Gå till innehåll

Skrivregler


Mikael63

Recommended Posts

Har läst någonstans att man ska skriva ex.

15 °C (undantag om bara gradtecken används, 15°)
230 V
110 km/h
osv. och INTE utan mellanslag, som i:
15°C (se ovan)
230V
110km/h
 

Om jag söker på nätet så hittar jag samma information men då på sidor där man, kanske, gjort egen tolkning av regler och skrivit ner dem.
 

I "Myndigheternas skrivregler, åttonde upplagan, av Institutet för språk och folkminnen, Språkrådet" finns gott om exempel där mellanslag används men jag hittar inte där denna regel är "utskriven". Kanske finns där någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kanske men då kanske någon menar att V inte är ett ord utan en förkortning av Volt.

Kanske är en icke-fråga men när jag påpekade detta fick jag ett "jaså?" till svar och jag hänvisade då till "någon skrivregel" och tänkte att det då skulle kunna vara bra att ha den skrivregeln till hands, vid ev. behov.

Men man kan kanske vända på det och, vid ev. diskussion,  efterfråga en regel som säger att det ska skrivas ihop.. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ingen uttalar det ju som V utan som volt. Om man ska strunta i mellanrum innan alla förkortningar blir det svårläst för då blir det ju sånt som bordmm, motståndetc och annat liknande.

Språkreglerna från TT skriver med mellanrum: https://web.archive.org/web/20120504020618/http://tt.se/tt-spraket/navigation/sifferuttryck/
Hittade den sidan via Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Skrivregler#TT-språket
Annars blir det nog till att köpa Språkrådets skrivregler: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_skrivregler_(bok)

Men det låter som ett bra förslag att efterfråga regeln för att det inte ska vara mellanrum.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Språkrådets Svenska skrivregler (2008), står:

° gradtecken (t.ex. –10 ˚C, 90˚ vinkel, S 25˚ = 25 grader sydlig bredd; gradtecknet skrivs ihop med sifferuttrycket, utom när måttenheten C för Celsius skrivs ut)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, JoWa sade:

I Språkrådets Svenska skrivregler (2008), står:

° gradtecken (t.ex. –10 ˚C, 90˚ vinkel, S 25˚ = 25 grader sydlig bredd; gradtecknet skrivs ihop med sifferuttrycket, utom när måttenheten C för Celsius skrivs ut)

Ja för just gradtecken har man specificerat att det ska skrivas ihop med siffror. Man (jag) kan då tolka det som att det omvända alltid annars gäller, även om man inte uttryckligen har skrivit det, annat än med exempel.

Det kan mycket väl vara så att jag minns fel, att jag inte läst detta utan gjort den bedömningen utifrån alla de exempel som ges. Jag har "alltid" haft en mapp med "Myndigheternas skrivregler Ds 2001:32" samt "Svenska datatermgruppens förkortningar version 25" (2006) i bokhyllan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Skrivregler vara eller icke vara kan man tvista om i det oändliga, men jag hr en fråga som faller inom den kategorin. Jag hoppas att jag kan posta den här. Vilket alternativ föredrar du av följande: 
- Vad ska du göra idag? Frågade Magnus.
Eller: 
 - Vad ska du göra idag, frågade Magnus?

Redigerad av Hanna O
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Enligt FMVs skrivregler (som används överallt inom Försvarsmakten) ska man alltid använda "mellanslag" före enhet.
Och aldrig få radbrytning emellan. I Microsoft Word kan man med fördel använda hårt mellanslag (Ctrl +Shift + mellanslag) för att hålla ihop värde + enhet.
Ex. 230 V eller 230,5 mm är korrekt skrivet.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Hanna O sade:

- Vad ska du göra idag? Frågade Magnus.
 - Vad ska du göra idag, frågade Magnus?

 

3 timmar sedan, Cecilia sade:

- Har du sett min penna? frågade hon vänligt.

Förstår funderingen. Ett frågetecken ersätter punkt. (Ingen punkt efter frågetecknet således)
Efter punkt ska stor bokstav användas.
Exemplet med pennan är dock mest rimligt. Kanske räknas som undantag?

 

14 minuter sedan, Flyfisherman sade:

Enligt FMVs skrivregler (som används överallt inom Försvarsmakten) ska man alltid använda "mellanslag" före enhet.

Bra, då kan jag "hänvisa" till den vid ev. behov. Vad står i dessa regler om gradtecken? (se längre upp i tråden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om gradtecken står ihop med enhet C (Celsius) alternativt F (Fahrenheit) ska man göra mellanrum mellan värde och gradtecken, men inte mellan gradtecken och enhet.
Ex. 25 °C

Om enhet saknas görs däremot inget mellanrum mellan värde och gradtecken: 25°.

Likaså skrivs gradtecknet ihop med värdet när gradtecknet betecknar vinkelgrader: 90° vinkel och S 25° 25 grader sydlig bredd.
Mvh

[Edit] När det gäller Kelvin så skriver man aldrig ordet grader, endast värde + K
Ex. 5000 K alternativt 5000 kelvin med gemena (små) bokstäver.

Redigerad av Flyfisherman
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Exemplet med pennan är dock mest rimligt. Kanske räknas som undantag?

Ja, det får man väl kalla det. När någon säger ett påstående har man ju komma på samma ställe men det viktigaste är ju alltid att det går att förstå och det blir risk för missförstånd om man har komma, stor bokstav efter frågetecknet eller avslutar hela meningen med ett frågetecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 hours ago, Mikael63 said:

Efter punkt ska stor bokstav användas.
Exemplet med pennan är dock mest rimligt. Kanske räknas som undantag?

Nej, det är logiskt och inget undantag. I meningarna "Vad ska du göra idag? frågade Magnus" och "Har du sett min penna? frågade hon" står frågetecknet efter själva frågan, vilket är logiskt. Att den efterföljande sägesatsen (frågade Magnus/hon) inleds med liten bokstav är inte heller konstigt.

 I meningen "Pet Shop Boys har alltid gjort bra musik, tycker Hanna och jag med för den delen" skriver man kommatecken i stället för punkt efter påståendet, eftersom det kommer en sägesats (tycker Hanna...) efter detta påstående.  Vad man kan lägga på minnet är att alla sägesatser inleds med liten bokstav.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mbgtmari sade:

Nej, det är logiskt och inget undantag. I meningarna "Vad ska du göra idag? frågade Magnus" och "Har du sett min penna? frågade hon" står frågetecknet efter själva frågan, vilket är logiskt. Att den efterföljande sägesatsen (frågade Magnus/hon) inleds med liten bokstav är inte heller konstigt.

 I meningen "Pet Shop Boys har alltid gjort bra musik, tycker Hanna och jag med för den delen" skriver man kommatecken i stället för punkt efter påståendet, eftersom det kommer en sägesats (tycker Hanna...) efter detta påstående.  Vad man kan lägga på minnet är att alla sägesatser inleds med liten bokstav.

Jag skulle ha skrivit som i exemplet med pennan, men jag lyckades inte ändra det stora f:et till ett litet när jag skrev på paddan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket av följande alternativ tycker du låter bäst: 
1. Jag och Magnus satt på ett Glasscafe där vi åt glass och njöt av solen. 
Eller: 
2. Magnus och jag satt på ett Glasscafe där vi åt glass och njöt av solen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Hanna O sade:

Vilket av följande alternativ tycker du låter bäst: 
1. Jag och Magnus satt på ett Glasscafe där vi åt glass och njöt av solen. 
Eller: 
2. Magnus och jag satt på ett Glasscafe där vi åt glass och njöt av solen. 

Absolut 2, man ska alltid avsluta uppräkningen av personer med "jag".

Skriver om eftersom det kan misstolkas:

Absolut 2 för om ordet "jag" ingår i en uppräkning så avslutar man alltid med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-07-10 at 16:16, mbgtmari sade:

Nej, det är logiskt och inget undantag. I meningarna "Vad ska du göra idag? frågade Magnus" och "Har du sett min penna? frågade hon" står frågetecknet efter själva frågan, vilket är logiskt. Att den efterföljande sägesatsen (frågade Magnus/hon) inleds med liten bokstav är inte heller konstigt.

 I meningen "Pet Shop Boys har alltid gjort bra musik, tycker Hanna och jag med för den delen" skriver man kommatecken i stället för punkt efter påståendet, eftersom det kommer en sägesats (tycker Hanna...) efter detta påstående.  Vad man kan lägga på minnet är att alla sägesatser inleds med liten bokstav.

Så lustigt att du nämner Pet Shop Boys och mitt namn. Var det bara för det dör med Pethead?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Javisst var det för det; jag tycker också om Pet Shop Boys musik.
När det gäller att skriva "Jag och Magnus" eller "Magnus och jag" så är båda sätten grammatiskt korrekta. Vi svenskar har fått lära oss att man inte ska framhäva sig själv och börja med "jag", men skriver man på latin så börjar man alltid med "jag", dvs ego, eftersom ego är första person singularis. Magnus däremot är tredje person singularis. Ego et Magnus = Magnus och jag, Ego et tu = Du och jag (du är andra person singularis). Det kan säkert bli vanligare att börja med "jag" i svenskan också.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...