Gå till innehåll

Bärbar och strömkabel i


Olle35

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hur är det med att ha strömkabeln i för det mesta när man har bärbar? Jag kör rätt sällan på batteriet även om det händer. Är det ok ha strömkabel i hela tiden? Man förstör inget? Har bland annat följande Asus. Tack på förhand 🙂

https://www.inet.se/produkt/1965028/asus-vivobook-s15-m533-15-6-ryzen-7-16gb-512gb

Även denna med Windows 10.

https://www.webhallen.com/se/product/253854-Asus-F556UQ-DM737T-15-6-FHD-i7-7500U-8GB-512GB-SSD-GF-940MX-Win-10?AID=11557410&PID=8761534&SID=eforum&utm_source=CJ&utm_medium=CPA&utm_campaign=affiliate

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening så bör man koppla ur batteriet om man använder en laptop som stationär. Batteriet håller längre på sikt den dan du skall använda det. Ett batteri har en livslängd på några år i bästa fall vid permanent monterad i datorn. Vissa datorer klarar 500-1000 gånger laddningar innan det tar slut.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
43 minuter sedan, IT doktorn sade:

Enligt min mening så bör man koppla ur batteriet om man använder en laptop som stationär. Batteriet håller längre på sikt den dan du skall använda det. Ett batteri har en livslängd på några år i bästa fall vid permanent monterad i datorn. Vissa datorer klarar 500-1000 gånger laddningar innan det tar slut.

Ok. Är väl oftast så att där jag är det ett strömuttag. (Ibland på olika ställen). Sedan är det väl bra ha batteriet i ifall kanske . Hm. Vet ej.

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i jobbet haft bärbar dator sedan 1999. >99% av tiden har den varit ansluten till elnätet. Datorerna och eller batterier har inte behövt bli utbytta pga. att batteriet inte håller. Dock är batterierna för två av dessa (från 2008-2013) helt slut nu. Eftersom det är företagsdatorer har jag inte behövt tänka på batteriet av ekonomiska skäl, snarare tvärtom egentligen. Det kan kosta en hel del att återställa förlorat arbete sedan senaste sparade filerna och det skulle kunna innebära att filerna skadas även om de nyss blivit sparade. Mesta tiden går till att identifiera vad som har gått förlorat. Därför fortsätter jag med batteriet i datorn.

Beror på vad man använder datorn till, är det bara webbsurfning är det inte så mycket som går förlorat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var min tanke på datorer som har batterier som går att plocka ur utan demontering. En ny EU lag kommer 2026 där tillverkare av datorer och mobiler måste ha löstagbara batterier för miljön skull.

Är radio/data Tv tekniker sen 40år tillbaka och servar många äldre och nyare laptops som har plattare batterier inbyggda än dom äldre. Ett problem med vissa av dom nyaste batterierna är att dom sväller i en mobil samt laptop och skadar främst mobiler, men även datorer. Har man ett inbyggt batteri i en laptop där batteriet är slut bör man plocka ut det alternativ köpa ett nytt. Är man osäker finns många Youtube klipp på hur man gör. Eller ta hjälp av en bekant/tekniker som vet hur man gör.

På mobil sidan går oftast skärmen sönder och kan kosta upp mot 5000kr för ett byte. I backup system där man använder batteri ackar byts batterier med jämna mellanrum där man har underhålls laddning permanent.

Oavsett produkter så tar batterier stryk om man har hög belastning ständigt mycket p.g.a.. värmen och antalet laddningar.

Har man en dator som är snabb rekommenderas att använda batteri spar och på så vis förlänga batteritiden och datorn går då på reducerat effekt.

Passa även på att byta bios batteri om ni öppnar datorn för att plocka ur batteriet, dessa brukar hålla 10år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för infon. Kan ju ha det som jag brukar med strömkabel i (batteri alltid kvar i dator) och då och då låta den gå på enbart  batteriet ett litet tag för att motionera batteriet som nämndes. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EU-lagen angående att kunden skall kunna byta batteriet i vissa produkter kommer att kunna vara verkställd senast år 2028.

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0237_EN.pdf

Hur tillverkarna av elektronikprodukter kommer att lösa detta är svårt att säga idag. Det finns ett antal telefonmodeller som är vattentäta. Hur tillverkarna skall bibehålla vattentäteheten i produkter där batteriet är utbytbart av kunden är något tillverkarna får fundera igenom. En annan sak som också är intressant är hur hållbar denna lag blir. 
Tillverkarna är inte lagskyldiga att upprätthålla reservdelar i särskilt många år. Efter några få år slutar tillverkaren att tillhandahålla batterier. Nya modeller har en annan utformning och kunden är hänvisad till tredjepartstillverkare, som inte heller är skyldiga till att tillhandahålla reservdelar. Det hela kan sluta i att kunden "tvingas" till att köpa en ny produkt då ett nytt batteri ändå inte finns att köpa.

Den som önskar kan läsa en välskriven artikel i ämnet på denna sida:

https://www.newsshooter.com/2024/01/08/eu-to-require-all-batteries-in-devices-to-be-user-replaceable/

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...