Gå till innehåll

Krasch


Recommended Posts

Se så..Nu stack min 200 giggare..Mega kul..Inte alls...Finns dock en hel på den jag mer än gärna vill spara..Den "knackar" vid uppstart sen syns den varken i bios eller xp..

Någon som kan ngt företag som återställer data från en kraschad hdd till en ny?

Gärna rekommendationer och tips på såna ni använt själv eller kompisar som använt sig av den tjänsten...Länkar till google sidor klarar jag mig utan för så pass mycket kan jag söka själv...Men de fanns en uppsjö av dessa firmor tycker jag och man vill inte bli blåst på 3000,- för att fixa sin hdd när det ens inte får med allt eller när det finns billigare...

Så...Snälla kan någon tipsa mig om ett bra ställe??(Helst svenskt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan rädda dina data mha Foremost som ingår i denna knoppix-varianten

http://www.knoppix-std.org/

men om du inte hittar hårddisken i bios så kan det nog vara kört att rädda själv.  :(

De är ju de ja inte gör...Måste ju lämna in till ngn firma som kan fixa....Faen alla saker...buhuuu...Jag verkligen hatar när sånt här händer  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner med dig i din situatuion verkligen, har hänt liknande grejer hos mig. Men jag har bara fått bita ihop och svälja.

Det finns ett företag i Norge som återställer data på fysiskt trasiga hdd.

Kan tyvärr inte namnet på företaget med de skall vara rätt dyra vad jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aurora.se/prislista.htm

Hittade en som verkar vara bra...Även den billigaste jag hittat...Men frågan är om man verkligen har lust att punga ut dom pengarna...Det är mestadels "bara" kort på den nyfödda...

Och det är "bara" dom bilderna som gör det värt att återställa den...

Men de kostar ju som sagt 1500 för recovery + en HDD för 2500 = 4000 sammanlagt...

Faen va ångest  =(

Är Du berättigad till 50% prisreduktion

  För att erhålla 50% prisreduktion på själva data

  recovery arbetet krävs följande: 

Du är inte registrerad för MOMS eller innehar en F-skattesedel.

Med andra ord, Du är inte en egen företagare.

Föremål för Data Recovery, en hårddisk, har varit installerad i en stationär dator eller laptop för lagring av information som används endast för privat bruk. (privata data)

Föremål för Data Recovery används INTE för lagring av myndighets,kommersiell eller företags information. (affärsmässiga data)

   Vad anser vi med begreppet privat användning? 

Bland många tänkbara exempel av privat data är: samling av familjebilder, privatekonomi eller avtal av privat karaktär, privata dokument, släktforskning, spel och musiksamling mm.

   Vad anser vi med begreppet affärsmässig

   användning? 

Bland många exempel av affärsmässig data är: företagsekonomi, kommersiella avtal eller upphandlingar, marknadsföring och budgetarbete, kalkyl och forskning, affärskorrespondens, löne- kund- eller leverantörs databaser osv.

Vetenskaplig Forskning på universitets nivå betraktar vi som ICKE privat data, dock kan viss prisreduktion förekomma.

Kanske man kan infalla inom den kategorin?Då skulle det "bara" kosta 2papp....De vore ju bättre än 4papp iallafall  :)

*Edit*

Såg nu åxå att det är Exkl moms....Ush...Då trappas de ju upp en 500-700 till...Hmmm...Fortfarande bättre än 4papp iaf  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Här har du kanske fler....

http://www.google.com/search?rls=com.micro...amp;btnG=Search

En till liten mikrosokopisk chans är att köra din hds repverktyg och se om det går att väcka liv i disken.

Även om den mekaniskt är kraschad borde den synas i BIOS dvs elektroniken/firmwaret borde vara

vid liv....  (troligen har den skurit men det borde diagprogrammet även se)

Kanske värt att prova ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera även kablarna till hårddisken, är kablarna kass så syns den inte i bios och du får ingen kontakt. Kanske ett litet ljus i mörkret...billigare iaf än hdd recovery

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för hårddisk du har, IDE eller Serial ATA? Är det IDE så be någon gamal Amiga räv att sätta in HD´n och be honom skriva in nytt RDB och kör sedan disken genom valfritt recover program. Funkar dock ej alltid  :- Prova annars att slänga in HD´n i en annan PC det kan ju vara nått med kabel/kontakt/kontroller/moderkort och det är billigare än 4000 för renovering av HD´n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...