen korrupta "upper & lower filters". Finns massor av guider hur man återställer. E-son hade tidigare en "reg-fix" som funkade utmärkt, men han har lagt ner, tyvärr.

 

//Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade i enhetshanteraren och det är inga utropstecken utan snarare lite lätt guloranga trianglar. Dessutom står det i egenskaper "Den här maskinvaran kan inte startas eftersom dess konfigurationsinformation i registret är ofullständig eller skadad. (Kod 19)".

Jag har gjort en systemåterställning men det hjälpte inte. Men för att vara riktigt säker så ska jag göra en till om jag kan hitta en som är äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, bra ide. Jag fortsatte med att göra systemåterställning med ytterligare nästa äldre punkt och efter ett par så var mina optiska enheter tillbaka.
Men jag har ju installerat om Windows 10 så jag har inte avinstallerat något utan bara installerat olika program varav några från skivor när felet plötsligt var där.

Kan lägga till att det här ställde till det med många av mina program. De finns på hårddisken men är ändå inte installerade.
 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...