Gå till innehåll

Problem med en funktion: att kunna logga in utan lösenord.


Recommended Posts

Har råkat ut för en funktion som innebär att logga in utan lösenord. Det som händer är att det kommer upp en stor ruta som täcker stor del av skärmen med en pytteliten textruta mitt i (antagligen en bugg med den lilla rutan). När texten går att läsa finns två alternativ att välja mellan: "kan inte logga in" och "Fortsätt" (?).

Varje gång jag söker nånting kommer rutan upp. och gör att valda lösenord ofta inte funkar och måste bytas. Jag vet inte att jag aktivt valt denna funktion. Jag förstår den inte och behöver den inte. Hur får jag bort den? Tacksam för all hjälp,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, Håkan Fall sade:

Varje gång jag söker nånting kommer rutan upp

Frågan är om detta är ett Windowsproblem eller ett Googleproblem för man söker väl inte efter något förrän man är inloggad och befinner sig vid skrivbordet och söker något där eller på internet.
Hur loggar du in i datorn? Lokalt konto, Microsoftkonto eller PIN-kod?
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/återställa-lösenordet-för-ditt-lokala-windows-konto-86912508-e584-37cc-86eb-6e9b0542b5ba

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari. Jag har ett Microsoftkonto och loggar in med en PIN-kodSå här: När jag ska logg in nånstans så kommer den här rutan upp. När jag trycker bort den så kommer den ändå igen. Till slut kommer jag ändå in med mitt lösenord. Även i andra sammanhang dyker den envist upp, utan att jag gjort något särskilt som förklaring. Jag har försökt fråga i Windows men jag har aldrig fått förklaring eftersom jag inte vet vad den här funktionen "Logga in utan lösenord" kallas eller hur jag jag av misstag(?) har aktiverat den. 

Det mystiska valet "Kan inte logga in" och "Fortsätt" som jag förväntas välja i den lilla rutan förstår jag inte. Men där ligger antagligen en lösning. Kanske kan någon som använder den här funktionen förklara hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Håkan Fall sade:

När jag ska logg in nånstans så kommer den här rutan upp.

Menar du en webbplats med ordet "nånstans" alltså att det är när du använder en webbläsare som Edge, Google Chrome mm?

Eller är det i appar/program som du ska logga in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det går logga in i Windows 11 utan lösenord
https://www.repairwin.com/how-to-login-to-windows-11-without-a-password/
men det är ju inget som Microsoft rekommenderar så jag tror inte att skylten med det förslaget kommer från Windows.

Om din inloggning gäller appar i datorn så kan man rensa Microsoft Store-cachen enligt beskrivningen här under rubriken Clear Microsoft Store Cache https://www.groovypost.com/howto/microsoft-store-not-working-on-windows-11/
Men John DeVs instruktion här verkar lättare att följa:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/i-cant-login-in-microsoft-store/c88ccf61-e70d-4294-8e47-9e2980e1fcb1 och den hjälpte frågeställaren som skrev "the wsreset.exe command worked for me instantly" Instruktionen:
**Reset the Microsoft Store cache
Press the Windows Logo Key + R to open the Run dialog box, type wsreset.exe, and then select OK.
Note:
A blank Command Prompt window will open, and after about ten seconds the window will close and Microsoft Store will open automatically.

**Check the Microsoft Store Install Service
Press the Windows Key + S and type in services.msc.
Find the Microsoft Store Install Service and double click, If the status is Running, right click it then select Restart
If disabled, change it to Automatic, click Start and click OK.

**Reset the Microsoft Store app
Press Start then search Microsoft Store
Right click it then select App settings
Click Terminate > Repair > Reset

**Reinstall the Microsoft Store app
Press Windows key + X
Click and Run Windows Terminal (Admin)
Copy and paste the command below then hit Enter:

Get-AppXPackage *WindowsStore* -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Restart your computer

P.S. Men det kanske inte gäller appar i datorn utan när du söker på Internet. Om Google Chrome är den webbläsare du använder så brukar pop-up-alternativen vara "Kan inte logga in" och "Fortsätt med Google". Är det Google Chrome du använder?

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att jag misstänker Google Chrome för rutan som dyker upp på din skärm är att den webbläsaren införde en ny flik i början av detta år, nämligen fliken Sign in & sync in Chrome

SigninsyncinChrome.thumb.png.a8126ef9ca0168d9c9c93fe09dd1bc40.png

Klickade jag på den fliken kom jag hit
https://support.google.com/chrome/answer/185277?hl=sv&co=GENIE.Platform%3DDesktop&sjid=4256435031983787235-EU
Eftersom fliken tog tid på sig att laddas in och jag inte tänkte använda den funktionen tog jag bort den i Chromes inställningar. Vill jag logga in på mitt googlekonto räcker det ju med att jag klickar på Gmail, som syns på bilden, för Gmail (och Logga in) finns ju fortfarande kvar till höger efter borttagandet av fliken.
Det vore bra om du i alla fall svarade på Cecilias korta fråga för det skulle underlätta för oss att lista ut varför den där rutan dyker upp på din skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-04-16 at 10:12, Cecilia sade:

Menar du en webbplats med ordet "nånstans" alltså att det är när du använder en webbläsare som Edge, Google Chrome mm?

Eller är det i appar/program som du ska logga in?

 

mbgtmari. Jag har ett Microsoftkonto och loggar in med en PIN-kodSå här: När jag ska logg in nånstans så kommer den här rutan upp. När jag trycker bort den så kommer den ändå igen. Till slut kommer jag ändå in med mitt lösenord. Även i andra sammanhang dyker den envist upp, utan att jag gjort något särskilt som förklaring. Jag har försökt fråga i Windows men jag har aldrig fått förklaring eftersom jag inte vet vad den här funktionen "Logga in utan lösenord" kallas eller hur jag jag av misstag(?) har aktiverat den. 

Det mystiska valet "Kan inte logga in" och "Fortsätt" som jag förväntas välja i den lilla rutan förstår jag inte. Men där ligger antagligen en lösning. Kanske kan någon som använder den här funktionen förklara hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte vad du gör. Kan du ge något exempel på vad "nånstans" kan vara?
Eller en skärmbild på hur det ser ut strax innan den stora rutan med lilla texten kommer upp?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Svara på Cecilias korta fråga , , ,"  (Är ny på forumet så jag kan inte tekniskt hantera hur jag ska svara här)

Menar du en webbplats med ordet "nånstans".  Svar: Jag menar att när jag försöker logga in med ett lösenord någonstans så kommer rutan upp och hindrar mig att logga in. Så texten  "Kan inte logga in" och "Fortsätt"  högst upp i rutan som jag ska svara på för att komma vidare. Det verkar som att "Fortsätt"  är rätt val

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Fall. Du upprepar bara vad du redan sagt men du måste ge ett exempel på vad du menar med "nånstans", dvs ett exempel på en plats du försöker logga in på för annars förstår vi inte om detta sker 1. precis efter att du har skrivit in din  PIN-kod (och du inte har kommit in till ditt skrivbord) eller 2. om detta sker när du är inloggad i din dator och a. försöker logga in i Microsoft Store, dvs någon app eller b. försöker logga in på en plats på internet.
I mitt allra första inlägg skrev jag därför "man söker väl inte efter något förrän man är inloggad och befinner sig vid skrivbordet och söker något där eller på internet".
När kommer alltså rutan upp? Precis efter att du har slagit in din PIN-kod (och inte kommit in till skrivbordet än) eller när du kommit in och försöker logga in i Microsoft Store, eller när du försöker logga in på en sida på internet?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari. Jag har ett Microsoftkonto och loggar in med en PIN-kodSå här: När jag ska logg in nånstans så kommer den här rutan upp. När jag trycker bort den så kommer den ändå igen. Till slut kommer jag ändå in med mitt lösenord. Även i andra sammanhang dyker den envist upp, utan att jag gjort något särskilt som förklaring. Jag har försökt fråga i Windows men jag har aldrig fått förklaring eftersom jag inte vet vad den här funktionen "Logga in utan lösenord" kallas eller hur jag jag av misstag(?) har aktiverat den. 

Det mystiska valet "Kan inte logga in" och "Fortsätt" som jag förväntas välja i den lilla rutan förstår jag inte. Men där ligger antagligen en lösning. Kanske kan någon som använder den här funktionen förklara hur det funkar.

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Håkan Fall sade:

Så här: När jag ska logga in nånstans så kommer den här rutan upp

Ge ett exempel på en plats du försöker logga in på ! Är det Microsoft Store?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari. Förklaring: Jag är inne på Edge > "Sök på webben"  Försöker logga in på t.ex. Min bank. Nu kommer rutan upp. Där ska jag ska välja "Kan inte logga in" eller "Fortsätt" . Det verkar som "Fortsätt" är rätt  val för då kan jag för det mesta logga in, men  den här rutan kan också komma upp när som helst och måste klickas bort. Rätt jobbigt   

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Utifrån vad jag förstått så kan det antingen röra sig om ett s.k. "webbläsartillägg" som spökar, så det hade jag kontrollerat.. Eller så kanske Håkan helt enkelt behöver logga in i webbläsaren.. (Kan ev. vara så att ett annat konto har använts till webbläsaren tidigare och därför visas "kan inte logga in" då fel lösenord anges)

Dessa 2 saker hade jag undersökt för att eliminera i felsökningen.

Redigerad av WindowsPro
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Håkan Fall sade:

mbgtmari. Förklaring: Jag är inne på Edge > "Sök på webben"  Försöker logga in på t.ex. Min bank. Nu kommer rutan upp. Där ska jag ska välja "Kan inte logga in" eller "Fortsätt" . Det verkar som "Fortsätt" är rätt  val för då kan jag för det mesta logga in, men  den här rutan kan också komma upp när som helst och måste klickas bort. Rätt jobbigt   

Äntligen ett relevant svar. Tack! Det rör sig alltså om inloggning i din bank på webben och du använder Edge. Det gör också @kiwi01 så hon är expert på detta och för henne funkar det. Själv loggar jag in på min bank med webbläsaren Firefox och där använder jag säkerhetsdosa och engångskoder
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/sakerhetsdosor.html Det krånglar ibland när säkerhetsdosans kamera skannat in kontrollbilden som dyker upp och jag, trots att jag skrivit min rätta bankPIN-kod och tryckt på OK, ändå får veta att koden är fel och måste starta om igen. (Jag kanske hade glömt att trycka på säkerhetsdosans OK.) Detta är alltså inget Windowsproblem och inte heller något webbläsarproblem utan problemet är att logga in på sin bank. Hur loggar du in i din bank? Du kanske inte använder säkerhetsdosa utan bank-ID. Hur det fungerar vet jag inte eftersom jag inte har det men där kanske man använder PIN-kod och lösenord.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Håkan Fall sade:

Förklaring: Jag är inne på Edge > "Sök på webben"  Försöker logga in på t.ex. Min bank. Nu kommer rutan upp.

Tack :)
Kan du ge ett annat exempel där detta inträffar?
Banker är ju lite speciella med alla säkerhetsfunktion så det vore bra med något annat ställe också.

3 timmar sedan, Håkan Fall sade:

Är ny på forumet så jag kan inte tekniskt hantera hur jag ska svara här

Det löser sig med tiden så ta det bara lugnt så ordnar det sig. För att svara på ett visst inlägg så att du slipper skriva ett namn först så trycker du på texten Citera i underkanten av det inlägg du vill svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Cecilia uppmana inte Håkan Fall att citera ett inlägg i stället för att skriva namnet på personen vars inlägg han svarar på ! En tråd blir kortare och mer lättläst om det bara skrivits ett namn. Det är jättejobbigt att läsa trådar där någon inte bara svarar på inlägget precis ovanför utan också tryckt på Citera så hela inlägget syns en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Cecilia sade:

Tack :)
Kan du ge ett annat exempel där detta inträffar?
Banker är ju lite speciella med alla säkerhetsfunktion så det vore bra med något annat ställe också.

Det löser sig med tiden så ta det bara lugnt så ordnar det sig. För att svara på ett visst inlägg så att du slipper skriva ett namn först så trycker du på texten Citera i underkanten av det inlägg du vill svara på.

Tac k för tipset om "Citera" som hjälper mycket. Men du har inget lösning på mitt problem? Du menar att det är olämpligt med "Bank" som exempel, av säkerhetsskäl(?). Utan att nämna ett namn förstår jag inte olämpligheten. Exemplet har ju har ju inget med problemet i sig att göra ("där detta inträffar") ??

Ha det bra och trevlig vår. Jag är en 80-plussare så jag har inte full koll på forumfronten,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Cecilia är visserligen en kunnig person men glöm hennes tips om Citera! Det var inte bra. Hon menade förresten inte att "Bank" var något olämpligt att skriva. Det var tvärtom mycket bra för då fick man ett fint exempel på ett tillfälle när rutan med meddelandena dyker upp. Alla banker har säkerhetsrutiner och det var det hon syftade på, inte att du tog upp bankbesöket. Däremot ville hon ha ett exempel på en annan sida, förutom bankinloggningssidan, där du också får upp den där rutan.

Du har ju skrivit "varje gång jag söker någonting" och om rutan även dyker upp på en annan sida än bankinloggningssidan är det något i webbläsaren Edge du behöver ändra på, t ex dina tillägg i Edge som WindowsPro föreslog.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mbgtmari sade:

Nej Cecilia uppmana inte Håkan Fall att citera ett inlägg i stället för att skriva namnet på personen vars inlägg han svarar på ! En tråd blir kortare och mer lättläst om det bara skrivits ett namn.

Det här hör väl bättre hemma i en egen tråd, men nu behöver det kommenteras här direkt. Lite dumt bara att det riskerar att förvirra en av forumets senaste nytillskott.

Tycker inte alls att det blir mer lättläst på det föreslagna sättet. Det finns då t ex ingen referens ("tidslinje") till var i tråden texten någon svarat på finns. Med forumets sätt att citera så är det ju också lätt att se ett svar vs det som besvaras.
 

5 timmar sedan, mbgtmari sade:

Det är jättejobbigt att läsa trådar där någon inte bara svarar på inlägget precis ovanför utan också tryckt på Citera så hela inlägget syns en gång till.

Svara utan att citera alls kan man göra när det är tydligt att svaret avser inlägget före, eller att svaret/kommentaren inte syftar på något specifikt tidigare i tråden. Händer väl inte så ofta men ibland hinner någon annans inlägg komma mellan och man undrar vad ett svar, en kommentar, syftar på.

När man citerar så bör man givetvis ta med endast det från ett inlägg som svaret/kommentaren avser. Och vill man inte se ett längre citat så är det ju enkelt att "fälla ihop" det.
 

4 timmar sedan, mbgtmari sade:

Cecilia är visserligen en kunnig person men glöm hennes tips om Citera! Det var inte bra.

NEEEEEEJ! Glöm INTE Cecilias tips, inte någon här i forumet!
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-04-18 at 12:02, Håkan Fall sade:

Det mystiska valet "Kan inte logga in" och "Fortsätt" som jag förväntas välja i den lilla rutan förstår jag inte. Men där ligger antagligen en lösning. Kanske kan någon som använder den här funktionen förklara hur det funkar.

Har ingen uttömmande förklaring men det jag kan förklara är att "Kan inte logga in" rimligtvis i stället borde ha översatts till "Logga inte in" (från på engelska "Don't sign in"). Se bilden i följande artikel, aka.ms/sso-info.

Hittade den sidan i samband med annat och kom då att tänkta på den här tråden också.

Vet inte vad följande artikel kan förklara men tar med den också, ifall andra i forumet får någon ledtråd genom den.
Undvik kontofällan i Windows 10 | lindasdatorskola.se

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, ChristerE sade:

Har ingen uttömmande förklaring men det jag kan förklara är att "Kan inte logga in" rimligtvis i stället borde ha översatts till "Logga inte in" (från på engelska "Don't sign in"). Se bilden i följande artikel, aka.ms/sso-info.

Och där står även hur man kan hantera funktionen och då förhoppningsvis även slå av den.

Citat

Om du vill hantera de konton på enheten som kan användas för enkel inloggning med appar går du till Windows-inställningar > Konton > Email & konton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Min fråga var enligt nedan. Vill komplettera med förklarande bild. men vet inte hur man gör. HJÄLP!

"Windows 11: Problem med funktionen, logga in uta!n lösen

Har råkat få en funktion som innebär att logga in utan lösenord. Det yttrar sig i att det kommer upp en stor ruta med en pytteliten symbol. Där får man 2 alternativ: "kan inte logga in" och "Fortsätt". Varje gång jag söker nånting kommer rutan upp. Jag vet inte att jag aktivt valt denna funktion. Jag förstår den inte och behöver den inte. Hur får jag bort den?"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...