Gå till innehåll

Feltolkade musklick


emilengstrom
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Jag har ett problem med min dator, Lenovo med Windows 11 pro installerat. Den har alltid fungerat bra och är kanske 1,5 år gammal. 

Jag får inte korrekt respons från musklick. 

När jag dubbelklickar svarar datorn som om jag enkelt klickat, i bästa fall.

För att till exempel öppna en mapp på skrivbordet måste jag först högerklicka för att markera mappen och sedan slå retur med tangentbordet. 

Vanlig vänsterklick ger ingen effekt och inte heller dubbelklick då. 

Om jag istället använder den inbyggda musplattan som finns på datorn får jag samma problem. 

Jag kan inte heller dubbelklicka med den alltså. Jag har kontrollerat musinställningarna, jag har startat om flera gånger, installera antivirusprogram. Bytt USB port till musen mm.

 

Jag blir inte av med problemet som jag nu haft flera veckor. Om jag öppnar en webbläsare kan jag fortfarande enkelklicka på länkar med korrekt funktion. När jag startar om datorn fungerar musen korrekt 15 20 sekunder, då kan jag alltså dubbelklicka på en mapp och den öppnas. Men ganska snart uppstår mitt problem igen.

 

Om jag spelar ett parti schack på chess.com kan jag inte klicka som vanligt för att flytta en pjäs. 

Normalt vänsterklickar jag på pjäsen jag vill flytta och sedan vänsterklick på rutan jag vill flytta pjäsen till. 

Nu måste jag högerklicka på pjäsen jag vill flytta så att den markeras, vänsterklicka på rutan jag vill flytta den till och sedan avsluta med ett högerklick på samma ruta. 

Grafiken hänger dock inte med utan jag måste högerklicka på en annan pjäs ett par gånger först.

 

Jag kan fortfarande använda kortkommandon för att använda utforskaren bläddrar bland mappar, minimera fönster etcetera.

 

Min slutsats är att Windows 11 inte hanterar mina musklick korrekt. Varken från USB ansluten mus eller inbyggd musplatta alltså.

 

 Tacksam för tips och ideer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit!

Kan det vara någon tillgänglighetsanpassning som är tänkt för dem med dålig motorik som du har råkat aktivera?
Kolla Inställningar - Hjälpmedel - Interaktion (i alla fall heter det så i Windows 10) och se om du hittar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Tyvärr hjälper dem inte mig...

 

För att öppna Windows menyn behöver jag tvunget använda Windows tangenten, och sedan kan jag tabba mig fram. Hover funktionen funkar som den skall dock... För att sedan stänga ett fönster med musen högerklickar jag på krysset, då blir det en röd och sedan kan jag använda vänsterklick. 

I felsäkert läge fungerar allt som det ska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, emilengstrom sade:

Jag får inte korrekt respons från musklick. 

När jag dubbelklickar svarar datorn som om jag enkelt klickat, i bästa fall.

Kan du ha råkat växla funktion för höger och vänster musknappar, att de "bytt plats". Kanske en sådan ändring påverkar både musen och musplattan. Bara en tanke som kom, har inte gått igenom dina beskrivningar tillräckligt noga för att se om tanken är rimlig, men postar i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen hjälpmedelsfunktion alltså.

Har du något program installerat som skulle kunna tänkas påverka musen t ex från tillverkaren av musen?

Är det likadant om du kopplar loss musen och använder styrplattan?
Du skrev att det var likadant med styrplattan men det framgick inte om musen fortfarande var inkopplad.

I en tråd om klickproblem med musen så hjälpte det att först byta betydelsen av vänster och höger musknapp och sen byta tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Cecilia sade:

 

Så ditt tips är mycket bra 👍

Såg inte att TS testat felsäkert läge. Beklagar detta.


Antingen behöver drivrutiner uppdateras eller så är det något program eller liknande som skapar problemet. 
Lenovo har ibland ett installerat program för support av datorn. Du kan använde det programmet eller besöka Lenovos supportsida för att få fram vilka drivrutiner som passar just din dator. Det avgörs oftast av serienumret på datorn (HP och Dell använder något som kallas för "Servicetag" istället).

Här är en länk till startsidan för Lenovos support:

 https://pcsupport.lenovo.com/se/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, emilengstrom sade:

För att till exempel öppna en mapp på skrivbordet måste jag först högerklicka för att markera mappen

Får du inte upp en meny likt denna då?

image.png.2a1313f703a246ed609f87d92be4f9f7.png

49 minuter sedan, emilengstrom sade:

För att sedan stänga ett fönster med musen högerklickar jag på krysset, då blir det en röd och sedan kan jag använda vänsterklick. 

Blir inte krysset rött bara av att du hovrar över det? Jag kan inte högerklicka för att liksom låsa "det röda". Har visserligen Windows 10 men...

image.png.0d21f7891d19dffb4cce49acf552996a.png

Funderar på om även högerklick inte lirar riktigt?

Har du någon mjukvara som till exempel Autohotkey installerad?

Vad händer om du stänger av pekplattan? (förutom att den slutar fungera då)

image.png.4de3e79593b74bb2545eed2537555c0a.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ChristerE sade:

Kan du ha råkat växla funktion för höger och vänster musknappar, att de "bytt plats". Kanske en sådan ändring påverkar både musen och musplattan. Bara en tanke som kom, har inte gått igenom dina beskrivningar tillräckligt noga för att se om tanken är rimlig, men postar i alla fall.

nix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade nu att avinstallera musen. Det låg 2 stycken 'HID-kompatibel mus' i listan, tog bort båda 2 och installerade om. Någonting hände, för en stund i alla fall. När jag hovrade över kryss knappen blir den röd och högerklick fungerade normalt också men bara för en stund.

Försökt uppdatera drivrutiner men den säger att den redan har den senaste versionen.

Pekplattan funkar inte trots att jag drar ut USB stickan till musen...

Lenovos hjälp har jag ingenting för, garantin har gått ut...

Provade återigen felsäkert läge, varianten där man öppnar upp en kommandotolk. Jag kunde till exempel 'klicka och dra' det fönstret, och kryssknappen blev röd vid hovring men inte alltid, något skräp ligger alltså kanske och stör även i detta läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, emilengstrom sade:

Lenovos hjälp har jag ingenting för, garantin har gått ut...

Provade återigen felsäkert läge, varianten där man öppnar upp en kommandotolk. Jag kunde till exempel 'klicka och dra' det fönstret, och kryssknappen blev röd vid hovring men inte alltid, något skräp ligger alltså kanske och stör även i detta läge.

Tanken är inte att du skall kontakta Lenovo utan använda dig av deras hemsida.

Nytt förslag till dig.
Avinstallera drivrutinen för musplattan och musen via Enhetshanteraren. Du behöver inte bocka i rutan som anger att du vill ta bort drivrutinen från datorn. Avinstallera bara. När det är gjort, starta om datorn. Windows kommer nu att leta upp drivrutinen och installera den igen. Se om den åtgärden fixar felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Tanken är inte att du skall kontakta Lenovo utan använda dig av deras hemsida.

Nytt förslag till dig.
Avinstallera drivrutinen för musplattan och musen via Enhetshanteraren. Du behöver inte bocka i rutan som anger att du vill ta bort drivrutinen från datorn. Avinstallera bara. När det är gjort, starta om datorn. Windows kommer nu att leta upp drivrutinen och installera den igen. Se om den åtgärden fixar felet.

Tack för engagemanget. Gäller alla här! Jag har nu använt lenovos diagnostik program och liknande. Uppdaterat firmware eller bios, installerat bort musen och musplattan ,med och utan att starta om efter,  installerat på nytt etcetera. En oväntad effekt blev iaf att fingeravläsningen nu fungerar igen efter ett halvår!

Men musen och musplattan fungerar fortfarande bara ibland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Enhetshanteraren har du även USB-enheter. Eftersom musen går via USB skulle jag föreslå att du kontrollerar hur enheterna för USB ser ut. Eventuellt gör du samma sak med dem som med musplattan och musen, avinstallerar drivrutinerna för USB.

Du hittar vanligtvis dessa enheter längst ned i fönstret i Enhetshanteraren. I vissa fall finns det USB-enheter som har tilläget "Sammansat...." och "Rot....". Avinstallera alla du kan avinstallera. Ibland börjar Windows att läsa in dem igen kort efter att man tagit bort dem men låt inte det hindra dig.

När du avinstallerat alla som går, startar du om datorn.
Återkom med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, X-Men sade:

I Enhetshanteraren har du även USB-enheter. Eftersom musen går via USB skulle jag föreslå att du kontrollerar hur enheterna för USB ser ut. Eventuellt gör du samma sak med dem som med musplattan och musen, avinstallerar drivrutinerna för USB.

Du hittar vanligtvis dessa enheter längst ned i fönstret i Enhetshanteraren. I vissa fall finns det USB-enheter som har tilläget "Sammansat...." och "Rot....". Avinstallera alla du kan avinstallera. Ibland börjar Windows att läsa in dem igen kort efter att man tagit bort dem men låt inte det hindra dig.

När du avinstallerat alla som går, startar du om datorn.
Återkom med resultatet.

Utfört åtgärder enligt ditt förslag, utan förbättring.

Körde även Lenovo diagnostik verktyg som kom fram till att klickandet inte fungerade.

Fast det visste jag ju redan så det var inte mycket hjälp heller, och det finns inte någon knapp som heter 'lös detta problemet' tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, emilengstrom sade:

Utfört åtgärder enligt ditt förslag, utan förbättring.

Körde även Lenovo diagnostik verktyg som kom fram till att klickandet inte fungerade.

Fast det visste jag ju redan så det var inte mycket hjälp heller, och det finns inte någon knapp som heter 'lös detta problemet' tyvärr...

Är det möjligt att få ta del av modellbeteckningen för din dator? 
Om så är fallet, går det att få hela modellbeteckningen, då huvudmodellen är en del av namnet. Lenovo tillverkar datorer, precis som HP, Dell, Acer, Asus, MSI och flera, med en huvudmodell som sedan har flera olika varianter i undergrupper.

Modellerna inom huvudgruppen har vissa gemensamma hårdvaror medan de sedan skiljs åt i undergrupper.
Hela modellnamnet kanske kan ge mig fler idéer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, X-Men sade:

Är det möjligt att få ta del av modellbeteckningen för din dator? 
Om så är fallet, går det att få hela modellbeteckningen, då huvudmodellen är en del av namnet. Lenovo tillverkar datorer, precis som HP, Dell, Acer, Asus, MSI och flera, med en huvudmodell som sedan har flera olika varianter i undergrupper.

Modellerna inom huvudgruppen har vissa gemensamma hårdvaror medan de sedan skiljs åt i undergrupper.
Hela modellnamnet kanske kan ge mig fler idéer. 

 

Här är lite uppgifter jag hittade...

Enhetsnamn    LAPTOP-CRJTLUK7
Processor    Intel(R) Core(TM) i5-1035G1 CPU @ 1.00GHz   1.19 GHz
Installerat RAM-minne    8,00 GB (7,75 GB går att använda)
Enhets-ID    5F77C354-2C52-44D8-89A0-6EE7D615DC99
Produkt-ID    00330-53341-70911-AAOEM
Systemtyp    64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm    Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen
Utgåva    Windows 11 Pro
Version    22H2
Installerad    ‎2022-‎12-‎11
OS-version    22621.2134
Serienummer    PF2FEGPE
Gränssnitt    Windows Feature Experience Pack 1000.22659.1000.0
 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Tack! 

Drivrutinen för musplatta och tangentbord är enligt Lenovo en kritisk uppdatering till din dator. Du hämtar den här och du bör installera den om du inte redan gjort det:

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/01lf06afar2w6jb0.exe
 

Vidare föreslår jag att du hämtar och installerar senaste chipsetdrivrutinerna, om du inte redan gjort det. Du hämtar de här:

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/qslc08af0bzztcb0.exe
 

Slutligen föreslår jag att även fingeravtrycksläsarens drivrutin uppdateras till den senaste versionen. Det finns fler drivrutiner att hämta men installera de tre och se vad datorn gör.
Här är länken till fingeravtrycksläsaren.

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/xalc0d0fqu9mwjc0.exe

Samtliga drivrutiner är från Lenovos hemsida med det serienummer du angivit i ditt inlägg ovan.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, X-Men sade:

Tack! 

Drivrutinen för musplatta och tangentbord är enligt Lenovo en kritisk uppdatering till din dator. Du hämtar den här och du bör installera den om du inte redan gjort det:

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/01lf06afar2w6jb0.exe
 

Vidare föreslår jag att du hämtar och installerar senaste chipsetdrivrutinerna, om du inte redan gjort det. Du hämtar de här:

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/qslc08af0bzztcb0.exe
 

Slutligen föreslår jag att även fingeravtrycksläsarens drivrutin uppdateras till den senaste versionen. Det finns fler drivrutiner att hämta men installera de tre och se vad datorn gör.
Här är länken till fingeravtrycksläsaren.

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/xalc0d0fqu9mwjc0.exe

Samtliga drivrutiner är från Lenovos hemsida med det serienummer du angivit i ditt inlägg ovan.

 

enkelt! Stort tack. Swishar gärna en hunka, som tack för hjälp och engagemang. Ha en fin dag! Emil

Redigerad av Cecilia
Ändrat så att inlägget med lösningen citeras och tagit bort text som redan finns i ett tidigare inlägg /Cecilia, moderator
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, emilengstrom sade:

enkelt! Stort tack. Swishar gärna en hunka, som tack för hjälp och engagemang. Ha en fin dag! Emil

Så bra att problemet löstes för dig! 
Tack också för erbjudandet. Mitt engagemang här på alltomwindows är ideellt. 👍 😀
Jag är glad och tacksam för ditt stora tack. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, emilengstrom sade:

Underbart är kort. Problemet kommer tillbaka, jag installerar om igen och så funkar det en stund. Etcetera etcetera

Testa Mikael63s förslag.

Testa gärna att avinstallera drivrutinen för musplattan i Enhetshanteraren. Denna gången markerar du att du vill att drivrutinen också tas bort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...