Gå till innehåll

Windows 10 October 2018 Update har släppts


DAson

Recommended Posts

Kan man inte stoppa detta vansinne från Microsoft? Är inte det minsta intresserad av en massa nytt lullull som jag inte beställt. Har just nu ett fungernade hemmanätverk med tre win10 datorer. Ser med skräck fram mot allt som  kommer att falera när uppdateringen går i gång.

Har inget emot om  det är uppdateringar av systemet som gör det säkrare, men inget annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det att bli några förändringar i Windows Defender Säkerhetscenter.

Någon som vet ??

Såg att Windows Defender fick bra resultat i AV test, om jag nu fattade det rätt.

Kör bara med Windows Defender nu.

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för länken bra att man äntligen kan hämta hem uppdateringsassistenten trodde inte att den uppdateringen skulle komma igår tisdag då kom den senare än jag hade väntat mig https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10/?4cd9df4f-deef-4431-9497-a04303f34986=True&7d5c905c-2314-414e-8702-8441e26eb0ae=True

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-10-01 at 13:53, Lasse B sade:

Kommer det att bli några förändringar i Windows Defender Säkerhetscenter.

Någon som vet ??

Såg att Windows Defender fick bra resultat i AV test, om jag nu fattade det rätt.

Kör bara med Windows Defender nu.

Det står en del på https://blogs.windows.com/windowsexperience/2018/10/02/find-out-whats-new-in-windows-and-office-in-october/

Det som tidigare hette Windows Defender Säkerhetscenter heter nu Windows-säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering som tog 4 timmar,
Microsoft Edge fungerar inte (Det går inte att nå den här sidan bla bla bla...).

Omstart hjälper ej. Internat fungerar som det ska
Sitter just nu med Internaet Explorer
Håhåjaja...

 

Ska vi ägna oss åt supporten nu?

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev just nu klar, gick rätt fort.

Gjorde en ren installation.

Upptäckte, att när man ställt in ljusstyrkan, som från början var 50%, ställt in det på 82 %, så händer det när datorn bla startat om att det går tillbaka till 50%..

I den tidigare versionen kunde man spara inställningen, hittar inte det någonstans.

Ljusinställning, ( Energialternativ >>> ( Visningsalternativ )

Men man får välan räkna med lite spill, problem nu i början.

Annars gick det smärtfritt.

Ha en bra dag alla, med era installationer.

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ByggareBob sade:

Uppdatering som tog 4 timmar,
Microsoft Edge fungerar inte (Det går inte att nå den här sidan bla bla bla...).

Omstart hjälper ej. Internat fungerar som det ska
Sitter just nu med Internaet Explorer
Håhåjaja...

 

Ska vi ägna oss åt supporten nu?

Vad är det som är så viktigt så man behöver 4 timmars uppdatering. Har stängt av Windows Update. Vad är det jag missar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast ett mindre antal datorer som kommer att få den stora Oktober-uppdateringen snart, ju äldre datorn är desto längre dröjer det innan den kommer, upp till flera månader. Om man stänger av Windows Update helt kommer man inte att få in säkerhetsuppdateringar vilket kan göra att datorn blir lätt att hacka för någon ute på internet som letar efter datorer som inte är uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Det är endast ett mindre antal datorer som kommer att få den stora Oktober-uppdateringen snart, ju äldre datorn är desto längre dröjer det innan den kommer, upp till flera månader. Om man stänger av Windows Update helt kommer man inte att få in säkerhetsuppdateringar vilket kan göra att datorn blir lätt att hacka för någon ute på internet som letar efter datorer som inte är uppdaterade.

Hur troligt är det att detta händer när jag har en egen router med privta IPadresser på insidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funnit en ny funktion i Diskrensning Hämtade filer finns med i listan så om ni har något som ligger och skräpar där så kan man rensa bort onödigt. Nya mörka utseendet i Utforskaren är avstängd som default men kan enkelt aktiveras via Anpassa>Färger och Välj standardappläge ljust eller mörkt. Jag tycker om den funktionen och har valt det mörka och tycker att det är snyggt med den på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, JonnyS sade:

Borde inte detta vara löst för länge sedan, klarar en ny update från Microsoft av detta?

Det har då och då under åren hittats säkerhetshål som har gjort att skadlig kod på webbplatser har kunnat komma åt enskilda datorer. Säkerhetshål som då Microsoft och andra tillverkare har täppt till med uppdateringar. Framför allt har det ju varit problem med Flash många gånger, men även andra program och själva Windows har förekommit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, DAson sade:

Har funnit en ny funktion i Diskrensning Hämtade filer finns med i listan så om ni har något som ligger och skräpar där så kan man rensa bort onödigt.

Det kan Windows göra åt en.

”Om du aktiverar Storage Sense frigör Windows automatiskt utrymme genom att ta bort filer du inte behöver, till exempel tillfälliga filer och objekt i Papperskorgen.”

Frigöra diskutrymme i Windows 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Cecilia sade:

Det är endast ett mindre antal datorer som kommer att få den stora Oktober-uppdateringen snart, ju äldre datorn är desto längre dröjer det innan den kommer, upp till flera månader. Om man stänger av Windows Update helt kommer man inte att få in säkerhetsuppdateringar vilket kan göra att datorn blir lätt att hacka för någon ute på internet som letar efter datorer som inte är uppdaterade.

Den där teorin kan inte stämma, då min 6 år gamla laptop fick Oktoberuppdateringen (1809/17763.1) i tisdags efter midnatt...

Slutade med en total återställning av datorn och hittills fungerar allt bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...