Gå till innehåll

Xtra PC. Bluff eller Bra???


Recommended Posts

Det har den senaste tiden kommit reklam för något som heter Xtra PC. Ser ut som ett USB-minne och sägs innehålla Linux och lite annat. Det sägs också snabba upp gamla tröga datorer till någon sorts High Speed. Det visas den här USB-stickan och den sägs kosta mindre än en hundralapp.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Bra eller dålig. Är det bara Bluff och Båg, ett uträknat Bondfångeri eller finns det någon substans i det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Cecilia helt och fullt. Men, vill du testa något som ser ut som Windows i stort fast det är en Linux kan du testa Zorin OS. Helt nytt av vad jag vet. Det finns en gratis version och en som de vill ha betalt för. Den som de tar betalt för innehåller allt som man vill slippa. Den har bara en hel massa förinstallerade program som du ändå inte vill ha och skulle du vilja ha dem så är det otroligt lätt att installera.  Nu, i den versionen så har de en "store" likt den som finns i Windows 10 där man väljer det man vill ha och klickar på en knapp så installeras det på datorn. Lika lätt att avinstallera.. markera programmet och välj avinstallera.. klart.

Om man inte vill installera på datorn, går det att testa först precis som i alla de andra olika distros av linux. 

I mitt tycke en nackdel är att de valt Firefox som standard webbläsare.

 

För att återgå till din fråga.. Xtra PC låter nästan som Zorin OS när man kollar reklamen för den.. Betala inte för den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Venoms! Jag skall pröva vid ett lämpligt tillfälle.

Zorin??? Jag drar mig till minnes att det hette ett " skurkbolag" i en James Bondfilm från sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Det var innan IBM PC-datorerna hade slagit igenom och börjat erövra världen. Och i manuset till filmen fanns det då ett skurkbolag Zorin Industries med någon galen person som ville ta över världen med hjälp av (dåtidens?) datorer. Eller om skurken möjligen skulle infiltrera alla datorer. Detta var säkert innan ordet datavirus var påtänkt? Detta är ju många år sedan så jag minns inte handlingen exakt. Men James Bond återställde naturligtvis ordningen. 

Men kul att dom lånar ett i filmhistorien fiktivt namn till någon nu existerande dataprodukt. Någon mer som minns filmen får gärna kommentera mera.

P.S. En association: Kineserna och Huawei! D.S.

Redigerad av -64
felstavat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...