Gå till innehåll

Laptop kan inte hålla tiden längre. Kan det vara dags att skaffa nytt batteri?


Gå till lösning Löst av IT doktorn,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har en gammal laptop som jag tagit över för två år sedan. Nu den sista månaden har jag märkt att den inte håller tiden längre. Jag brukar ladda laptopen en gång i veckan och det har fungerat med klockan i två års tid och batteriet har inte varit helt tömd. En gång redan vid uppstart har den rekommenderat mig att gå in i BIOS och sätta rätt tid och datum. För övrigt märker jag bara att tid och datum är helt fel. Det är väl bara ett batteri i laptopen och inget 2032 eller liknande på moderkortet? Det är en Lenovo Thinkpad i alla fall.

Tack på förhand!

Alf

 

 

Redigerad av Peruna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Datorns Bios har ett eget batteri oftast beteckning CR2032 ett 3V Litum Batteri. Detta bör du byta ut. Finns även andra typer av batteri.

Datorns batteri är bara för  driften av datorn. EJ för klockan.

Bios batteriet ser ut så här https://www.elfa.se/sv/knappcellsbatteri-litium-cr2032-3v-230mah-varta-cr2032/p/16924687

Datorn måste öppnas för att göra detta byte.

Livslängden för dessa batterier brukar vara 10år.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Dator batteri det stora är enbart för driften av datorn. Bios batteriet sitter på moderkortet inuti datorn.

Är datorn gammal så kanske det ej är lönt att byta batteriet. Du kan synka klockan vid klockan i högra hörnet så tiden visas rätt istället. Högerklicka vid klockan och välj justera datum/tid sen synkronisera. Så slipper du gå in i biosen varje gång.

Du har alltså 2 batterier i en laptop.

Titta på denna länk så förstår du lite bättre.

 

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag var osäker på om det fanns ett batteri på moderkortet i en laptop. Jag har bara bytt BIOS batteri på vanliga datorer men inte på någon laptop.

Då vet jag och då ska det inte vara problem att byta för mig.

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lenovo brukar vara enkel att öppna, var bara noga med var skruvarna sitter, samt sätt dem efteråt på samma plats.

Vet ej exakt vilken version du har av och rekommenderar dig att söka på just din dator modell på Youtube. Finns bra infos där om man är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej och tack igen för tips mm.

Jodå, jag hittade tills slut serienumret och kunde sedan hitta en manual och mer info på Lenovos hemsida.

Det är en Lenovo Thinkpad E531 685 mm. Enda kruxet verkar vara att få tag på rätt typ av CMOS batteri. Lenovo själva hade slutsålt och andra

försäljningsställen hade inte till den modellen jag har.  Det är ju inget vanligt 2032 batteri som sitter i stationära PC.

Så länge datorn går går så gör det inget om tiden går fel.  Jag har andra datorer som jag använder och denna har tusentalsbilder efter min mors

resor som är lagrade.Det är orsaken till att jag har den kvar.

Alf

Redigerad av Peruna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Peruna sade:

Enda kruxet verkar vara att få tag på rätt typ av CMOS batteri. Lenovo själva hade slutsålt och andra

försäljningsställen hade inte till den modellen jag har.  Det är ju inget vanligt 2032 batteri

Ett CR2032 är det men med anslutningstrådar kanske?

Amazon har ex. DENNA

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Peruna sade:

Jag har andra datorer som jag använder och denna har tusentalsbilder efter min mors resor som är lagrade.Det är orsaken till att jag har den kvar.

Du bör ju kopiera dem någonstans för det är ju en risk att datorn en dag inte startar eller att lagringsenheten i den går sönder.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Peruna sade:

Hej och tack igen för tips mm.

Jodå, jag hittade tills slut serienumret och kunde sedan hitta en manual och mer info på Lenovos hemsida.

Har du aldrig tagit isär en bärbar dator bör du förbereda dig på ett ganska styvt jobb. Det finns finns bärbara datorer som är lättare än andra men som regel är det, idag, ett styvt jobb.

Du bör också se till att ESD-skydda datorn då du kommer att behöva ta isär datorn rejält för att komma åt batteriet. För bärbara datorer rekommenderar jag såväl ESD-matta som armlänk. Specialverktyg, som ett plastkort (kreditkort), är bra att ha till hands. 
När du lossar flatkablar bör du också vara försiktig så du inte knäcker låsmekanismen för dessa. Ett misstag och du kommer inte att få datorn att fungera igen. 

Du bör också kontrollera vilken sorts skalle som skruvarna har. Vanligtvis är det stjärnskruvar men även pozidriveskalle finns. Pozidrive ser ungefär ut som stjärnskruvar men de har fyra extra små spår.

Är det torxskruvar bör du vara uppmärksam på om skallen har en extra "pinne" i mitten eller ej. De kallas för "Torx Tamper Protection" och är tänkt att skydda mot åverkan. De är relativt vanliga i olika elektroniska produkter. 
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

image.thumb.jpeg.8c8463c23afe9d4979ca240a59e5dc12.jpeg

Har du flyt sitter batteriet lättillgängligt under kåpdelar på undersidan av datorn.

 

AD5C08BA-C02D-45D3-A4A6-4F4E103AD588.thumb.jpeg.7d1668e37a982584007e2aa6bcb337be.jpeg

Har du oflyt sitter batteriet på moderkortet och undersidan av kortet. Det innebär att du i praktiken måste plocka isär datorn fullständigt.

Båda bilderna är från Lenovodatorer i modellserien E530.

Redigerad av X-Men
Korrigerat modellserien
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Du bör ju kopiera dem någonstans för det är ju en risk att datorn en dag inte startar eller att lagringsenheten i den går sönder.

Tack Cecilia!

Jodå, tanken på att föra över dem till annan disk har funnits också men ett tidskrävande jobb eftersom det är många bilder,

men genomförbart. Det som är tråkigt med digitala bilder är att de måste uppdateras hela tiden till nuvarande system.

Hur många kan se gamla Extrafilm foton från 3.5" disketter nu för tiden!

Alf

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Har du aldrig tagit isär en bärbar dator bör du förbereda dig på ett ganska styvt jobb. Det finns finns bärbara datorer som är lättare än andra men som regel är det, idag, ett styvt jobb.

Du bör också se till att ESD-skydda datorn då du kommer att behöva ta isär datorn rejält för att komma åt batteriet. För bärbara datorer rekommenderar jag såväl ESD-matta som armlänk. Specialverktyg, som ett plastkort (kreditkort), är bra att ha till hands. 
När du lossar flatkablar bör du också vara försiktig så du inte knäcker låsmekanismen för dessa. Ett misstag och du kommer inte att få datorn att fungera igen. 

Du bör också kontrollera vilken sorts skalle som skruvarna har. Vanligtvis är det stjärnskruvar men även pozidriveskalle finns. Pozidrive ser ungefär ut som stjärnskruvar men de har fyra extra små spår.

Är det torxskruvar bör du vara uppmärksam på om skallen har en extra "pinne" i mitten eller ej. De kallas för "Torx Tamper Protection" och är tänkt att skydda mot åverkan. De är relativt vanliga i olika elektroniska produkter. 
 

Tack för råd.

Jodå armlänk mm samt en massa olika verktyg för diverse olika skruvskallar finns också.

Jag har skruvat en hel del i stationära datorer genom åren men inte öppnat någon laptop så det blir i så fall nytt för mig.

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Verkar som du ej behöver plocka sönder datorn för detta byte.

När jag servar datorer så brukar jag klippa ledningen och löda ihop kablaget om det ej finns passande batteripack.

Mycket enkel operation.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

Som nämnts ovan var det enkelt att byta CMOS batteri!

Jag har också lyckats kopiera bilderna till en extern HD och tack för påminnelsen Cecilia!

Alf

Redigerad av Peruna
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...