Gå till innehåll

Överföra foton till dator


kiwi01

Recommended Posts

Hur kan jag enklast föra över foton (4 st) från mobilens Galleri till min dator så att jag kan bifoga dessa som svar till en inkommen e-post.  

Det har hänt att jag genom delning har skickat något foto till min egen mejladress eller en vän men i så fall skickas de en och en. I detta fall är det viktigt att
alla 4 hamnar i samma e-post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Görs det någon backup av fotona till OneDrive, Google Drive, Dropbox eller någon annan liknande tjänst i bakgrunden?
I så fall kan man på datorn ladda ner önskade foton från motsvarande webbsida.

Har du kollat om du kommer åt mobilens filer om du ansluter den med en USB-kabel till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder samma USB-kabel oavsett om mobilen ska laddas eller det är filer som ska överföras. Men det lär finnas kablar som bara fungerar för laddning. Du får pröva med den/de kablar du har som passar till mobilen och datorn för att se om mobilen dyker upp i Den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna mobilen i Utforskaren genom att dubbelklicka på den.

Det kan hända att du får något meddelande i mobilen och då måste du tillåta anslutningen för att överföra filer (det är i alla fall så det står i min). I min dator ser det då ut så här.

Skrmklipp.png.7b363e3164baffc2af969bcc011bb351.png

Dubbelklicka på mobilen igen.
Öppna mappen DCIM.
Öppna mappen Camera (eller vad nu mappen där kan heta i din mobil).
Då bör du se alla bilder som finns i kameran.

Beroende på hur du vill hitta de bilder som du vill föra över till datorn kan du välja att visa Detaljerad lista (lätt att hitta bilder från ett visst datum) eller Extra stora ikoner (lätt att hitta bilder utifrån vad de föreställer).

När du har hittat bilderna kan du kopiera dem till Skrivbordet så kan du lätt hitta dem när du skriver mejlet och väljer att bifoga filer.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte så bra för mig. Jag följde instruktionen tom ”Dubbelklicka på mobilen igen”.
Någon mapp med namnet DCIM kunde jag inte hitta, så jag skrev in det i sökfältet till höger. 4 eller 5 mappar öppnades men med namn dciman 32 dl . Klickade lite försiktigt på en av dem men avråddes att gå vidare då det kunde skada systemet.. Så här stannade jag.

Kom att tänka på att jag har Google Drive i både mobilen och datorn. Öppnade Drive i mobilen och till min förvåning hittade jag det första av mina fyra foton där. Hur kom den dit?
Öppnade sedan Drive i datorn och hittade en mängd bortglömda dokument men också sist i raden det första fotot också. Så hur får jag nu de övriga 3 fotona dit också? Då kan jag ju plocka dem därifrån och lägga upp på skrivbordet så de kan enkelt bifogas e-posten???

Nu är det ju sen kväll men det vore fint om jag kan få svar i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, kiwi01 sade:

Kom att tänka på att jag har Google Drive i både mobilen och datorn. Öppnade Drive i mobilen och till min förvåning hittade jag det första av mina fyra foton där. Hur kom den dit?

Nu använder jag inte Google Drive men jag gissar att det är som med andra likartade appar att man dels kan ställa in att alla foton ska säkerhetskopieras till Google Drive och dels i Galleriet/Kameran kan välja att dela sina foton till Google Drive. Om bara ett av de fyra fotona finns i Google Drive så är det då sannolikt att du vid något tillfälle har valt att dela, ladda upp eller något liknande just det fotot till Google Drive.

13 timmar sedan, kiwi01 sade:

Så hur får jag nu de övriga 3 fotona dit också?

Då går du till Galleri-appen i mobilen, letar redan på de tre fotona och väljer att Dela dem med Drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag satt här sent i går kväll och klurade ut hur jag kan gå tillväga. Och jag testade just delning till Drive. Men det var  ganska omständligt, 

Jag fick både ladda upp bilden och sedan spara i drive. Varje foto för sig. Det är ju överkomligt när det gäller 4 foton men hur gör man med ett stort antal foton?
Jag hade svårt att lokalisera de överförda bilderna i datorns Drive, men såg till sist att de sorteras efter filtyp och sedan efter datum.
Och filerna är ju jättestora, från ca 3000 kB till över 5300 kB.  Eller det kanske inte är så mycket om man läser av det i MB ? Är 5300 kB samma som 53 MB?

Har postat fotona. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kul att du lyckades hitta en väg framåt och fick iväg fotona även om det var omständligt!

Om du alltid vill spara fotona i Drive för att ha en säkerhetskopia där så gissar jag att du kan hitta en inställning för det i Drive-appen.

Nu är det ju inte säkert att din Kamera/Galleri-app fungerar likadant men i min Google Foto kan klicka på en viss ikon för att se många foton på samma skärm och där kan jag markera flera foton för att sen välja att Dela alla som är markerade.

5300 kB är samma sak som 5,3 MB.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Vad kul att du lyckades hitta en väg framåt och fick iväg fotona även om det var omständligt!

Om du alltid vill spara fotona i Drive för att ha en säkerhetskopia där så gissar jag att du kan hitta en inställning för det i Drive-appen.

Nu är det ju inte säkert att din Kamera/Galleri-app fungerar likadant men i min Google Foto kan klicka på en viss ikon för att se många foton på samma skärm och där kan jag markera flera foton för att sen välja att Dela alla som är markerade.

5300 kB är samma sak som 5,3 MB.

Så lite ?  😄

Ja, det är ju förstås mer logiskt att använda Google Foto i samband med Google Drive, glömmer alltid bort den appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-01-23 at 16:05, kiwi01 sade:

Hur kan jag enklast föra över foton (4 st) från mobilens Galleri till min dator så att jag kan bifoga dessa som svar till en inkommen e-post.  

Det har hänt att jag genom delning har skickat något foto till min egen mejladress eller en vän men i så fall skickas de en och en. I detta fall är det viktigt att
alla 4 hamnar i samma e-post.

Du kan inte kräva att alla foton hamnar i en e-post.. då hade du ju bara mailat dom till den e-postadressen..
Mitt förslag är att du undersöker APPEN: "TelefonLänk" som finns inbyggd i Windows!
Med den så hamnar alla bilder i din dator och du kan själv välja hur du DELAR dessa med andra..

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, WindowsPro sade:

Varför använda en 3:e parts programvara för sådant som finns inbyggt i Windows.. (Helt obegripligt i min värld)

För att använda Telefonlänk med iOS behöver man ha Windows 11. Jag har inte hittat att man kan hantera foton när det gäller iOS men det kanske går?
Man behöver även ha ett Microsoftkonto.

Så hur gör man om man Inte har ett Microsoftkonto, har Windows 10 och har en iPhone?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, WindowsPro sade:

Du kan inte kräva att alla foton hamnar i en e-post.. då hade du ju bara mailat dom till den e-postadressen..
Mitt förslag är att du undersöker APPEN: "TelefonLänk" som finns inbyggd i Windows!
Med den så hamnar alla bilder i din dator och du kan själv välja hur du DELAR dessa med andra..

I det här fallet var det ju just så att alla fyra fotona skulle hamna i en och samma e-post och de behövde inte alls sparas på någon annan plats. 
Men jag efterlyste ju också generella råd för överföring och sparande just i datorn, så tack för tipset. 
Inte för att jag har hört talas om TelefonLänki Windows men jag får väl leta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Mikael63 sade:

För att använda Telefonlänk med iOS behöver man ha Windows 11. Jag har inte hittat att man kan hantera foton när det gäller iOS men det kanske går?
Man behöver även ha ett Microsoftkonto.

Så hur gör man om man Inte har ett Microsoftkonto, har Windows 10 och har en iPhone?

Just det, jag har inte Windows 11. 
Jag har Windows 10, har ett Microsoftkonto (enkelt att skaffa men det kostar ju pengar) och har Android mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, WindowsPro sade:

Varför använda en 3:e parts programvara för sådant som finns inbyggt i Windows.. (Helt obegripligt i min värld)

Förstår inte din kritik. Var menar du att ett tredjepartsprogram ska användas?

Google Foto hör till operativsystemet Android, i datorn är det bara att logga in på sitt Google-konto. Vilka övriga tjänster som väljs eller inte väljs att användas från Google är upp till var och en.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, kiwi01 sade:

Just det, jag har inte Windows 11. 
Jag har Windows 10, har ett Microsoftkonto (enkelt att skaffa men det kostar ju pengar) och har Android mobil.

Jamendåså! Då är det ju inga problem! 
Med Telefonlänk (som jag själv använt i Windows 10 & i Windows 11 med androidmobiler) så går det att både SE bilderna i telefonen och att kopiera dessa till t.ex. mappen Bilder, varifrån man kan hämta bilderna via sitt epost-program.. (Inga sladdar, inget krångel, Bara man kopplat mobilen via telefonlänk-appen)

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

För att använda Telefonlänk med iOS behöver man ha Windows 11. Jag har inte hittat att man kan hantera foton när det gäller iOS men det kanske går?
Man behöver även ha ett Microsoftkonto.

Så hur gör man om man Inte har ett Microsoftkonto, har Windows 10 och har en iPhone?

Nu visade det sig att inget av det du nämnde var aktuellt i detta fall! 
Så du kanske borde ha frågat TS vilka os och mobiler TS har! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, WindowsPro sade:

Nu visade det sig att inget av det du nämnde var aktuellt i detta fall! 
Så du kanske borde ha frågat TS vilka os och mobiler TS har! B)

Stämmer bra. Min fråga, när man inte behöver tredjepartsmjukvaror, kvarstår dock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...