Gå till innehåll

Potatiskrydda?


Mikael63

Recommended Posts

Förr kunde man köpa "Knorr potatiskrydda". Den var väldigt god till just potatis.

Eftersom den inte längre tillverkas är jag på jakt efter en liknande krydda med samma smakbild. Är det någon som känner igen Knorrs potatiskrydda och har hittat en värdig ersättare?

Det är/var inte samma sak som Pommeskrydda som är gul/brun till färgen, Knorrs krydda var grön till färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Denna kanske..

https://www.natmat.se/produkt/potatiskrydda-75g-knorr-85574

Jag ser att den inte finns i butikerna.. men du har en innehållsförteckning av det mest väsentliga

Det finns ett ställe på nätet som heter kryddlandet där de både har sellerifrö och mald Karljohansvamp.. sen blir det inte så svårt att blanda ihop så du får en smak du gillar

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, ja kanske det får bli nåt sånt..

Grabben min tyckte, för många år sedan, att det var gott med persillade på potatis.
https://www.santamariaworld.com/se/produkter/persillade-kryddsalt/

Utseendemässigt ganska lika. Den burk vi hade då slängde vi så småningom då den luktade konstigt. Typ ladugård med kor för den som vet hur det luktar. Sedan dess har vi inte köpt den kryddan men kanske ska testa en fräsch sådan då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Världen av kryddor är troligtvis oändlig. Själv har jag tråkigt nog efter vaxet blivit av med smak och doft.. utom lite salt eller starkt.. bara styrka, känner inte om det är chili eller cayenne. Det är två år sedan nu.. surt. 

  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-06-10 at 10:54, Mikael63 sade:

Förr kunde man köpa "Knorr potatiskrydda". Den var väldigt god till just potatis.

Eftersom den inte längre tillverkas är jag på jakt efter en liknande krydda med samma smakbild. Är det någon som känner igen Knorrs potatiskrydda och har hittat en värdig ersättare?

Det är/var inte samma sak som Pommeskrydda som är gul/brun till färgen, Knorrs krydda var grön till färgen.

Knorrs potatiskrydda finns än idag.

4c82798f17dc3d341d9253c8ebebc93b.webp

MATSPAR.SE - KNORR POTATISKRYDDA

Men den kanske inte finns i varenda butik. Alt är Santa Maria Pommes Frites Krydda.

101648.png

Klart godkänd till stekt potatis, potatismos, potatisgratänger och självklart till pommes.  :-)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Öland4ever sade:

Knorrs potatiskrydda finns än idag.

Var?

image.png.405ba6aab43950bbd4be13410cebaaae.png

 

37 minuter sedan, Öland4ever sade:

Alt är Santa Maria Pommes Frites Krydda.

NEJ!

On 2023-06-10 at 10:54, Mikael63 sade:

Det är/var inte samma sak som Pommeskrydda som är gul/brun till färgen,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 timmar sedan, Mikael63 sade:

Var?

 

Vi köpte kryddburkarna på LIDL i vintras. Fast det stod inte "potatiskrydda" på svenska på burkarna utan det stod "Kartoffelgewürz" på tyska på burkarna. Smakade helt exakt som Knorrs "svenska" potatiskrydda. Vi köpte fem burkar. 10 kronor styck om jag inte minns fel. Fast jag är ganska säker på att vi kastade alla fem burkarna. Dels innehöll Knorrburkarna palmolja och dels väldigt mycket salt. Och palmolja försöker vi undvika. Inte för naturens skull utan av personliga hälsoskäl.

Redigerad av Öland4ever
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, JoWa sade:

Vill du utveckla det?

Min svärmor, dvs min frus mamma, bor sedan många år i Italien. Och enl henne är palmolja totalförbjuden i Italien när det gäller livsmedel. Och även hela EU är kritisk till palmolja även om olika länder spretar med olika uppfattningar.
Öland är en av av Sveriges största producenter av rapsolja så varför stödja en produkt som odlas på andra sidan jordklotet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Öland4ever sade:

Min svärmor, dvs min frus mamma, bor sedan många år i Italien. Och enl henne är palmolja totalförbjuden i Italien när det gäller livsmedel. Och även hela EU är kritisk till palmolja även om olika länder spretar med olika uppfattningar.
Öland är en av av Sveriges största producenter av rapsolja så varför stödja en produkt som odlas på andra sidan jordklotet?

Palmolja används av två huvudskäl: Oljepalmen ger mer fett än någon annan växt, och fettet är till 47 procent mättat, vilket innebär att det kan ersätta animaliskt fett, i livsmedel där ett mer trögflytande fett behövs. I kokosolja är fettet till 93 procent mättat, medan fettet i rapsolja till sju procent är mättat.

Här är Livsmedelsverkets fettråd: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/matfetter---rad

Sammanfattning: Alla slags fett duger, om de äts i rimlig mängd, och de förordar fleromättat fett, som det finns gott om i rapsolja. Det finns dock andra uppfattningar om mättat, enkel- och fleromättat fett. Forskning pågår. ;)

Transfett i större mängd bör undvikas. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/transfett

Agnes Wolds budskap är att man inte ska vara orolig för något slags fett. https://sverigesradio.se/avsnitt/agnes-wold-man-ska-inte-ga-runt-och-vara-orolig-for-fett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, JoWa sade:

Palmolja används av två huvudskäl: Oljepalmen ger mer fett än någon annan växt, och fettet är till 47 procent mättat, vilket innebär att det kan ersätta animaliskt fett, i livsmedel där ett mer trögflytande fett behövs. I kokosolja är fettet till 93 procent mättat, medan fettet i rapsolja till sju procent är mättat.

Här är Livsmedelsverkets fettråd: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/matfetter---rad

Sammanfattning: Alla slags fett duger, om de äts i rimlig mängd, och de förordar fleromättat fett, som det finns gott om i rapsolja. Det finns dock andra uppfattningar om mättat, enkel- och fleromättat fett. Forskning pågår. ;)

Transfett i större mängd bör undvikas. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/transfett

Agnes Wolds budskap är att man inte ska vara orolig för något slags fett. https://sverigesradio.se/avsnitt/agnes-wold-man-ska-inte-ga-runt-och-vara-orolig-for-fett

Jag vet att palmolja har högt fettinnehåll. Rent allmänt kan jag inte direkt komma på något man som privatanvändare och hemmakock kan använda palmoljan till.

Steker gör jag så gott som enbart i en kombo smör och rapsolja. Bryner likaså. Olivolja går ju bort rakt av eftersom den inte tål höga temperaturer. Fisk blir ju godast att steka i smör utan inblandning av anda oljor. Fritera har vi minskat mer och mer på. Mest beroende på frityroljans korta livslängd. Men när det väl händer så kör vi jordnötsolja, i synnerhet när vi friterar pommes.
Bak osv brukar vi köra en kombo av raps- och solrosolja och tycker resultatet blir bra. Utom vissa bullar, kakor osv som kräver rent smör. Så jag vet ärligt talat inte vad man som privatkock eller privatbagare skulle kunna använda palmolja till?

Däremot har jag hört snacket att palmoljan kan förorsaka cancer men det kanske mer har att göra med om den är kallpressad eller varmpressad. Dessutom är det ju inte bara att trava in i närmaste livsmedelsbutik eller stormarknad och hitta mängder med palmolja på hyllorna. Så vi får väl utgå ifrån att det är en olja som är ämnad för industriell produktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Öland4ever sade:

Jag vet att palmolja har högt fettinnehåll. Rent allmänt kan jag inte direkt komma på något man som privatanvändare och hemmakock kan använda palmoljan till.

Det är livsmedelsindustrin som använder palmolja. Den säljs inte i livsmedelsbutiker, vad jag vet. Kokosolja säljs däremot. 🥥

8 minuter sedan, Öland4ever sade:

Fisk blir ju godast att steka i smör utan inblandning av anda oljor.

Nej! 😮 Steka lax i smör? Nej tack, allra minst om smöret är saltat. Lax kan stekas utan tillsatt fett, men man kan tillsätta en skvätt olja för trevligare yta, och krispigare skinn. 😊

Man kan visst steka i olivolja. Man bör dock hålla sig under rykpunkten, som är 190 grader.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetabilisk_olja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, JoWa sade:

Nej! 😮 Steka lax i smör? Nej tack, allra minst om smöret är saltat. Lax kan stekas utan tillsatt fett, men man kan tillsätta en skvätt olja för trevligare yta, och krispigare skinn. 😊

Man kan visst steka i olivolja. Man bör dock hålla sig under rykpunkten, som är 190 grader.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetabilisk_olja

Jag steker nog mest torsk och kalmarsundsflundra som jag får av fiskarna här på ön. Och likaså när jag steker strömming som är fiskad i nordostatlanten eller västkusten. Och den steker jag enbart i smör - osaltat så klart. Lax är inte ofta jag stekt. Den brukar jag mest ge ett hastigt uppkok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palmfett återfinns på nionde plats i Knorrs potatiskrydda varför det torde vara en väldigt liten andel. Oavsett spelar det ingen roll, det är inte palmfettets vara eller inte vara jag är intresserad av *) utan smaken!

Nu har jag testat Persillade (luktar inte konstigt nu) och eftersom man delvis äter med ögonen kan det duga men tycker inte det smakar något alls av det.

*) Särskilt inte efter

3 timmar sedan, JoWa sade:

Agnes Wolds budskap är att man inte ska vara orolig för något slags fett.

Agnes Wold högaktar jag efter ett uttalande hon gjorde hos Skavlan för flera år sedan (angående hundar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torde det inte behöva kryddas väldigt rikligt och ofta för att vilken olja det nu må vara som ingår ska göra maten mindre tjänlig som föda?

Sedan finns det ju etiska aspekter förstås…

(Å andra sidan så har man sett dem som har hamnat i Aromat missbruk. Aromat på nästan allt.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Thirteen sade:

Torde det inte behöva kryddas väldigt rikligt och ofta för att vilken olja det nu må vara som ingår ska göra maten mindre tjänlig som föda?

Jo. Det mest hälsohotande i potatiskryddan, och dylika kryddblandningar, är saltet. 🧂

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mikael63 sade:

Nu har jag testat Persillade (luktar inte konstigt nu) och eftersom man delvis äter med ögonen kan det duga men tycker inte det smakar något alls av det.

Har du saltat lika mycket som när du använder potatiskrydda?
Sen är det ju glutamatet förstås och det lär finnas i Aromat. Andra vanliga smaksättningar som innehåller umami är buljongtärning, svamp, kött, fisk, långtidslagrad ost (parmesan mm) och soja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, JoWa sade:

Jo. Det mest hälsohotande i potatiskryddan, och dylika kryddblandningar, är saltet. 🧂

Frågan är om mineralen natrium/salt har något i en kryddblandning att göra.

Tack och lov så är tillbehören salt och peppar fortfarande separerade på Burger King! 😆

Redigerad av Thirteen
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Thirteen sade:

Frågan är om mineralen natrium/salt har något i en kryddblandning att göra.

Tack och lov så är tillbehören salt och peppar fortfarande separerade på Burger King! 😆

Folk tycker tydligen det. Värst torde Kockens Piffi Allkrydda vara, med sjuttifem procent salt. 😮 Santa Marias Kebabkrydda är däremot osaltad. 👍

Deras hamburgare är salta så det räcker och blir över, två till fyra gram i de varianter jag har tittat på. 🍔 Och ett gram i deras pommes frites. 🍟

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...