Gå till innehåll

SeaTools 100% färdigt?


Vinterfiskaren

Recommended Posts

SeaTools 100% färdigt?

När SeaTools visade 100% färdigt så dröjde det ytterligare cirka 15-20 minuter innan Extended Tests, Long Self Tests av hårddisken var färdig och nästa fönster visade sig.

100% färdigt, då ska ju allt vara färdigt och klart?

Jag tycker det är lätt att bli osäker, tro att något blivit fel och avbryta testen av hårddisken om det visar 100% färdigt och inte är färdigt.

Jag hade tålamod att vänta tills allt var klart ,när jag gjorde disk testen med SeaTools, men jag blev osäker och tanken på att avbryta disk kollen kom upp eftersom programmet visade 100% färdigt.

Se eventuella bilder nedan.

SeaTools är ett gratis program från Seagate och finns för både Windows och Linux.

Sea-Tools-8.thumb.jpg.3b21eea91eaf0e992e385b29403e20d8.jpg

Sea-Tools-8-EE.thumb.jpg.29202d926ad782b591ba6147e5661228.jpg

Sea-Tools-8-FF.thumb.jpg.01f8efa1b8f3fe4395c245adfb148262.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fenomenet är inte bara hos SeaTools utan sker även på andra ställen, program etc.

Anledningen är att när "arbetet" som utförs har kommit upp till den 100:de procenten betyder inte det att hela procenten är klar. Hur lång tid det tar beror på vad den gör som t.ex i ditt fall en felsökning så tar det tid och vid en "filöverföring" så går det betydligt fortare att gå igenom den 100:de procenten.

Hoppas att ni förstår vad jag menar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar Venoms.

Med Western Digital gratis program för test av diskar DLGDIAG for Windows version 1.36.0 så såg jag på en gång när EXTENDED TEST av hårddisken var klar.

Det var ingen osäkerhet alls om när EXTENDED TEST av hårddisken var klar med programmet DLGDIAG for Windows version 1.36.0.

DLGDIAG for Windows version 1.36.0 är ett antal år gammalt och det verkar som programmet är borttaget från Western Digitals hemsida om jag fattar det rätt.

End of Support for WD Data Lifguard Diagnostics on Windows

DLGDIAG.jpg.202803e41f9d7b18eb87b5aca2d44cd8.jpg

Seagate-Full-Felsk-med-WD-DLGDIAG-i-Dell-470.jpg.30f1f01fe54d99356612b97537e332d7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att varje % tar en viss tid att söka igenom. Tänk att du ser på hur lång tid det tar för % att flytta sig från t.ex 95% till 96%. Lika lång tid ungefär tar det att flytta från 100% till 101%. Du ser aldrig 101% eftersom sökningen är genomförd men det är fortfarande den tiden det tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

DLGDIAG for Windows version 1.36.0 är ett antal år gammalt och det verkar som programmet är borttaget från Western Digitals hemsida om jag fattar det rätt.

End of Support for WD Data Lifguard Diagnostics on Windows

 

Western Digital har nya versioner av sina testprogram. Du kan läsa om dem här samt hämta dem, kostnadsfritt:

https://www.westerndigital.com/en-se/support/software

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-08-08 at 08:18, Venoms sade:

Fenomenet är inte bara hos SeaTools utan sker även på andra ställen, program etc.

OT. Ja programmet Timeshift som tar säkerhetskopior i Linux Mint anger återstående förlopp i tid. (hh:mm:ss).
När tiden räknats ner till 00:00:00 kan det dröja mellan 20 minuter och en timme innan den är klar "på riktigt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är det väl en fråga om hur man räknar och hur man visar delar av %. Ska man presentera 99,6 % avrundat som 100 % (som SeaTools) eller trunkerat som 99 % (som DLGDIAG) och matematiskt är vi ju mer vana vid avrundning men det blir inte alltid så bra i ett användargränssnitt. Men Timeshift verkar ju ha något annat problem ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-08-09 at 09:14, Mikael63 sade:

OT. Ja programmet Timeshift som tar säkerhetskopior i Linux Mint anger återstående förlopp i tid. (hh:mm:ss).
När tiden räknats ner till 00:00:00 kan det dröja mellan 20 minuter och en timme innan den är klar "på riktigt".

Jag har installerat Timeshift i Zorin Os Lite.

Trots att Timeshift visar noll minuter kvar så ser man ju på andra sätt att Timeshift fortfarande är igång, jobbar och är aktivt.

SeaTools var helt död i cirka 15-20 minuter efter att den hade kommit upp i 100%, innan nästa fönster visade sig och talade om att SeaTools var klar med Extended Tests av hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-08-07 at 15:09, Vinterfiskaren sade:

100% färdigt, då ska ju allt vara färdigt och klart?

image.png.6668985cb863fff82bab937db764e263.png

Ett långskott men kan det vara så att 100 % avser endast ett deltest.

När det gäller förlopp så handlar det väl om en bedömning/beräkning av hur långt en process hunnit, antal procent som avklarats eller t ex tid som återstår. När det gäller tiden så vet datorn inte från början hur lång tid det kommer att ta. Det görs kontinuerliga beräkningar av hur långt det är kvar, baserat på tid som gått, m m. Det händer ju att det då och då återstår längre tid än vad som nyss visades. När det gäller procent så är en fråga vad den avser, tid eller någon (data)mängd. Men 100 % borde ju inte visas förrän processen är helt klar (delprocesser eller hela processen). Märkligt om avrundningar skulle spela roll.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...