Gå till innehåll

Fel 0x80070643 efter fösök att installera KB503441


tomash

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har en längre tid försökt installera denna uppdatering men jag får hela tiden fel. Efter lite googlande har jag fått fram att partitionen WINRE är för liten och har också sett instruktioner för att utöka denna men det verkar allför invecklat för en amatör som jag. Jag har också sett att Microsoft kommer med en lösning men det verkar dröja. Det verkar lite obehagligt eftersom det tydligen är en säkerhetsuppdatering. Är det någon som vet läget?

Redigerad av tomash
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har kommit ut med ett skript som ska köras i PowerShell enligt sidan https://support.microsoft.com/sv-se/topic/kb5034957-uppdatera-winre-partitionen-på-distribuerade-enheter-för-att-åtgärda-säkerhetsrisker-i-cve-2024-20666-0190331b-1ca3-42d8-8a55-7fc406910c10 dock kommer inte uppdateringen att försvinna från listan i Windows Update.

Uppdateringen är till för att fixa en bugg i BitLocker och eftersom BitLocker väl inte ingår i Home-versionen av Windows 10 så låter det inte som att det är allvarligt att vänta med den uppdateringen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, tomash sade:

Efter lite googlande har jag fått fram att partitionen WINRE är för liten och har också sett instruktioner för att utöka denna men det verkar allför invecklat för en amatör som jag.

Har du oallokerat utrymme efter återställningspartitionen, så är det enkelt.

Min återställningspartion var också för liten. Efter den partionen hade och har jag inte allokerat utrymme. Med gratisversionen av MiniTool Partition Wizard var det bara att utöka återställningspartionen lite, så var problemet löst och uppdateringen installerades. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har jag inget oallokerat utrymme på disken, se bild. Dock så har jag gott om utrymme på C:-partitionen så den kan man väl minska men måste inte det frigjorda utrymmet hamna intill återställningspartitionen när man utökar den?

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror inte att det fungerar. Det var inga problem med att minska partitionen men för att öka återställningspartitionen verkar det som att det måste finnas oallokerat utrymme intill den, enligt manualen ska det finnas contigious area, om jag har förstått det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så fattar jag inte hur det ska gå att utöka återställningspartitionen, manual eller inte. Jag får väl skylla på att jag är 80 🙂. Vad jag fattar så måste det oallokerade området ligga intill återställningspartitionen för att det ska fungera, se bild efter det att jag skapat ett oallokerat utrymme.

 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Minitool Partition flyttar om partitionerna så att det lediga utrymmet hamnar just där det behövs men jag har inte prövat. Har du prövat?
I Step 2 står det att man kan välja från vilken partition eller ledigt utrymme som utökningen ska tas och det skulle ju inte gå om det bara gick med partitionen efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att utöka den första partitionen måste det rimligen finnas ett utrymme före partitionen FAT32 på 99 MB.
Om man inte "manuellt" ändrar storleken från början (till vänster) för partitionen på 166 GB och därefter flyttar efter den på 16 MB och den på 99 MB så antar jag att bra program som MiniTool, AOMEI m.fl. gör detta automatiskt om man berättar vad man vill göra?

Alltså att mjukvaran justerar detta automatiskt om man ber den öka den på 529 MB

Att mecka med partitioner medför alltid en risk för dataförlust.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju Extend du ska använda eftersom de skriver följande på sidan https://www.partitionwizard.com/help/extend-partition.html:

Citat

Extend Partition directly takes free space from any other existing partitions or unallocated space to enlarge a partition on the same disk while Move/Resize Partition requires contiguous unallocated space.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har programmet problem när det är en partition som vare sig är NTFS eller FAT mellan partitionen man vill utöka och partitionen man vill krympa :(
Från sidan https://www.partitionwizard.com/faq.html avsnittet Move/Resize/Extend partition

Men svaret på frågan "Can’t take free space from C to extend the EFI system" verkar vara lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta Macrorit Free, lämpligtvis den portabla versionen, på denna sida:

https://macrorit.com/partition-magic-manager/free-edition.html

Spara filen på disken i din dator och packa upp den.

 

1.jpg.8b1e5d4e2ba8ce2e86af4bf26b673cb9.jpg

När du packat upp filen finner du två mappar, en för 32-bitars- och en för 64-bitars Windows. Öppna mappen som heter x64 (64-bitars så hittar du filer i enlighet med bilden ovan.
Starta programmet genom att klicka på filen dm.exe

 

2.jpg.0edbfd94ee49b17df9de0fd649e65940.jpg

Bilden ovan visar hur disken i min bärbara ser ut via Macrorit.
Markera partitionen som skall krympas för att ge mer plats till partitionen framför. Ovan är det "C" som är markerad.
Högerklicka sedan.

3.jpg.5654d37f538f00a1b2e05c67e099cdb6.jpg

I menyn väljer du "Ändra storlek/Flytta volym"

 

4.jpg.d1844a07bbc7227c2963690278286636.jpg

Antingen flyttar du markören framför partitionens början (1) eller så skriver du in den storlek du vill krympa i fältet "Ej tilldelat utrymme före: (2).
Notera att det skapas en virtuell partition (3) där du önskar det.
När du är nöjd klickar du på "OK".

 

5.jpg.8a4ddb95bd946783cbd469c7500d1540.jpg

Nu markerar du den partition som du vill expandera. Bilden ovan visar partitionen som är 100MB (1).
Högerklicka och välj i menyn "Ändra storlek/flytta volym" (2)


6.jpg.56d2f81da2af6760c2f64be30bb5587a.jpg

Markera partitionens högra sida och dra markören till höger så långt det går.

 

7.jpg.7433c540e0f86a1f022229e6ee0549e6.jpg

Bilden ovan visar när markören är så långt till höger som möjligt (1).
Notera att den önskade partitionen (2) är den som blir större.
Är du nöjd, klicka på "OK" (3).

 

8.jpg.076af67575e692c52931c056bd2b4730.jpg

Bekräfta att fördelningen av partitionerna är som du önskar (1).
Är du nöjd, klicka på "Begär" (2).

 

9.jpg.dbd0b2427d73c15fcb9b96c7b91e7de8.jpg

Är du säker, klicka på "OK" för att fortsätta.

 

10.jpg.58d0c52748a13cc7346e60970269db74.jpg

Återigen, är du säker, klicka på "Ja" för att fortsätta.

 

11.jpg.2f52b69c04add8d94056e07687fe8d90.jpg

Bilden ovan visar hur disken i min dator ser ut efter att Macrorit startat om datorn, utfört jobbet (du ser vad som sker på skärmen under omstart) och när Windows åter är uppe och rullar.

 

OBS! Vid alla sådana här jobb finns det risker med att det kan gå fel! Se till att säkerhetskopiera allt som är viktigt för dig innan du gör ovanstående jobb!

Det här skrivs och görs sent på kvällen och det finns risk för stavfel. Jag är på väg i säng och läser igenom senare idag (det är onsdag natt när detta skrivs) och kontrollerar stavningen.

MiniTools klarar inte av att göra detta men det gör Macrorit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Postad (redigerade)

Uppdatering KB5034441 fungerar fortfarande inte i mitt Windows 10.

Jag vill inte själv ändra storlek på partitioner i dagsläget.

Därför så har jag med hjälp av datafilen Wushowhide dolt KB5034441.

Står lite om filen Wushowhide här på forumet, se länk.

Visar resultat för 'Wushowhide'. - alltomwindows.se

Jag hämtade filen Wushowhidemajorgeeks och jag tittade en del på youTube där det finns en del angående Wushowhide.

WUShowHide - how to use to hide KB5034441 - YouTube

Jag la till. På denna dator har jag Windows 10 pro, jag tror ändå att uppdatering KB5034441 kan vänta med att bli installerad.

Redigerad av Vinterfiskaren
Jag la till. På denna dator har jag Windows 10 pro, jag tror ändå att uppdatering KB5034441 kan vänta med att bli installerad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Tyvärr har jag inte vågat mig på det som X-men visade tidigare. Inte heller har jag hittat på nätet hur man gör när man inte har ledigt utrymme direkt efter winre-partitionen. Kommer aldrig Microsoft att fixa en lösning som en normal användare kan använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, tomash sade:

Tyvärr har jag inte vågat mig på det som X-men visade tidigare. Inte heller har jag hittat på nätet hur man gör när man inte har ledigt utrymme direkt efter winre-partitionen. Kommer aldrig Microsoft att fixa en lösning som en normal användare kan använda?

Vad är det som gör att du inte vågar dig på det jag beskriver i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, tomash sade:

Nej jag använder inte Bitlocker såvida den inte installeras utan att man gör något.

Det gör den inte. Eftersom du har Windows Home har du inte BitLocker, som Cecilia skrev. Jag har Windows Pro så jag har BL men den är avaktiverad. Du kan försäkra dig om att du inte har detta krypteringsverktyg genom att skriva Kontrollpanelen i sökrutan bredvid Start. När jag gör det får jag upp "Alla objekt på Kontrollpanelen"
BitLockerKontrollpanelen.thumb.png.49ba80287a4ed54e985bff13767b1612.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...