Gå till innehåll

Flytt från aktivitetsfält till skrivbordet


Axillina
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Har W11 H22,   Önskar flytta några appar filer och vad som finns i aktivitetesfältet till skrivbordet,Word och Skype gick bra med Microsofts instruktioner men andra  som Foto,Mediaspelare  osv går inte.Varför går inte flyttet och hur att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axillina sade:

Har W11 H22,   Önskar flytta några appar filer och vad som finns i aktivitetesfältet till skrivbordet,Word och Skype gick bra med Microsofts instruktioner men andra  som Foto,Mediaspelare  osv går inte.Varför går inte flyttet och hur att göra?

Om du öppnar Inställningar och sedan Alla Appar så ser du alla appar som finns i Windows. Markera appen Foton, högerklicka och i menyn väljer du "Skapa genväg till Skrivbordet". 
Nu får du en genväg till appen Foton till Skrivbordet.

Gör på samma sätt med de övriga appar du vill ha på Skrivbordet.

Vill du ta bort apparna från Aktivitetsfältet markerar du den aktuella appen, högerklickar och väljer i menyn, Ta bort från Aktivitetsfältet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det vore så enkelt som du skriver ( och så var det i min gamla dator) då skulle jag inte frågat.Nu finns en av Microsoft föreslagen väg nämligen följande: högerklicka på skrivbordet sen klicka på "nytt" sen "genväg" och i den uppdykande sidan skriver man namnet på det som skall flyttas och sen klickar man på "nästa" och vips appen är på skrivbordet.Men det gåt inte att göra med alla de appar eller mappar eller vad de nu är som jag vill flytta.I sidan som dyker upp efter klick på "genväg" står det att "filen kan inte hittas" Och då är det stopp.Men jag vet inte varför filen kan inte hittas,den är ju där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte Windows 11 men PC för Alla skriver också, som X-Men gjorde, att man kan ta bort program från Aktivitetsfältet genom att högerklicka på ikonen nere i Aktivitetsfältet och välja Ta bort från aktivitetsfältet. Går det verkligen inte göra så med Foton-ikonen och de andra du inte vill ha där?
https://www.pcforalla.se/article/1711635/jobba-effektivare-i-windows.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mbgtmari sade:

Nu har jag inte Windows 11 men PC för Alla skriver också, som X-Men gjorde, att man kan ta bort program från Aktivitetsfältet genom att högerklicka på ikonen nere i Aktivitetsfältet och välja Ta bort från aktivitetsfältet. Går det verkligen inte göra så med Foton-ikonen och de andra du inte vill ha där?
https://www.pcforalla.se/article/1711635/jobba-effektivare-i-windows.html

Det viktiga var nog att få ikonen på skrivbordet i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

I Windows 11 är det krångligt att skapa genvägar till Skrivbordet för vissa appar, bland annat appen Foton. Jag har själv försökt och det går inte.
Vad jag också hittat är att alla appar finns i en mapp som heter "WindowsApps" som en undermapp till mappen "Program". 
Tyvärr har Microsoft låst den mappen och jag har inte ägnat så mycket tid åt att se hur man gör för att öppna mappen med de behörigheter som krävs.

Vad jag gjort istället är att hitta en annan väg att gå. Hur du gör kommer här:

1. Starta programmet/appen "Foton"

 

image.jpeg.178ebf86fb81c21b3bd084ab066105ec.jpeg

2. Högerklicka i Aktivitetsfältet och välj i menyn "Aktivitetshanteraren". Ett fönster öppnas som bilden ovan visar.
Välj fliken "Processer" och kontrollera att programmet "Foton" körs.


image.jpeg.861bc268f019015774d0ea58e8978ad1.jpeg

3. Klicka på pilen framför "Foton" så det öppnas en menyrad. Om du inte gör det kommer de följande instruktionerna inte att fungera.

 

image.jpeg.a8d76f4fb2e1be2162e13b15e9b211f7.jpeg

4. Markera "Foton" och högerklicka. I menyn som visas väljer du "Gå till information".

 

image.jpeg.56fc4e1693a19ce9772492c8cff0f6ad.jpeg

5. Fönstret byter flik och går direkt till appen "PhotosApp.exe" (1).
Markera "PhotosApp.exe" och högerklicka.
Välj i menyn "Öppna filsökväg" (2).

 

image.jpeg.b896052bcb204947b297d5ee933ab66f.jpeg

6. Den låsta mappen "WindowsApps" öppnas och filen "PhotoApps.exe" är markerad (1).
Högerklicka och välj i menyn "Skicka till" (2) och i undermenyn väljer du "Skrivbord (skapa genväg)" (3).

7. Nu kommer du att få en genväg till Skrivbordet som heter "PhotosApp.exe".
8. Vill du byta namn på den markerar du genvägen, högerklickar och väljer "Byt namn". 

9. Välj det namn du vill ha på genvägen.

10. Klart.

Redigerad av X-Men
Rättstavning samt korrigering av text så den blir korrekt.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-02-24 at 06:24, Axillina sade:

Har W11 H22,   Önskar flytta några appar filer och vad som finns i aktivitetesfältet till skrivbordet,Word och Skype gick bra med Microsofts instruktioner men andra  som Foto,Mediaspelare  osv går inte.Varför går inte flyttet och hur att göra?

Fungerar det inte att i Start-menyn och Alla appar, högerklicka på appen och avmarkera "fäst i aktivitetsfältet" samt markera "Fäst på Start"

Det brukar fungera för mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...