Gå till innehåll

wifi?


Mikael63

Recommended Posts

Jag "kommer på" detta varje gång jag ska skriva och jag skriver troligen olika varje gång.

Hur bör man egentligen skriva i löpande text? wifi WIFI Wi-Fi wi-fi WI-FI osv..
I sammanhanget - hur bör detta uttalas? vajfi vaj-fi vifi ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt svenska Wikipedia är Wi-fi en ordlek på Hi-fi, uttrycket för ljudanläggning med hög ljudkvalitet i återgivningen.

Jag har alltid uttalat Hi-fi som "haj-fi" av det enkla skälet att det är en förkortning på High Fidelity (haj fidelity).
Medveten om att många säger "haj-faj" bara för att det "blir så", om man inte vet att "fi" är en förkortning på "fidelity", bryr jag mig inte om att jag får påpekande från ovetande att jag säger fel. 
Beträffande Wi-fi säger jag i 99 fall av 100 just det Cecilia skriver, "trådlöst". Den enda gången jag säger "wi-fi" är när någon jag pratar med inte förstår vad "trådlöst nätverk" innebär.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Trådlöst nätverk

Det åtgår ju oerhört mycket mer energi, för en stackars kontorsanställd, att skriva så många tecken varje gång.. :D

Fick faktiskt tänka efter hur jag uttalar och det blir då som "vaj faj" men troligen även som "vifit ligger nere"

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är konstigt att det blir så många olika svar på samma sak. På mitt jobb när kunderna eller om man så vill de anställda på andra förvaltningar än våran så brukar de kort och gott skriva "Nätverket" funkar inte. Och det är kul eftersom supporten inte tar så mycket tid att kolla vad det rör sig om utan brukar snabbt skicka vidare till kommunikationsgänget som skickar tillbaka med hänvisning att "Det är inget fel på nätverket". ( av 10 gånger har de avaktiverat symbolen/knappen för Trådlöst i Windows av någon anledning). Sen är snurran igång innan de får personen ifråga att gå utanför hemmet och komma ner till oss med datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Venoms sade:

personen ifråga

Antar att om denne skulle få frågan om hur dennes dator är ansluten till nätverket skulle svaret kanske bli "eh?.. via Internet(?).." ;)

Men tillbaks till frågan - ska man följa Wikipedia kan jag fortsätta att skriva som jag gjort, lite blandat...

"Trådlöst nätverk" är en text som troligen inte återfinns i gränssnittet för en router eller liknande utrustning (särskilt om gränssnittet är på engelska)

Jag ska försöka hålla mig till att skriva WI-FI fortsättningsvis.

image.png.838f3ee229ab410b68994a9407331543.png

Redigerad av Mikael63
å>o
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att beroende på sammanhang kan man nog uttrycka sig lite som man vill så länge den man pratar med förstår. Sen om det ska dokumenteras för eftervärden så gäller naturligtvis korrekt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar alltså att jag anser att datatermgruppens stora bokstavsord WI-FI är ett ologiskt skrivsätt jag aldrig förr sett och aldrig själv skulle använda. Eftersom jag ganska nyligen var tvungen att installera Wifi Hub C2, för att Tele2 sa adjö till mitt ADSL-modem, behöver jag bara titta i Tele2:s svenska installationsguide för att hitta skrivsättet Wifi: Wifi-uppgifter, Wifi-knapp, Wifi-ikon och Wifi-lösenord. Skrivsättet Wi-Fi har jag sett i äldre skrifter (2015), t ex här https://www.enkelteknik.se/hur-kopplar-man-en-stationar-dator-till-ett-tradlost-natverk

Men nu, när jag tänkt efter, inser jag att datatermgruppen skrev WI-FI enbart som rubrik till termen Wi-Fi, så jag tar tillbaks min kritik av den gruppen icon_redface.gif.bb583a06af6dc131fb7c23c1bed49a51.gif

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, mbgtmari sade:

Jag menar alltså att jag anser att datatermgruppens stora bokstavsord WI-FI är ett ologiskt skrivsätt jag aldrig förr sett och aldrig själv skulle använda. Eftersom jag ganska nyligen var tvungen att installera Wifi Hub C2, för att Tele2 sa adjö till mitt ADSL-modem, behöver jag bara titta i Tele2:s svenska installationsguide för att hitta skrivsättet Wifi: Wifi-uppgifter, Wifi-knapp, Wifi-ikon och Wifi-lösenord. Skrivsättet Wi-Fi har jag sett i äldre skrifter (2015), t ex här https://www.enkelteknik.se/hur-kopplar-man-en-stationar-dator-till-ett-tradlost-natverk

Men nu, när jag tänkt efter, inser jag att datatermgruppen skrev WI-FI enbart som rubrik till termen Wi-Fi, så jag tar tillbaks min kritik av den gruppen icon_redface.gif.bb583a06af6dc131fb7c23c1bed49a51.gif

Jag inser att jag inte kollade så noga. Jag tyckte att det stod WI-FI på raden under Wi-Fi (vit text på blå bakgrund)

Zoomar man in på bilden ser man att det är lilla i på alla ställen

image.thumb.png.bfc8b95acdb8ed2767d74acfb29c814e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja både X-Men och jag förleddes av dig 1964883513_icon_twistedevil.gif.01a1361d75dc248b9090254bebfce1de.gif men icon_idea.gif.ee01166c29205b8ec705657828609e62.gif vi borde förstås ha tittat ordentligt på ditt skärmklipp innan vi yttrade oss. Du fortsätter väl att säga "vajfi"? Det tycker jag är det mest naturliga. Vi har ju inte w-uttal i svenskan så "oajfi" skulle bli obegripligt.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 postade ett skärmklipp där källan var Svenska datatermgruppen och skrev att han fortsättningsvis skulle skriva WI-FI. Du skrev: «Varför enbart versaler? Båda "orden" är förkortningar.» Mikael63 replikerade: «Ja det kan man ju undra men Svenska datatermgruppen skriver så. » Den repliken gillade du och ifrågasatte den inte. Om du hade upptäckt att WI-FI bara var datatermgruppens rubrik kunde du ha påpekat det för Mikael, vilket du inte gjorde. Därav drog jag slutsatsen att även du hade missat att WI-FI bara var en rubrik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubriken är med versaler och gemener i rubriken, inte enbart versaler! 
Jag gillade Mikael63s inlägg bara för att han skrev "det kan man undra....".

Skälet till det är att rubriken är Wi-Fi, inte WI-FI och Mikael63 skrev att han kommer att skriva WI-FI, vilket jag instämmer i att det kan man undra varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...