Anders Åström Postad Juni 16, 2023 Dela Postad Juni 16, 2023 Jag försöker konfigurera denna router, som jag har använt under flera år, efter att av misstag återställt den men lyckas inte. Konfigureringssidorna www.routerlogin.net och 192.168.1.0 och 192.168.1.1 svarar inte när jag ”beställer” dem via en dator som är kabelansluten till internet eller via iPone/Ipad som är anslutna till en annan router. Appen Netgear Nighthawk går igång men lyckas inte identifiera routern som i det läget är kabelanslutet till ett nätverksuttag. Knepigt. Någon med idéer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Venoms Postad Juni 16, 2023 Dela Postad Juni 16, 2023 Är du säker på att det är dessa ip-nummer som routern har? Vill du kolla så Öppna ett kommandofönster: Windows tangent + R Skriv: cmd välj att öppna som administratör Skriv: arp -a Den översta i resultatet borde vara din router 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Juni 16, 2023 Dela Postad Juni 16, 2023 (redigerade) 4 timmar sedan, Anders Åström sade: via en dator som är kabelansluten till internet Datorn måste vara kabelansluten direkt till den aktuella routern och datorn måste vara DHCP-klient dvs. inte ha fast adress. Enklast är att stänga datorn, ansluta den till routern, starta datorn. Redigerad Juni 16, 2023 av Mikael63 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Anders Åström Postad Juni 16, 2023 Författare Dela Postad Juni 16, 2023 Routerns ip-nummer är 192.168.1.1 och det dyker inte upp i kommandotolken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Anders Åström Postad Juni 16, 2023 Författare Dela Postad Juni 16, 2023 I installationsappen Nighthawk Netgear dyker bifogad bilder upp i samband med beskedet om att routern inte kan hittas, bl a "Your router may be in bridge mode" och att jag uppmanas att stänga av Bridge mode. Jag är tämligen säker på att jag klantade till det när routern var i funktion och jag mixtrade med inställningarna och att jag då ändrade en inställning till "Bridge mode". Men jag kan ju mu inte korrigera den inställningen eftersom jag inte kan logga in på routern. Jag har nu även återställt routern med den resetknapp som finns på routern med det hjälper inte. Jag kan inte logga in på routern. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Venoms Postad Juni 16, 2023 Dela Postad Juni 16, 2023 Om du fabriksåterställt routern med resetknappen i minst 10 sekunder och vit lampa blinkar.. Låt allt bli klart innan du gör något mer. Kan du hitta routern logga in med "admin" och ditt lösenord. Kommer du inte ihåg det, följ manualen för att se det administrativa lösenordet. Hittade du ip-adressen? Om inte starta ett nytt cmd fönster i administrativt läge. Skriv: ipconfig Kolla raden där det står "Default Gateway" det är routerns ip-adress. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Juni 17, 2023 Dela Postad Juni 17, 2023 6 timmar sedan, Venoms sade: Kolla raden där det står "Default Gateway" det är routerns ip-adress. Under förutsättning att datorn är ansluten med DHCP till routern och inte direkt till internet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Lösning Anders Åström Postad Juni 18, 2023 Författare Lösning Dela Postad Juni 18, 2023 Ja, oj oj. Allt berodde på att jag inte lät återställningsknappen på routern vara intryckt tillräckligt länge! Tack för ert tålamod. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.