Gå till innehåll

Laptop som ofta kraschar


Recommended Posts

Hej.
Jag har en laptop, Lenovo ideapad S510 som kraschar ca. 5-8 gånger per månad.
Det har den gjort sedan datorn var 1-2 år gammal, men nu har jag tröttnat på detta otyg.
Är själv amatör på området, men när detta händer så visas en Meny där jag ska välja
Boot-enhet. MEN min hårddisk finns inte med som val.
Kan det vara så att datorn kraschar pga. att den tappat kontakten med HDD?
Vad kan man göra åt det?

Tacksam för tips & idéer.
Mvh Tomas Svensson

Dator_krasch.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja utan kontakt med disken blir det inte så bra. Om du haft det felet länge utan att det blivit sämre är det nog inte disken i sig som är boven utan då kan det vara anslutningen som är dålig. Jag har en gammal bärbar dator där disken i princip hålls på plats av dess anslutning.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Tomas Svensson sade:

Hej.
Jag har en laptop, Lenovo ideapad S510 som kraschar ca. 5-8 gånger per månad.
Det har den gjort sedan datorn var 1-2 år gammal, men nu har jag tröttnat på detta otyg.
Är själv amatör på området, men när detta händer så visas en Meny där jag ska välja
Boot-enhet. MEN min hårddisk finns inte med som val.
Kan det vara så att datorn kraschar pga. att den tappat kontakten med HDD?
Vad kan man göra åt det?

Tacksam för tips & idéer.
Mvh Tomas Svensson

Dator_krasch.jpg

OBS! Windows Boot Manager ÄR din hårddisk... Det är den som just "Windows boot manager" ligger på..
PS! Kontrollera i BIOS/UEFI att den är korrekt identifierad och om möjligt, slå på SMART-funktionen som kontrollerar hårddiskens hälsotillstånd.. SPARA BIOS/UEFI innan du startar om datorn. DS!

Sedan så rekommenderar jag att prova med: Grundläggande felsökning i hopp att finna ev. andra problem som kan bidra:
1: Börja med att använda den inbyggda "Visa tillförlitlighetshistorik" för att se ev. "röda X" https://www.howtogeek.com/166911/reliability-monitor-is-the-best-windows-troubleshooting-tool-you-arent-using/

Den kan ibland ge förslag på lösningar...

2: Sedan bör du köra: Dism och "System File Checker" för att kolla ev. mjukvarufel fel i din PC. 
Dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..) Kopiera in nedan kommandorad:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth        (Tryck Enter)

3: När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..

Hjälper inte detta så kan du prova att återställa datorn
 

Redigerad av WindowsPro
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63: Tack så jättemycket för ditt svar. Har haft den tanken själv, men att öppna laptopen står ju inte högst upp på önskelistan. Har gjort det på en HP en gång och det var inte kul.

Cecilia: Tack så jättemycket för ditt svar. Tydligen går tiden väldigt fort. Finns en app som heter Lenovo Vantage, och enligt den så köpte jag laptopen 2013.
Så dessa 3 år har passerat med råge.

WindowsPro: Tack så jättemycket för ditt svar. Ska prova det du tipsar om. Där har jag lite att bita i. Måste bara vänta någon månad då jag har data i den som absolut inte får försvinna (är lite harig av mig). Ska ta en full backup och försöka mig på att följa dina förslag.

Fler/andra förslag mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En gammal dator skulle kanske må ännu bättre av att köra Linux!

https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=Old+Computers&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple

Jag som använder Linux "till vardags" kan dock inte rekommendera någon av ovanstående träffar, av olika anledningar.

Gör man om sökningen...

https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=Beginners&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple

.. kan jag av dessa träffar rekommendera Linux Mint (som jag själv använder), Zorin OS och Ubuntu MATE.

Tillägg: Den som just nu ligger i topp på rankingen, MX-Linux, kan jag också rekommendera.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2023-05-26 at 10:45, Tomas Svensson sade:

Hej.
Jag har en laptop, Lenovo ideapad S510 som kraschar ca. 5-8 gånger per månad.
Det har den gjort sedan datorn var 1-2 år gammal, men nu har jag tröttnat på detta otyg.
Är själv amatör på området, men när detta händer så visas en Meny där jag ska välja
Boot-enhet. MEN min hårddisk finns inte med som val.
Kan det vara så att datorn kraschar pga. att den tappat kontakten med HDD?
Vad kan man göra åt det?

Tacksam för tips & idéer.
Mvh Tomas Svensson

Jag har läst igenom din felbeskrivning igen. Ser att du haft problemet nästan sedan datorn var ny och levererades med Windows 7. 
Eftersom problemet uppstått så kort tid efter köpet började jag fundera på om felet kan ligga i BiOS, moderkortets egna programvara. 
Sålunda kikade jag på Lenovos hemsida och vilka uppdateringar som gjorts med BIOS. 

BIOS till din dator har genomgått ett antal uppdateringar. Läser man historiken ser man att det finns ett flertal åtgärder kring uppstart av operativsystem. Även funktionen UUT (sannolikt Unit Under Test, d.v.s. ett självtestsekvens) har uppdaterats flera gånger på grund av fel. 
Har du aldrig uppdaterat BIOS i datorn är det den första åtgärd jag föreslår, med tanke på hur många fel som Lenovo åtgärdat. Det finns många åtgärder mot problem att starta datorn.

Efter att ha läst igenom listan på alla fel som funnits i BIOS ser det ut som att det inte är operativsystemet (i ditt fall Windows) som är problemet.

Här är sidan hos Lenovo som du kan hämta senaste versionen av BIOS (år 2020).

https://support.lenovo.com/us/en/downloads/ds112505-flash-bios-update-lenovo-s510
 

Här kan du läsa om alla fel som Lenovo åtgärdat genom tiderna (listan inkluderar alla fel som åtgärdats i tidigare BIOS-uppdateringar. Den senaste innehåller alla åtgärder tillbaka i tiden).

https://download.lenovo.com/pccbbs/thinkcentre_bios/m0ujy36usa.txt

Redigerad av X-Men
Tog bort ett "n" i ordet "intiden" så det blir "i tiden"
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...