Gå till innehåll

USB-minne


Recommended Posts

Skulle ladda ner en uppdatering till USB-minne, för bilens nav-system.

Formaterade det till exFAT, och skulle börja nedladdningen, men det gick bara några sek så avbröts nedladdningen.

Minnet fanns inte längre i utforskaren. Minnet har bara använts ett par gånger, för liknande nedladdning.

Kollar i enhetshanteraren, och det dyker upp där, men försvinner efter ca 20 sek. Samma varje gång jag stoppar i minnet.

Jag antar att minnet har "dött". Har testat i alla USB-uttagen, och lika på alla.

Har inget minne av att ett USB-minne har slutat funka, men nån gång ska väl vara den första.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att veta till vilket nav-system det gäller. Själv har jag en äldre Honda som kräver Dual layer DVD även fast den inte har storleken för det utan det är så det är gjort. 

OBS!! Var noga när du väljer vilken disk som är din usb.. tar du fel.. då är det kört!

Till saken. Prova att göra i ordning ditt usb med Diskpart som finns i Windows redan.

Starta en cmd i admin läge.

skriv: Diskpart

Skriv: List disk

Select disk x (X är din disk, 0 1 2 etc)

Skriv: clean  (Nu blir din usb rensad helt).

Skriv: create partition primary

Skriv: select partition 1

Skriv: Active

Skriv: format fs=exFAT quick

Om allt gått som väntat har du en helt ren partionerad aktiv USB sticka formaterad med exFAT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen är en Kia Niro laddhybrid 2020, och jag har uppdaterat den själv flera gånger tidigare.

Körde diskpart, men disken fanns inte med i listan, endast den interna ssd disken och den externa USB ssd disken kom upp.

Så det verkar nog kört med den här stickan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mikael63 sade:

Jag har tröttat ute ett par tre USB-minnen av "kända" märken. (Har ett sådant no-name/reklam USB som har fått utstå ett otal skrivningar men som fungerar fortfarande)

Möjligen kanske minnet kan upptäckas i en Linux-maskin?

Nej Linux-datorn ville inte heller kännas vid minnet.

Att minnet skulle lida av "trötthet" tror jag inte. Nej då snarare att det drabbats av nån form av uttråknings-depression???😀😀, eftersom det bara används till bilen några gånger om året.

Minnet är av märket PNY 64GB.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-06-17 at 00:04, Mikael63 sade:

Jag har tröttat ute ett par tre USB-minnen av "kända" märken. (Har ett sådant no-name/reklam USB som har fått utstå ett otal skrivningar men som fungerar fortfarande)

Möjligen kanske minnet kan upptäckas i en Linux-maskin?

Att något "känt" varumärkes-flashdrive har lagt av har jag aldrig varit med om. Däremot "no name" minnen från Kina som fungerat EN GÅNG sedan har de lagt av.

Fick för många år sedan gratisminnen av IDG när jag prenumererade på PC För Alla av märket TRAXDATA och de funkar faktiskt fortfarande fast de är över 10 år gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...