Gå till innehåll

Stänga laptopskärm


Recommended Posts

Jag har en Lenovo laptop, Windows 11, och har nu installerat en extern bildskärm som jag angett som den primära bildskärmen. När allt är igång och jag stänger locket på laptopen slocknar även den externa bildskärmen men väcks direkt av en musrörelse. Fråga: är det någon nackdel med att låta laptopens lock vara stängt? Överhettning ed?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några ventilationshål kring tangentbordet alltså på den yta som blir täckt?
Du kan ju känna på datorn med och utan locket stängt för att se om du kan känna någon skillnad. Det finns även program som kan visa temperaturen som processorn och andra invändiga delar har.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Anders Åström sade:

Jag har en Lenovo laptop, Windows 11, och har nu installerat en extern bildskärm som jag angett som den primära bildskärmen. När allt är igång och jag stänger locket på laptopen slocknar även den externa bildskärmen men väcks direkt av en musrörelse. Fråga: är det någon nackdel med att låta laptopens lock vara stängt? Överhettning ed?

Om den bärbara datorns skärm är släckt finns det ingen anledning att vara orolig för att skärmen skall överhettas när den är stängd.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Anders Åström sade:

Tack.

"Om den bärbara datorns skärm är släckt   ..."

Laptopskärmen lyser när jag stänger den men om den lyser efter att den har stängts kan jag förstås inte se.

Gör så här för att ställa in energialternativen så skärmen släcks när den stängs.

 

1_red.jpg.338f884eff99767bf4609589ed8c58b9.jpg

1. Öppna Kontrollpanelen och välj i menyn uppe till höger (1) "Visa efter" och välj "Små ikoner" eller "Stora ikoner" efter tycke och smak.
Klicka därefter på "Energialternativ" (2).

 

2_red.jpg.591b83edbadcf94452cecaed897cc806.jpg

2. I fönstret som öppnas klickar du på "Ange vad som händer när datorns lock stängs"

 

3_red.jpg.6da90d2155902f6590ca28bb12d74777.jpg

3. Öppna menyerna för de alternativ som finns för både batteridrift (2) och nätansluten (1). 
Gör de val du önskar.
Klicka sedan på "Spara ändringarna" så gör datorn det du ställt in den att göra när locket stängs.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentaren.

Nu gjorde jag följande. Jag släckte all belysning i det rum där laptopen och den externa bildskärmen är är placerade så att det blev kolmörkt i rummet. Laptopskärmen var stängd och den externa skärmen igång. Jag öppnade laptopens skärm som då blev aktiv och den externa bildskärmen förblev aktiv. Den sistnämnda visar exakt det som laptopens skärm visar.
Därefter stängde jag långsamt laptopens bildskärm och när det återstod ca 1,5-2 cm till helstängt läge så slocknade laptopens bildskärm och då slocknade samtidigt den externa skärmen men den skärmen kunde väckas med en musrörelse. Frågan uppkommer då om även laptopens stängda bildskärm började lysa i stängt läge till följd av musrörelsen. För att få svaret på den frågan öppnade jag i det läget laptopens bildskärm försiktigt några millimeter i taget och såg då att den var släckt och tändes först efter att skärmen hade öppnats 1,5-2 cm. Slutsatsen är att laptopens  bildskärm är släckt när locket är stängd.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Anders Åström sade:

Laptopskärmen lyser när jag stänger den men om den lyser efter att den har stängts kan jag förstås inte se.

7 timmar sedan, X-Men sade:

Gör så här för att ställa in energialternativen så skärmen släcks när den stängs.

Som jag ser det så släcks skärmen alltid när locket stängs. De beskrivna inställningarna avgör om datorn ska stängas av (som vanligt eller i viloläge), gå ner i strömsparläge eller fortfarande vara igång. Osäker på vad som är default, men vill man ha datorn i gång när locket stängs så får man se till att "Gör ingenting" är valt.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, ChristerE sade:

Som jag ser det så släcks skärmen alltid när locket stängs. De beskrivna inställningarna avgör om datorn ska stängas av (som vanligt eller i viloläge), gå ner i strömsparläge eller fortfarande vara igång. Osäker på vad som är default, men vill man ha datorn i gång när locket stängs så får man se till att "Gör ingenting" är valt.

Så kan det vara. Mitt svar baseras på att TS skriver att den externa skärmen släcks när locket stängs. Den externa skärmen "vaknar" när en musrörelse sker.
Jag är van vid att när jag har en extern skärm kopplad till en bärbar dator, stänger locket på den bärbara datorn, så slocknar skärmen i locket men inte den externa.

Min tanke var att det kan vara en inställning i TS dator som gör att den externa skärmen släcks med skärmen i locket.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, X-Men sade:

Mitt svar baseras på att TS skriver att den externa skärmen släcks när locket stängs. Den externa skärmen "vaknar" när en musrörelse sker.

Jag läste också den texten men hade ingen förklaring till det då. Kom nu att tänka att troligen var strömsparläge inställt och som aktiverades av att locket stängdes, och att musrörelsen sen väckte datorn igen.

Följande visar väl att strömsparläge är default i Windows.
"När du vill försätta en stationär dator, surfplatta eller bärbar dator i strömsparläge trycker på du strömbrytaren. På en bärbar dator kan du också stänga locket."
Stänga av eller försätta datorn i vilo- eller strömsparläge - Microsoft Support

11 timmar sedan, X-Men sade:

Min tanke var att det kan vara en inställning i TS dator som gör att den externa skärmen släcks med skärmen i locket.

Stämmer på sätt och vis, men det är alltså själva stängningen av locket det handlar om. Och det du är van vid beror rimligtvis på att du ändrat inställningen till "Gör ingenting".

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, ChristerE sade:

Stämmer på sätt och vis, men det är alltså själva stängningen av locket det handlar om. Och det du är van vid beror rimligtvis på att du ändrat inställningen till "Gör ingenting".

Jag har aldrig ändrat något för datorlockets funktion eftersom det fungerat som jag önskar utan ändringar.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, X-Men sade:

Jag har aldrig ändrat något för datorlockets funktion eftersom det fungerat som jag önskar utan ändringar.

Antar att @Anders Åström hittat och ställt om så datorn fortfarande är på när locket stängts, med hjälp av dina utmärkta bilder tidigare i tråden.

Men ditt påstående förbryllar mig, anges det verkligen "Gör ingenting" för "När jag stänger datorns lock"? Om bilderna kommer från din dator där du har en extra skärm ansluten så borde den gå ner i strömsparläge när du stänger locket, enligt de aktuella inställningarna i en bild.

Av det jag hittat så är "Strömsparläge" default i Windows. Tar med en till text som tyder på det.
"Det går förstås utmärkt att koppla sin bärbara dator till en extern skärm, antingen för att utöka skrivbordet och därmed få mer yta, eller helt enkelt använda datorn i stängt läge.
...
Om du använder en extern skärm är det smart att se till att datorn inte stängs av när du fäller ihop locket. För att ändra det här ..."

Stor guide: Gör din bärbara till din huvuddator - PCforAlla

Är din inställning verkligen "Gör ingenting" för "När jag stänger datorns lock", och det utan att du själv ändrat till detta? Det framgår inte i tråden vad inställningen är, för datorn med en extra skärm. Framgår inte om bilderna kommer från den eller från annan dator (de avsåg antagligen endast att visa var inställningarna hittas).

I två av de tre datorer jag regelbundet använder är det inställt "Gör ingenting" för "När jag stänger datorns lock" (för att kunna stänga locket och behålla datorn igång, när en extra skärm anslutits). För övrigt anges "Strömsparläge" i alla tre datorerna (det kan finnas fler än de två inställningarna i bilden tidigare i tråden, finns också ett alternativ "När jag trycker på strömsparknappen", om datorn har en sådan). Rimligtvis har jag själv ändrat till "Gör ingenting", men inget som jag lagt på minnet, bara ordnar som jag vill ha det.

Som sagt, Anders har antagligen ställt om men det kan ändå vara intressant att "reda ut" detta, efter det i mina ögon förbryllande påståendet.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...