Gå till innehåll

Hur kommer man åt Windows gamla vanliga fotovisare ?


2stroke
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Jag skulle vilja använda Windows gamla vanliga fotovisare ( den som tex fanns i Windows-7 )
som tydligen ligger dold någonstans inne i registret och ska tydligen gå att aktivera med något slags registerhack.
Någon som kan hjälpa mig hur jag gör ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-17 at 13:06, Cecilia sade:

Om du inte vill pilla i registret själv så har askvg en fil som du kan ladda ner och köra,
se sidan   https://www.askvg.com/tip-restore-windows-photo-viewer-in-windows-11/.

👌 Perfekt !
Funkade fin fint, men innebar plötsligt ett nytt problem också...
...Alla bilder som redan är sparade i .avif   går ej att öppna och ej heller att spara ner nya filer som är i  .avif   format.
Går ej heller att försöka ändra format  på en bild som är i .avif  på plats så att säga innan man sparar ner den i tex  .jpg
( försöker numera alltid att direkt ändra format på alla bilder till .jpg  innan man sparar ner )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan öppna .avif-filer så försöker du nog använda ett program som inte klarar av det ganska nya filformatet och som antagligen inte stöds av en fotovisare från tiden med Winodws 7. Du får öppna sådana filer med något nyare program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera programmet XNConvert som klarar de flesta formaten och är gratis för privatpersoner. Om man väljer zip-filen behöver man inte ens installera det.

XNConvert.

Lägg till filen. Välj fliken utdata. Välj nytt filformat. Konvertera. 

Skärmbild 2024-01-20 114914.jpg

Skärmbild 2024-01-20 115205.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte nytt problem idag....

Bilder som finns sparade i  .webp  format går bara att öppna och stänga en i taget.
Går ej heller att fortsätta bläddra framåt bland bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Cecilia sade:

Det är också ett nytt format.
Går det inte att använda det program som du har använt tidigare till de bilderna ?

Jag har inte haft något direkt program installerat för bildvisning utan bara kört på med Windows eget inbyggda.

Kan du rekommendera något bra, snabbt och enkelt bildvisningsprogram som jag kan ladda ner ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, 2stroke sade:

Jag har inte haft något direkt program installerat för bildvisning utan bara kört på med Windows eget inbyggda.

Finns inte det programmet fortfarande kvar i startmenyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-01-20 at 17:27, 2stroke sade:

Upptäckte nytt problem idag....

Bilder som finns sparade i  .webp  format går bara att öppna och stänga en i taget.

webp verkar ju inte vara någon bra filändelse. Det är tydligen Chrome som använder den. Om du använder webbläsaren Chrome kan du där installera detta tillägg som låter dig spara bilderna som .png istället  
https://chromewebstore.google.com/detail/save-image-as-png/nkokmeaibnajheohncaamjggkanfbphi?hl=en

Men IrfanView, som Mikael63 rekommenderade och som även jag alltid använder, kan faktiskt spara WEBP-filer Det såg jag nu i den fyrsidiga installeringsinstruktionen. Man behöver inte följa alla förslag som ges där. Jag installerade IrfanView på normalt sätt, dvs som man gör med program man laddat ner.

IrfanViewWEBP-WeppyFileFormat.thumb.png.8a058f4de61caac2585d4cc73c90a0ca.png

https://nealsresources.weebly.com/uploads/9/5/7/0/9570167/irfanview.pdf

Det går att få IrfanView på svenska https://www.irfanview.com/languages.htm om man skulle föredra det. Klicka på rubriken LANGUAGES högst upp på hemsidan så ser du det.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...