Gå till innehåll

Vit prick på skärm


Olle35
Gå till lösning Löst av IT doktorn,

Recommended Posts

Hej!

När datorn är på och jag trycker B i ett bildspel i PowerPoint för att få en svart skärm ser jag en vit prick på skärmen. Testade även att rita en svart rektangel i PowerPoint där den är och ser liten vit prick. (Se bild en liten vit prick till höger om vita rektangeln. Jag brukar vara försiktig och har inte vad jag vet rispat med något. Det är en bärbar Asus. Datorn är runt 3 år. Provade faktiskt starta min andra dator asus och öppna Powerpoint även där och körde svart skärm med B och likadant på den datorn och pricken är faktiskt på samma ställe på den datorn och ser likadan ut.

C45C8647-AF78-443E-AC98-76346EAB433F.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog vad man kallar för en död pixel vilket händer ibland och tyvärr kan man nog inte göra något åt det själv.

Du kan däremot kolla vad det är för garantivillkor när det gäller skärmen, i alla fall om den är mindre än 3 år gammal.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Olle35 sade:

Det är en bärbar Asus.
...
Provade faktiskt starta min andra dator asus ... likadant på den datorn och pricken är faktiskt på samma ställe på den datorn och ser likadan ut.

Tolkar det som att det är olika bildskärmar (bärbar(a) dator(er)), eller använder du extern bildskärm, samma till båda datorerna?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte datorn runt augusti 2020 tror jag. Bärbar Asus. Såg det idag när jag körde svart skärm i PowerPoint. Ej lagt märke till det innan. 

Sedan slog jag på min andra Asus bärbara som är ännu äldre och det är likadant litet märke  där och det verkar sitta på samma ställe på den datorn när jag kör svarr skärm i PowerPoint. 

Märket syns väl egentligen bara när man kör svart skärm eller ritar nån ruta där märket sitter. 

2 bärbara Asus. Inga externa skärmar. Nu kan ju hojta till om ni behöver exakt modell på dator. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ChristerE sade:

Tolkar det som att det är olika bildskärmar (bärbar(a) dator(er)), eller använder du extern bildskärm, samma till båda datorerna?

2 olika bärbara datorer. Sedan händer det att datorerna kan kopplas till tv , projektor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Olle35 sade:

2 bärbara Asus. Inga externa skärmar.

Att det händer på flera datorer/skärmar är väl inte så konstigt, inte heller att det händer på fler än en av dina datorer, men lite märkligt att det är på samma ställe på två datorer. Eller är det samma ställe, kanske nästan på samma ställe om man tittar noga, mäter med linjal.

Så brukar pixlar bli döda, dvs en svart prick även när den borde lysa. Men pixlar kan också "fastna", dvs de kan inte släckas utan lyser hela tiden, som det verkar handla om i dina datorer.

Artikeln handlar om tv-skärmar men de fungerar väl lika som bildskärmar för datorer (vad skulle annars skillnaden vara?).
Död pixel på TV: n: Orsaker och hur man åtgärdar – CompareSweden

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ej mätt om är exakt samma ställe på båda datorerna. Ungefär kanske. Visste inte det var vanligt. Läst  runt lite och någon sida nämnde gnugga på den, och program. Vet inte vad jag ska göra. Låta det vara? Det är vid svart skärm annars går det inte se det. Ja ni ser på bilden i början av inlägget hur det ser ut. 

Verkar som vissa garantier kräver fler än en och beroende på vart den sitter. Har dock ingen garanti ändå. 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Är radio och tv tekniker och i vissa fall går det att rädda pixelfel. Jag brukar göra omvänt dvs. lägg skärmen plan vågrätt och spraya lite fönsterputs på skärmen. Tag sen en mjuk luddfri trasa och gå över hela skärmen försiktigt, sen gör du det en gång till på samma vis. Viktigt att inte trycka för hårt och använd ej papper eller en vanlig handduk. För 2 veckor sen höll jag på med en 24" monitor som hade en fläck som en gammal 10 öring längs uppe i toppen, provade utan hopp men blev helt perfekt. Går än idag och syns ingenting.

Tänk på om skärmen är LCD och har mjukt ytterskikt får man vara mycket försiktig och ej trycka hårt. Minns förr i tiden fanns ett program som skulle rensa bort pixelfel, testade det några gånger med olika framgångar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid eventuell puts av skärm - följ tillverkarens anvisningar om med vad för vätska skärmen ska putsas.

Oftast, om inte alltid, så ska fönsterputs med ammoniak undvikas!

Det finns de som berättar på nätet att de lyckats väcka döda pixlar genom att stänga av sin laptop och tagit ur både strömkabel och batteri i någon minut – för att därefter starta om.
Kan kanske vara värt att prova.

Redigerad av Thirteen
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju som sagt börja med EIZO Monitor test och se om den försvinner. Återkommer hur det går. Kanske därefter stänga av datorn och ta ut batteriet, sladd och sedan slå på som nämndes. Putsa som sista steg kanske.

Jag köpte rengörings kit för ett tagsedan hos Kjell och  brukar torka av skärm ibland. Man får med en duk. Se bifogat kit. Såg nu det är för mobiler bland annat. Kanske läge köpa annat medel.? Har för mig jag sa i butiken rengöring datorskärm bärbar. Var ett tagsedan jag köpte det. 

Putsa och rengöring olika saker? Kanske finns hopp den försvinner 🙂. Annars får jag väl vänja mig. 

 

95C2B9DE-AD22-462D-AAF9-88B6D085F121.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

När jag startar Windows så är vita pricken borta men kommer fram efter några sekunder. 

Tänkte jag nu skulle prova EIZO monitor test. I första rutan som kommer fram är allt ibockat och jag trycker Starta.

Sedan kommer det fram ”for correct results set the zoom factor of your desktop and webbrowser to level 100 %. 
(Zooma 100 proc på skrivbord och webbläsare?. Gjorde ingenting där)
Jag tryckte close så kom jag in direkt till ett fönster. Det står ”use the testpattern to check”.  
Nr1 är Testpattern på vänstersida. Jag tryckte genom 1-13 bara. Antar det bara är klicka genom stegen på vänstersidan och den sköter resten. !?

Vad gör man i sista steget? (Se bild)  några streck åker över skärmen . Ska man låta det stå ett tag? 

 

3324CEBF-4985-453F-A884-70EA13DF6D23.gif

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du måste spraya hela skärmen och svepa över med trasan ett flertal gånger, tryck lätt på trasan så du motionerar hela skärmen.

Vänd på datorn så skärmen ligger mot ett bord då du gör detta.

Redigerad av IT doktorn
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, IT doktorn sade:

Ja du måste spraya hela skärmen och svepa över med trasan ett flertal gånger, tryck lätt på trasan så du motionerar hela skärmen.

Vänd på datorn så skärmen ligger mot ett bord då du gör detta.

Det är som sagt en bärbar dator. Som ett V på sidan? (Kortsidan på datorn mot bordet?) eller långsidan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig en spegel som du lägger på ett bord och skall putsa🙂Tangentbordet uppvikt åt endera håll.

Symtomen med pixelfel kan jämföras med kärlkramp hos en människa. Man försöker ruska liv i pixlarna och ger dom en chans med att spraya och motionerar dem.

Du bör alltså göra detta på hela skärmen och extra på den vita pricken.

Är du okunnig/feg får du be en bekant hjälpa dig.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, IT doktorn sade:

Tänk dig en spegel som du lägger på ett bord och skall putsa🙂Tangentbordet uppvikt åt endera håll.

Symtomen med pixelfel kan jämföras med kärlkramp hos en människa. Man försöker ruska liv i pixlarna och ger dom en chans med att spraya och motionerar dem.

Du bör alltså göra detta på hela skärmen och extra på den vita pricken.

Är du okunnig/feg får du be en bekant hjälpa dig.

Jag tänkte väl mer isåfall att ha datorn i normal position och torka av skärmen genom att fukta trasan med medlet och torka av den som vanligt 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Jag tror att IT doktorn menar att du ska ha skärmdelen av datorn liggande på bordet (i stället för att tangentbordsdelen ligger på bordet) så att du kan trycka med trasan i stället för att bara torka av.

Japp. Fast man kan väl trycka lite ändå? Är bara rädd vara för hårdhänt. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

La skärmdelen på bordet som en spegel som ska rengöras. Sprutade medlet över skärmen( som finns i tråden) och torkade över skärmen med trasan. Gjorde detta i 3 omgångar. Satte sedan på datorn och jag kan inte se att pricken är kvar 😀. Tänker om jag ser i syne eller så är det lösningen. 
 

 

Redigerad av Olle35
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...