Gå till innehåll

Tv via Wifi


Recommended Posts

Hej på er allihopa!

 

Har ett problem jag behöver hjälp med. Har en bekant som fått fiber i huset för ett tag sen. Nu ska han teckna sig för TV via fiber och säga upp sitt gamla avtal med Boxer.

När dom drog in fiber i huset placerades nätverksuttaget i ett annat rum och detta försvårar lite nu. Han vill absolut undvika att dra långa kablar för att få tv-boxen i kopplad i routern.

 

Exakt vad behöver man för att kunna koppla tv’n utan att dra långa kablar från uttag/routern? Tv-operatören har inget att erbjuda så det får bli inköp på egen hand. 

 

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fiber converter som de placerat på inkommande fiber och inget mer?

Om det är så kan man koppla routern till den och sedan köra på som vanligt i sitt LAN. Troligtvis blir väl inte överföringen till tv så fantastisk som man vill ha det. Ett alternativ är nätverk via elnätet. Montera basen vid routern och mottagaren bakom tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är vad Comhem säljer: https://www.comhem.se/kundservice/felsok/tradlos-tv-brygga
Telia: https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/technicolor-owa0130

Det är viktigt att det lokala nätverket är stabilt för annars blir bilden ryckig. Jag har sett en del som klagat på boxarna för IP-teve, startar långsamt, tar tid att byta kanal etc. Vi har Boxer (trots fiber) och boxen med hårddiskinspelare tar tid att starta upp men att byta kanal går ju ögonblickligen, det är ju inte riktigt samma sak med en IP-tevebox som ska börja ladda ner en ny ström. Bara så din bekant vet och inte blir besviken efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så kommer jag aldrig igen ha tv trådlöst.. Jag har nätverk i eluttaget och bakom tv-bänken en liten switch. Kabel till tv, nas, ljudanläggning och spelkonsollen. Ingen kabel syns och allt funkar perfekt. Det enda felet är en dyr Telia tv som man kan klara sig utan...det finns alternativ på nätet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara man är noga med vad det är man köper.. hastighet etc. Jag är jättenöjd. Visserligen inte det snabbaste.. men den är gammal nu och jag funderar på uppgradering.. men å andra sidan funkar allt klanderfritt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en yttervägg sitter ett nätverksuttag. Förvisso en typ av switch men i den kopplar man in en nätverkskabel, tv-box och/eller router osv. Då borde jag kunna koppla den in i en Homeplug och routern osv i vilket rum jag vill? På så sätt kan både router och TV-box sitta vid TVn, eller där det nu finns en Homeplug i aktuellt rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För många fungerar Homeplug väldigt bra numera men inte för alla så det är bra att köpa på Kjell där det brukar gå bra att få öppna förpackningen för att testa och sen lämna tillbaks. En del andra ställen vill ju inte ta tillbaks öppnade förpackningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Telia IPTV i några år och det har fungerat bra. De tidigaste boxarna kunde väl ha någon lite seghet i vissa menyer men i modern tid är det inga problem. Tycker de är lika snabba som satelitboxar osv jag använt.

Just nu är jag tillbaka på nätverkskabel till min TV-box men tidigare har jag använt två olika modeller av trådlösa lösningar från Ruckus och Technicolor som Telia sålt till sitt IPTV och de har fungerat bra. Jag har dock inte provat den senaste varianten som Cecilia länkade till men jag tror nog den fungerar om något ännu bättre än de äldre modellerna. Jag tror inte de lösningarna är knutna på något vis till just Telias IPTV-boxar utan funkar nog med annat också, men det är inget jag testat så reckomenderar att googla lite på det innan köp. Jag har inte kört 4K över det så vet inte om de klarar den bandbredden men 1080p upplösning har fungerat felfritt med både IPTV-kanaler och Netflix, även Spotify fungerar bra. Har kört kanske 6-7m som längst med betongväggar.

De elnätsbaserade nätverkslösningar jag har erfarenhet av har funkat betydligt sämre, men det var länge sedan så de har kanske också blivit bättre. Elnätet i huset kan såklart också ha påverkat negativt. 

De flesta stora elektronikkedjorna t.ex. Elgiganten, NetonNet, MediaMarkt osv har öppet köp i minst 30 dagar och tar tillbaka öppnade varor (vissa kategorier undantaget) utan frågor så länge produktförpackningen är öppnad försiktigt och det inte syns att varan är använd så de går att sälja igen. Läs vilkoren på hemsidorna. 

Begagnade Ruckus har jag sett ganska ofta på Blocket och Tradera. Den äldre modellen av Ruckus finns i flera generationer och de ser likadan ut så viktigt man kollar exakt modellbetäckning på dem så man vet vad man får om man ska köpa begagnat. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min vän har nu köpt Homeplug, en Netgear-modell i medelprisklass. Retur på denna kan göras i 30 dagar, så vi får tid att testa och utvärdera. Enligt de recensioner som finns på nätet så ska det fungera riktigt bra för ändamålet.

 

Kommer att koppla in Homeplug efter routern för att sedan ta emot nätverk i det aktuella rummet. Enbart TV kommer köras över elnätet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kan meddela att det funkade utmärkt!

 

Har gjort detta hos 2 olika vänner denna veckan. Den ena enligt tråden, i syfte att överföra fiber-tv till ett annat rum utan att behöva dra kablar över halva huset. En hastighetskontroll visar att den Homeplug som sattes vid tv´n gav 80-85 mbit/s vid en uppkoppling på 100/10. Familjen är överlyckliga att det gick så smidigt.

 

Den andra familjen har problem med Wifi hemma. Ett gammalt hus med tjocka väggar. Har testat med Wifi-extender utan någon direkt effekt. Homeplug funkade ok men gav inte tillräckligt höga hastigheter för ändamålet. Dessa Homeplugs (prisklass medel) lämnades tillbaka och det investerades i nya USB Nätverkskort av Gigabyte-standard. Första dygnet gav bra resultat, utvärdering pågår.

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...