Gå till innehåll

Vart ligger mina filer egentligen?


Thord

Recommended Posts

Hej alla, jag har nu råkat ut för att jag inte vet var mina filer egentligen ligger i mitt nätverk.

Min hårddisk som jag förvara mina bilder på blev full och jag började leta en lösning för förvaringen av bilder. Jag har en NAS som bara stod och samlade damm så jag beslöt att formatera om den och flytta bilderna dit. Jag har under många år använt mig utav Photoshop Elements och dess organiserare för att hålla reda på var bilderna är på min hårddisk samt att hålla reda på alla taggar med mera. Det har fungerat utmärkt under alla år som jag har använt programmet. Men nu skulle jag då med hjälp av Elements flytta alla bilder till NASen och det gick väldigt bra. I alla fall trodde jag det. En av vinningarna med att lägga bilderna på NASen var att jag skulle komma åt dem från min nyare dator som jag då har ett "riktigt" Photoshop installerad på. Då helt plötsligt hittar bara några få bilder av de 6000 bilder Elements talar om för mig ska finnas på plats den och den. 

Klickar jag mig fram dit där jag trodde jag flyttade bilderna till blir det.

image.png.4519882dc55a0bfa1867254a904260e3.png

 

Följer jag länken där Elements säger att bilden är och där jag då finner bilden ser det ut så här.

image.png.c3934d607d730bd913343d0891b9f763.png

Så jag vet nu inte var bilderna verkligen ligger?

 

//Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova först att söka på JPG i ditt sökfält då dina bilder har ändelsen "JPG"

Anslut Nasen i datorn alternativ plocka ur hårddisken och anslut den med en kabinett eller USB kabel om du har en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Thord sade:

jag har nu råkat ut för att jag inte vet var mina filer egentligen ligger i mitt nätverk.
...
... Photoshop Elements och dess organiserare för att hålla reda på var bilderna är på min hårddisk ...

För att redigera bilder kan man leta upp dem i Utforskaren, eller starta något program för att redigera och där bläddra sig fram till önskad bild. Men för att flytta dem bör man hålla sig till den organiserare som man använder, och det verkar du ju ha gjort. Annars stämmer inte informationen om bildernas platser i organiseraren.

Kan det ha blivit någon miss med hur bilderna flyttades, eller kanske att databasen inte stämde helt redan före den nu gjorda flyttningen?

(För min del föredrar jag att filändelserna visas i Utforskaren, bara nämner det.)

2 timmar sedan, IT doktorn sade:

Prova först att söka på JPG i ditt sökfält då dina bilder har ändelsen "JPG"

Det är ett bra tips. Sök från den nivå i mappstrukturen där du antar att bilderna finns, eller från toppnivån för att inte missa bilder som eventuellt finns någon annanstans. När sökningen är klar kan du t ex högerklickar i resultat (på en tom/vit yta) och välja "Visa > Detaljerad lista", bredda kolumnen Mapp och sen sortera på den mappen. Då ser du lätt i vilka mappar filerna finns och inom parenteser sökvägarna till de mapparna. (Det är fortfarande sökresultatet som visas som förloras om man t ex väljer "Visa filsökväg".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som spökar för mig och gör mig osäker på var filerna har lagts är att det i sökvägen står "user". Det får mig att spekulera att filerna har hamnat någonstans på C : och inte Z:

Jag är inte orolig för mina bilder för dem ligger kvar på R: disken utan jag försökte kopiera katalogen på Elements organiseraren till en plats på Z: Det är att förlora all inmatad data om bilderna jag inte vill förlora. Komma ihåg platser och namn blir inte lättare med åldern. Jag kommer åt bilderna från den gamla datorn som jag har Elements, men jag hade hoppats på att komma åt bilderna även från den lite nyare datorn och inte riskera att få en full disk inom en inte allt för nära framtid.

//Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, ChristerE sade:

För att redigera bilder kan man leta upp dem i Utforskaren, eller starta något program för att redigera och där bläddra sig fram till önskad bild. Men för att flytta dem bör man hålla sig till den organiserare som man använder,

Jag är av motsatt åsikt.

För att flytta eller kopiera filer bör man använda en bra filhanterare.

Tycker det är vanligt med frågeställningar liknande denna tråd när just Adobe* har använts. Åtminstone i eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag är av motsatt åsikt.

För att flytta eller kopiera filer bör man använda en bra filhanterare.

Tycker det är vanligt med frågeställningar liknande denna tråd när just Adobe* har använts. Åtminstone i eforum.

Men kommer "taggarna" med då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

För att flytta eller kopiera filer bör man använda en bra filhanterare.

1 timme sedan, Cecilia sade:

Men kommer "taggarna" med då?

Och oavsett taggar, hur ska Elements Organizer då veta var bilderna finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det så att man ska nog tänka lite olika när man pratar om filer och bildfiler. Filer hanteras som Mikael63 säger bäst med en filhanterare, men ska du organisera bilder så bör du använda något som Adobe Photoshop Elements eller Lightroom och där har jag hittad massor med varningar att ALDRIG flytta bildfiler utanför programmet för det skapar ett fullständigt kaos för t ex Lightroom som är det program jag i framtiden tänkte styra över till. Lightroom har en väldigt avancerad databas som håller reda på allt från taggar till alla steg som görs vid en editering av RAW-filer utan originalfilen ändras. 

Jag gjorde en backup på min katalog och gjorde sedan en återställning. Jag har inte läst din länk än Cecilia, men jag har läst på om det jag har hittat kring det här och jag var väldigt noga med att tala om var filerna skulle återställas. Allt fungerade perfekt förutom då att filerna inte hamnade där jag pekade så att jag nu kan komma åt bilderna från båda mina datorer vilket var ett av målen med att göra flytten.

Det skulle kunna gå att göra ett kaos och flytta filerna utanför Elements och sedan tala om var filerna har flyttats till så kan Elements reparera upp det hela, men det känns väldigt riskabelt och arbetskrävande.

Edit: Nu har jag kollat länken och det var så jag gick till väga.

//Thord

Redigerad av Thord
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, ChristerE sade:

Och oavsett taggar, hur ska Elements Organizer då veta var bilderna finns?

Ingen aning. Jag har aldrig haft behov av någon "organiserare" då jag lägger filerna i namngivna kataloger, de få gånger jag nu hanterar bildfiler.

Tillägg: Slipper därmed kaos.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera sätt att hantera bilder på som passar en själv. Går väl bra så länge det är en hanterbar mängd eller om man har ett huvud som inte har Flashminne ;)

Nåväl tillbaka till mina saknade filer/bilder. Jag har rotat runt lite och jag börjar nu få en uppfattning om att det är bara en mapp som inte har fått med alla filer till NASen (Z:), men det är något som jag måste rota mera i. Tyvärr är det den mapp som jag har de "viktigaste" bilderna i. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...