Gå till innehåll

Ljudkortsproblem!!!


Gäst Malou

Recommended Posts

Gäst Malou

Hej!

Försöker hjälpa min dotter och hennes sambo med deras dator.

Det handlar om en HP Pavilion m703.

De köpte denna dator med förinstallerad XP m.m. De fick ej med någon recovery-skiva.

För ett tag seda så uppstod det otroliga problem med datorn så det enda som återstod var en formatering med allt vad det innebär. Men innan det gjordes så kontaktades HP-supporten samt butiken där datorn köptes för att be om en recovery-skiva. En sådan vägrar de att skicka.

Gjorde då ett försök med att själv skapa en recovery-skiva, men tyvärr så fungerade inte detta eftersom CD/DVD-enheterna var ur funktion. Detta påtalades för de berörda men inte hjälpte det, någon recovery-skiva ville de inte hjälpa till med.

Sagt och gjort dottern och hennes sambo köpte då en Win XP HE SP2 (laglig/licenierad). Jag hjälpte dem att formatera/partionera med allt vad det innebär och allt fungerar till belåtenhet, utom en sak.

Det finns inget ljud i datorn. Har nu suttit och försökt att leta reda på drivrutiner m.m till deras ljudkort men utan att lyckas hitta de rätta drivrutinerna. Detta vill inte HP supporten eller butiken heller hjälpa till med.

Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa en som håller på och få en smärre hjärnblödning snart bland alla drivrutiner m.m  ;D

Vet inte vad för uppgifter som behövs för vidare hjälp.

Men ljudkortet heter:

Intel 82801DB ICH4 - AC'97 Audio Controller [b-0]

Har själv ett snarliknande ljudkort men vågar inte chansa på att mina drivrutiner passar till detta kort.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 91
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hej Malou!

Jag hade också samma problem efter senaste formateringen och jag blev avhjälpt att installera Realtek AC 97 Audio, fil AC97V510005190.exe.

Som du vet, jag är allt annat än någon proffs, men jag hoppas du får hjälp av detta.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har också en hp datorn, jag tömde den utan att göra en ghost, så jag fick gå in på hps hemsida och tanka ner dom, det är ganska lätt det är bara att skriva in vad dator heter så  t.ex. Pavilion 7955 så får man fram alla drivsar som finns till just den datorn, sen är det bara att tanka ner dom man vill ha.. Lycka till:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Mickilina!

Tack för svar  ;)

Jag är heller inget proffs då det gäller den här typen av problematik  ;D

Men frågan är om den kan hjälpa och om den passar till den där HP datorn som de har?!

Skall titta lite närmare på det  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej TPCJ!

Tack även till dig för svar.

Jag har varit på deras hemsida och sökt på datorns namn. Men tyvärr så tycks den inte finnas med i deras lista (eller så är det jag som är blind).

Skall leta vidare så får vi se om jag har någon framgång. Men tack ändå  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Mickilina!

Var någonstans hittade du denna?

Realtek AC 97 Audio, fil AC97V510005190.exe.

Har försöskt hitta ditt inlägg (du vet var) men hittar det inte  ???

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou!  :)

Tror du har letat på fel ställe!  ;)

Jag fick nänmligen tips på det här forumet att leta efter Realtek Audio 97 på internet, så jag helt enkelt bara googlade fram det och installerade. Kommer inte ihåg webbadressen.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Mickilina!

Tror du har letat på fel ställe!  ;)

Tror nog att du har rätt i detta  ;D

Det var ju här någonstans jag såg det. Börjar bli trött har bara en massa drivrutiner i hjärnkontoret nu  ;D

Tack för din hjälp.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Mickilina!

Tack, men jag hittade allt din tråd (på rätt forum) den här gången  ;D

Vi får se och hålla tummarna för att detta kan hjälpa. Men det är ju en djungel att gå igenom, det är bara det att jag hittar inte den här beteckningen AC97V510005190.exe. Och frågan är, är det den jag skall ha till deras HP-dator (om jag nu hittar den).

Tänk att jag alltid har en förmåga att ge mig in på saker och ting som jag inte har det minsta lilla hum om  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!  :)

Det kanske inte behöver vara just den filen, jag tog bara den första som råkade vara denna, och den gav mig ljud direkt.

Visst är det en värre djungel med alla världens drivisar, som man inte fattar det minsta på.

Håller tummarna ändå!

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou

Om du kör Everest, vad får du för ljudkort då?

Jag skulle tro att det är antingen en "AD1980" som är en 6-kanals audio eller en "AD1981b", hursomhelst är det SoundMAX du söker till ditt Intel 82801DB - AC'97

Kan vara denna

eller kanske

Här är en som passar AD1980 från IWILL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Venoms!

Tack för att du vill hjälpa  ;)

Jag har kört everest på deras dator och kopierat och tagit med mig alla tänkbara uppgifter hem hit till mig (har hela listan).

Under Multimedia så står det enbart så här:

Ljudkort Intel 82801DB ICH4 - AC'97 Audio Controller [b-0]

Och jag har letat runt i hela deras dator efter något som kan ge mig lite mer tips om vad det kan vara för exakt ljudkort. Men hittar ingenting.

När vi försökte att få fram lite ljud fick vi enbart informationen om att ingen ljudenhet var installerad.

Frågan är om jag vågar testa det som du har länkat till, det är som sagt inte min dator. Hade det varit det så hade jag testat  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Edvin!

Tack för länken  ;)

Visst det är lika bra att köra in helt nytt.

Skall titta lite närmare på den.

Skall även titta lite närmare på de övriga länkar som har postats här av bla Venoms.

Tack för all hjälp  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej igen Venoms!

Gick in på din första länk Intel.

Är det det här jag eventuellt skall ladda ner genom att klicka på den Download-knappen som finn där?

Integrated Audio Driver [WDM3516B_CADENZA.EXE]

Integrated audio driver for Intel desktop boards using AC '97 processing with the Analog Devices (ADI) AD1885, AD1980, AD1981A or AD1981B codecs

English: wdm3516b_Cadenza.exe Download

Ver:5.12.01.3516b Date:1/7/2003 Size:18962 (KB) Time @56Kbps:43.89 min

OS:Windows* 2000, Windows* 98 SE, Windows* Me, Windows* XP Home Edition, Windows* XP Professional

Eller är det något av nedanstående jag skall välja?

Eller skall även detta laddas ner?

This download is also valid for the products listed below. Use the links below for additional product downloads:

Intel® Desktop Board D845EBG2

Intel® Desktop Board D845EPT2

Intel® Desktop Board D845GBV

Intel® Desktop Board D845GEBV2

Intel® Desktop Board D845GERG2

Intel® Desktop Board D845GRG

Intel® Desktop Board D845HV

Intel® Desktop Board D845PEBT2

Intel® Desktop Board D845PECE

Intel® Desktop Board D845PESV

Intel® Desktop Board D845WN

Intel® Desktop Board D850EMD2

Intel® Desktop Board D850EMV2

Känner mig en aningen snurrig nu av alla drivrutiner  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att detta kan vara till någon hjälp, men iallafall, så här var det. När jag fick hem min nya dator från Dell förra året så blev den plötsligt ljudlös. Hur detta hände kommer jag inte ihåg och visste varken ut eller in. Jag hade ett par stereohögtalare från Clas Ohlson liggandes och när jag kopplade in dom så funkade ljudet bara igen. Hann aldrig börja rota med ljudkort, drivrutiner etc. Högtalarna är inkopplade fortfarande och används ibland, då jag vill ha bättre ljud, men tas dom bort så har jag inget ljud. Märkligt eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är det något av nedanstående jag skall välja?

Eller skall även detta laddas ner?

Hej Malou

Detta är de kort som fungerar tillsammans med den drivrutin som finns här.

Denna fick jag fram genom en sökning på din dators chip "Intel 82801DB", och då är det dessa Intel-kort som har chipet. Nu kommer problemet som du har att du håller på med en HP Pavillion av någon modell, (m703) är skärmen. Du har säkert något identifieringsnummer någonstans på datorn eller på moderkortet.

Vi får se vad du hittar... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

703:an finns i 3 olika desktop modeller..... 8) Vissa verkar även ha SoundBlaster som externt kort.

http://h20180.www2.hp.com/apps/Lookup?h_la...&submit.y=0

Utmaningen med just AC97 kretsen är att ofta funkar just den drivrutinen bra via WindowsUpdate.

dvs via "Anpassad installation" > Maskinvara tillvalsuppdatering.

Sedan finns ju alltid "Systemåterställning" om man skulle prova med fel......  ;)  Helt riskfritt... 8)

Men oftast blir den bara felflaggad via Enhetshanteraren om det skulle vara fel drivare så då får man prova vidare.

AC97 röra.... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Plun!

Utmaningen med just AC97 kretsen är att ofta funkar just den drivrutinen bra via WindowsUpdate.

dvs via "Anpassad installation" > Maskinvara tillvalsuppdatering.

Detta är redan fixat och hjälper således inte  >:(

Jodå, jag vet allt att systemåterställnigen finns (tack och lov för detta)  ;D

AC97 röra....  ;D

Så även när det gäller märkesdatorer  ;D >:(

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...