Gå till innehåll

Kan inte komma åt min router inställningssida.


Recommended Posts

Skulle skapa en ftp åt en kompis som jag delar en del filer med. Så jag konfiggade en åtkomst i min NAS.

MEn när jag skulle kolla så porten var öppen i routern så fick jag följande meddelanden.

Vad ska man göra här och vad är det som har hänt. Det är ju inte jätteofta man är inne i routern längre...

Klippbordsbild (10).jpg

Klippbordsbild (9).jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får välja att acceptera risken och i den andra bilden får du väl välja Avancerat för att göra det. Det som har förändrats med tiden är att webbläsaren (webbläsarna?) har blivit mer beskyddande och har utökat sina säkerhetskontroller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Cecilia sade:

Du får välja att acceptera risken och i den andra bilden får du väl välja Avancerat för att göra det. Det som har förändrats med tiden är att webbläsaren (webbläsarna?) har blivit mer beskyddande och har utökat sina säkerhetskontroller.

Hej och tack, jag gjorde det men får bara en sida som ser ut så här då:

 

 

Klippbordsbild (11).jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bäst att kolla att routern verkligen har IP-adressen 192.168.1.1. Om du tar fram Kommandotolken (sök på det ordet) och skriver in kommandot:

ipconfig

och ser vad det står på raden Default Gateway.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att din kompis inte bor hemma hos dig så att ni delar ett privat LAN. Kommer han utifrån dvs från ett ställe utanför ditt LAN behöver du en DynDNS för att koppla din FTP mot så kompisen skriver ett namn som internet tycker är din FTP. Sen måste du tillåta trafik utifrån genom din router på den IP och port du tilldelat plus att kompisen har, antar jag, ett inloggningsnamn och lösenord på din FTP.

En 192... adress är bara lokal adress. DynDNS måste få tillgång till din externa IP-adress och sen koppla den till din FTP.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Venoms sade:

DynDNS måste få tillgång till din externa IP-adress och sen koppla den till din FTP

Det kan ju räcka om kompisen får den externa adressen. Dels kanske den inte byts allt för ofta och dels kanske kompisen inte behöver ha tillgång till filerna 24/7 utan kan be Ts om den ev. nya adressen när det är dags.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-02-26 at 19:53, Venoms sade:

Jag antar att din kompis inte bor hemma hos dig så att ni delar ett privat LAN. Kommer han utifrån dvs från ett ställe utanför ditt LAN behöver du en DynDNS för att koppla din FTP mot så kompisen skriver ett namn som internet tycker är din FTP. Sen måste du tillåta trafik utifrån genom din router på den IP och port du tilldelat plus att kompisen har, antar jag, ett inloggningsnamn och lösenord på din FTP.

En 192... adress är bara lokal adress. DynDNS måste få tillgång till din externa IP-adress och sen koppla den till din FTP.

Tack då har jag något att börja med. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vi har pillat lite med ftp åtkomsten till min NAS idag men det tog stopp vid:

 

 

Status: Ansluter till min.ip.adress.här.234:21... Status: Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande... Status: Initierar TLS... Status: TLS-anslutning etablerad. Status: Inloggad Status: Hämtar kataloglistning... Status: Servern skickade ett passivt svar med en adress som inte är routningsbar. Använder serveradressen istället. Kommando: MLSD Fel: Dataanslutningen kunde inte etableras: ETIMEDOUT - Tidsgränsen för anslutningsförsöket överstegs.

 

Var ska man felsöka här? Routern eller NAS-inställningarna. Vad är det den inte kan göra efter den har loggat in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet kring ftp är att det kan vara knepigt att ansluta från ett och samma lan vilket man ju gör när man testar. Anslutning utifrån går bättre.
Bara som en notering/påminnelse.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Min erfarenhet kring ftp är att det kan vara knepigt att ansluta från ett och samma lan vilket man ju gör när man testar. Anslutning utifrån går bättre.
Bara som en notering/påminnelse.

Detta felmeddelande fick min kompis från sitt ftp program på annan ort i Sverige. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...