Gå till innehåll

Överfallen av Microsoft, fått problem pga OneDrive


kiwi01

Recommended Posts

Det är verkligen inte så konstigt men för framtiden kan det ju  vara bra att veta att lnk är en gammal DOS-förkortning av link, alltså länk, vilket är vad genvägarna kallades för i DOS-världen. Man länkades vidare till själva filen när man klickade på lnk-filen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är säkert några som undrar varför jag använde mig av högerklick i stället för att leta rätt på appen. Det finns en enkel förklaring. Jag har testat Onedrive, eller Skydrive som det antagligen hette då för ett antal år sedan. Jag var inte nöjd med resultatet då heller. Jag högerklickade och skickade iväg ett antal foton, noggrant sorterade i namngivna mappar.  Men i Drive visades bilderna som enstaka foton utan mappar, vilket jag inte gillade. Kommer inte ihåg på vilket sätt jag avlägsnade objekten därifrån men på hårddisken i mina mappar var allt intakt.

När jag nu till sist bestämde mig för att testa igen, tyckte jag bara att jag vet ju hur man gör; högerklickar. Den stora skillnaden är att nu är mitt sparande i hårddisken gravt angripen. Jag tycker inte att det är rimligt att begära att jag skulle ha förstått konsekvensen.

Om man kunde rulla tillbaka…?

_______________________________________________

Cecilia, du väntar på svar från mig. Jag är för trött för att göra något just nu så det dröjer lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har för mig att när man aktiverar OneDrive så får man under de 1:a stegen välja vilka mappar man vill säkerhetskopiera till OneDrive..
Studerar man den info som visas på skärmen så bör man, normalt sett, inte råka ut för konstigheter..
 

Därefter så kan man manuellt lätta till eller ta bort mappar från att synkroniseras till OneDrive...

Då även SSD-diskar kan falera så kan OneDrive faktiskt bli en "livräddare"...
Dessutom så kan man ladda ned onedrive appen gratis till sin mobil, så att man alltid har tillgång till sina dokument, bilder osv. var man än är i världen.. (så länge man har internet-uppkoppling..) 
Detta är mest sagt som en motpol till all negativitet mot OneDrive som ibland dyker upp..

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Cecilia sade:

1. Ingen aning om vad som kan vara problem med Canon-filen. Kan du öppna den?
 

2. Se om du kan högerklicka på de filer som har grön bock och välja Behåll alltid på den här enheten för att få en vit bock i stället. Det känns lite säkrare med sådana filer tycker jag.


3. Går det att göra som de beskriver på sidan https://support.microsoft.com/sv-se/office/välj-vilka-onedrive-mappar-som-ska-synkroniseras-på-datorn-98b8b011-8b94-419b-aa95-a14ff2415e85 ?
I så fall ta en skärmbild på hur det ser när fönstret Välj mappar visas och så bifoga den till ditt svar.

Ändra ingenting!

 

Skärmbild (419).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, WindowsPro sade:

Jag har för mig att när man aktiverar OneDrive så får man under de 1:a stegen välja vilka mappar man vill säkerhetskopiera till OneDrive..
Studerar man den info som visas på skärmen så bör man, normalt sett, inte råka ut för konstigheter..
 

Därefter så kan man manuellt lätta till eller ta bort mappar från att synkroniseras till OneDrive...

Då även SSD-diskar kan falera så kan OneDrive faktiskt bli en "livräddare"...
Dessutom så kan man ladda ned onedrive appen gratis till sin mobil, så att man alltid har tillgång till sina dokument, bilder osv. var man än är i världen.. (så länge man har internet-uppkoppling..) 
Detta är mest sagt som en motpol till all negativitet mot OneDrive som ibland dyker upp..

Du har nog inte läst eller förstått vad jag har skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, kiwi01 sade:

 

Skärmbild (419).png

Det där är en skärmbild av hur instruktionssidan ser ut i Chrome. Då vet du hur man tar en skärmbild.

Kan du utföra steg 1, 2 och 3 på instruktionssidan för att sen ta en skärmbild av hur fönstret Välj mappar ser ut i din OneDrive-inställningar?

Ta inte bort några bockar eller gör något annat med det fönstret. Som du ser i första punkten i rutan Meddelanden så försvinner mappar som man bockar bort och därför måste vi först se till att filerna finns kvar på något annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är ju märkligt då jag inte ens har en skärmbild på instruktionen om hur man tar skärmbild. 
Jag anser att jag klickade på en skärmbild i mitt arkiv som visar just de uppgifterna du ville ha. 

Och det är just den bild jag ser i mitt inlägg.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ditt skärmklipp där jag med rött har ringat in saker som visar att det är Chrome som är igång och med Orange en del av det som visar att det är en instruktion. Sånt skulle inte finnas med om det var en skärmbild av inställningarna i OneDrive.

Skrmklipp.png.74c3a0939c9ec011fdae5b5eb1dc2f9b.png

 

Försök att följa instruktionerna på sidan https://support.microsoft.com/sv-se/office/välj-vilka-onedrive-mappar-som-ska-synkroniseras-på-datorn-98b8b011-8b94-419b-aa95-a14ff2415e85 för att sen ta en skärmbild av hur det ser ut i inställningarna för OneDrive.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, kiwi01 sade:

Jag anser att jag klickade på en skärmbild i mitt arkiv som visar just de uppgifterna du ville ha. 

Och det är just den bild jag ser i mitt inlägg.

Det tycks föreligga missförstånd här...

Den bild du @kiwi01 har postat i ett tidigare inlägg visar en webbsida från Microsoft med instruktioner hur man använder OneDrive. Den informationen är @Cecilia redan medveten om.

Det @Cecilia önskar är ett skärmklipp av dina inställningar för OneDrive i din dator.

  • Like 1
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar ju i Chrome, det är där jag läser bla detta forum.

Jag följde länken där Cecilia talade om för mig att gå till nästa sida och "Välj mappar" men inte ändra något, ta skärmbild(klipp) på det och posta 
till henne. Innehållet i bilden är den som jag tror hon är intresserad av. 
Och som jag redan skrev, jag har ingen skärmbild på instruktionerna. 

Chrome har ingenting med saken att göra. 

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bad dig inte gå till nästa sida utan följa det som står på sidan som du  hade i Chrome. Alltså du ska göra följande:

Citat
  1. Öppna OneDrive-inställningarna (välj OneDrive-molnikonen i meddelandefältet och välj sedan ikonen Hjälp och inställningar för OneDrive och sedan Inställningar.)
  2. Gå till fliken Konto.
  3. Välj Välj mappar.

När det gäller punkt 1 så är Meddelandefältet området nere till höger där klockan är.

När du har gjort punkt 3 så tar du ett skärmklipp som visar fönstret Välj mappar i appen OneDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget mera jag behöver göra, egentligen?

Innehållet i OneDrive ser korrekt ut. Även fotona. Till skillnad från förr är de inte utslängda ur mina mappar utan ligger kvar.
Det är enbart Bilder och Dokument som jag skickar dit, och det tycks rulla på.

Att det är rörigt i mapparna på hårddisken kan man väl inte göra något åt? Det är som det är.

Google är ”på gång” har uppdaterat Chrome två gånger inom några dagar och en tredje väntar. Nytt utseende är utlovat.

Jag lär få att göra.      

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nog med det jag skrev ovan. I morse meddelade mobilen (Samsung) att den ska uppgraderas. Under 70 rubriker meddelar de vad som ska ändras (=allt) och hur mycket bättre allt kommer att bli. Går den fortfarande att ringa med?

Cecilia förtjänar alla guldtackor och pokaler som finns för all hjälp hon har get mig och allt arbete hon har lagt ner. Vet bara inte var jag ska placera dem.
Inte heller vet jag om allt kommer att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, kiwi01 sade:

Det är väl inget mera jag behöver göra, egentligen?

Innehållet i OneDrive ser korrekt ut. Även fotona. Till skillnad från förr är de inte utslängda ur mina mappar utan ligger kvar.
Det är enbart Bilder och Dokument som jag skickar dit, och det tycks rulla på.

Är du nöjd så ska du förstås inte göra något men enligt vad du har skrivit i tråden har du inte gjort något alls som med OneDrive utan allt borde vara likadant som när du startade tråden.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till uppdaterings sjukan på mobilen och datorn. Nu skall ju AI in med det basta och yttligare försköna livet för oss användare😄 Börjat bli vuxen dagis hos Microsoft och Google. Spelar ingen roll om du inte vill installera nya appar på mobilen. Det är installerat sen ändå fast man bockat ur det" Pixel 6". Vi är ju test personer åt Microsoft och Google och det skall beta testas helst 5 gr om dan. Kan ju givetvis vara nån sommar jobbare eller liknande som fått äran att testa appar m.m.😂

Onedrive och liknande dynga brukar jag ta bort direkt ur datorn. Spara istället på ett externt media/Hdd.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Cecilia sade:

Är du nöjd så ska du förstås inte göra något men enligt vad du har skrivit i tråden har du inte gjort något alls som med OneDrive utan allt borde vara likadant som när du startade tråden.

Cecilia, jag arbetade i 3 timmar igår både via appen OneDrive i utforskaren, men även genom att gå in genom molnet intill klockan. Synkningen igår fungerade inte perfekt, ibland verkar det som att det tar tid. Det gör ingenting.  Avlägsnandet av den tidigare omnämnda Canon-filen bidrog till att det började fungera. Att mina "egna mappar, eller rättade sagt enskilda dokument avbildas som de gör kan jag inte göra någonting. Dock är det en stor påfrestning för mina ögon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
20 minuter sedan, IT doktorn sade:

Välkommen till uppdaterings sjukan på mobilen och datorn. Nu skall ju AI in med det basta och yttligare försköna livet för oss användare😄 Börjat bli vuxen dagis hos Microsoft och Google. Spelar ingen roll om du inte vill installera nya appar på mobilen. Det är installerat sen ändå fast man bockat ur det" Pixel 6". Vi är ju test personer åt Microsoft och Google och det skall beta testas helst 5 gr om dan. Kan ju givetvis vara nån sommar jobbare eller liknande som fått äran att testa appar m.m.😂

Onedrive och liknande dynga brukar jag ta bort direkt ur datorn. Spara istället på ett externt media/Hdd.

Jag håller med dig. Jag borde ha hållit mig kvar på extern media som jag egentligen ville. Men jag har sparat där också!

Redigerad av Cecilia
Flyttat svaret till utanför citatet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...