Gå till innehåll

Routerinstallation


Recommended Posts

I vår lägenhet kommer nätverkssignaler för internet, digitalTV och IP-telefoni in i ett nätverksuttag. Från nätverksuttaget går en nätverkskabel in i routern och från routern två nätverkskablar ut till digitalTV-boxen respektive till en dator. Två laptops, iPad och iPhones använder routerns trådlösa nätverk för internet.
 

Utan att gå in på detaljer är frågan nedan föranledd av önskemålet att flytta routern ut från den nuvarande placeringen i ett skåp med plåtdörr placerat på en vägg i ett rum, vilket är en knepig anordning för signalstyrkan från routern.

Skulle följande vara möjligt? I det inkommande nätverksuttaget i skåpet pluggas en ”förgreningskontakt” in, se nedanstående länk där den kan köpas, och från förgreningskontaktens tre utgående portarna pluggas tre mottagande enheter in genom att från de tre utgående portarna kan kablar dras dolt i väggarna till andra rum där följande tre ”mottagande” apparater då placeras:

- routern

- digitalTV-boxen (för trådlös internetanslutning av Ipad, Iphone och laptops)

- en stationär dator

IP-telefoniutrusningen skulle kopplas in routern som det nu är gjort.

Förgreningskontakten:

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-anslutning/kabeladapter/forgreningskontakt-splitter-rj45-for-ethernet/59358

Det finns förgreningskontakter med fyra utgångar och en sådan kan istället vara aktuell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle, därmed inte sagt att alla ska köpa en liten switch istället för en splitter.

Anledning till detta är att en switch delar på nätverket i ett antal utgångar medan en splitter delar kabelns kapacitet och prestanda i antal delar det finns utgångar.

T.ex. Jag har en liten switch från netgear med 8 portar. dessa delar jag till tv, hemmabio, NAS etc och har gigaprestanda i nätverket

En splitter däremot skulle dela kabeln, om det är en 1gb port så delas den i ditt fall på 3 enligt bilden och det blir max hastighet om du har tre inkopplade.

Min leverantör är Telia och har en kabel in i lägenheten som kopplas i deras router. I routern delas TV och Internet i olika delar då båda har olika ip-nummer. Detta i sin tur gör det en smula besvärligt om jag t.ex vill ha en egen router istället för telias. Men det blir en annan tråd kanske.

  • Thanks 1
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Anders Åström sade:

Skulle följande vara möjligt? I det inkommande nätverksuttaget i skåpet pluggas en ”förgreningskontakt” in, se nedanstående länk där den kan köpas, och från förgreningskontaktens tre utgående portarna pluggas tre mottagande enheter in ...

Nej, så ska du inte göra. Förstår inte vad den modellen är tänkt att användas till, men en splitter används annars till att få en nätverkskabel att fungera som två, det behövs då också en motsvarande splitter i den andra änden.

Se "Två nätverkskablar i en" i slutet av artikeln.
Hur funkar det? - Nätverkskabeln | Kjell.com

Informationen hos Elgiganten förstår jag inte, men jag hittade samma "förgreningskontakt" hos 24.se, där finns samma information som hos Elgiganten men också ett tillägg "OBS! Kan ej användas till att dela ut signal till tre enheter som en router/switch. Kräver kunskap inom nätverksbyggen för att installeras korrekt."
Förgreningskontakt / splitter RJ45 för Ethernet - Köp på 24.se

Begreppen router och trådlöst nätverk (WiFi) missförstås/sammanblandas ofta. Routerfunktionen är till för att slussa trafik mellan två nätverk, hemma handlar det om det lokala nätverket och internetuppkopplingen. Så byggs en accesspunkt (WiFi) och en switch ofta ihop med routern, i samma burk, och hela paketet kallas bara router (eller trådlös router).

Se "WAN och LAN" och "Routerns uppgift".
Hur funkar det? - Routern | Kjell.com

 

Redigerad av ChristerE
Glömde länken till 24.se, nu tillagd
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...