Gå till innehåll

För- och nackdelar med Win 10 Pro vs Win 10 Home?


Recommended Posts

Undrar bara så där i största allmänhet vad den största skillnaden mellan Win 10 Pro resp Win 10 Home är?

Har mer och mer gått över till laptops från stationär dator senare åren. För ett par månader sedan kraschade (hdd) min då mest använda laptop som jag hade Win 10 Pro på. Fick då plocka fram en gammal HP laptop med 17,3" skärm med Win 10 Home på som jag hade liggandes. Samt snabbt som ögat försöka få tag i en laptop till att ha som backup och det blev en DELL laptop med 14" skärm med Win 10 Pro på. Uppdateringen av 22H2 har däremot totalt kraschat på den (DELL) laptopen men den frågan kan vi ta i en annan för frågan lämplig trådstart.

Så vad är den största skillnaden mellan 10 Home och 10 Pro? Är Bitlocker den (enda) största skillnaden? Samt priset naturligtvis. I mitt fall är det förinstallerade OS så i den frågan behöver jag inte bry mig nämnvärt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i Windows Update kan man styra hur och när man vill ha uppdateringar om man har Pro. Home innebär att datorn ibland uppdaterar utan att man först får en notis om att så sker. I alla fall de första åren gick det att styra på ett bättre sätt i Pro.

I övrigt är det inte mycket som skiljer Home från Pro förutom Bitlocker. 
 

Mer information kan du ta del av här:

https://www.pcgamer.com/whats-the-difference-between-windows-10-home-and-pro/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-06-07 at 11:18, Öland4ever sade:

Undrar bara så där i största allmänhet vad den största skillnaden mellan Win 10 Pro resp Win 10 Home är?

Generellt avser Pro främst företag och också mer avancerade/professionella användare.

Förutom redan nämnda exempel så innehåller Pro möjligheten att ansluta datorer till domäner och användningen av Group Policy Management (som nämns i artikeln X-Men länkar till), m m.

Fjärrstyrning finns det diverse lösningar för men Remote Desktop som finns i Pro ingår inte i Home, d.v.s. det går inte att fjärrstyra en dator med Home med RDP men det går att fjärrstyra från en dator med Home. Något jag använder för att ibland jobba i flera datorer utan att behöva ha dem alla på skrivbordet, mycket praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här ses Win 10 Home som en stympad version och Pro som den version som passar fler än främst företag. Alla bör få tillgång till BitLocker-kryptering idag.

Det handlar främst från Microsofts sida om diversifiering, prissegmentering och marknadssegmentering av ett operativsystem som kostar (för mycket?).

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2024-06-07 at 11:48, X-Men sade:

Ja, i Windows Update kan man styra hur och när man vill ha uppdateringar om man har Pro. Home innebär att datorn ibland uppdaterar utan att man först får en notis om att så sker. I alla fall de första åren gick det att styra på ett bättre sätt i Pro.

I övrigt är det inte mycket som skiljer Home från Pro förutom Bitlocker. 
 

Mer information kan du ta del av här:

https://www.pcgamer.com/whats-the-difference-between-windows-10-home-and-pro/

Märkligt egentligen att det bara i stora drag just bara är hur man själv styr hur uppdateringarna ska installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-06-09 at 02:21, ChristerE sade:

Generellt avser Pro främst företag och också mer avancerade/professionella användare.

Förutom redan nämnda exempel så innehåller Pro möjligheten att ansluta datorer till domäner och användningen av Group Policy Management (som nämns i artikeln X-Men länkar till), m m.

Fjärrstyrning finns det diverse lösningar för men Remote Desktop som finns i Pro ingår inte i Home, d.v.s. det går inte att fjärrstyra en dator med Home med RDP men det går att fjärrstyra från en dator med Home. Något jag använder för att ibland jobba i flera datorer utan att behöva ha dem alla på skrivbordet, mycket praktiskt.

Eftersom det var jag som startade tråden i just detta ämne så kan jag ju ändå passa på och fråga eftersom frågan just berör MS Win 10 och i synnerhet UPPDATERINGAR!

Jag köpte en "beg dator i nyskick" för någon månad sedan - DELL Latitude 7480 i5 7200U @ 2.50GHz 16GB @ 2133 MHz.

OS är just MS Win 10 Pro och var helt nyinstallerat iom att jag köpte datorn. MEN - det dyker upp ett felmeddelande var- och varannan dag:

installationsstrul.png

Någon som har något tips om hur man på ett enkelt och smidigt sätt får ner denna uppdatering och får den att fungera?

Önskar er alla en trevlig och fin MIDSOMMAR! 😀

 

Redigerad av Öland4ever
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag antar att det gäller uppdatering KB5034441 eftersom den rätt ofta orsakar den felkoden. Det finns egentligen inget enkelt och smidigt sätt att installera den uppdateringen när man får den felkoden.

Microsoft skriver om uppdateringen på sidan https://support.microsoft.com/sv-se/topic/kb5034441-windows-återställningsmiljöuppdatering-för-windows-10-version-21h2-och-22h2-9-januari-2024-62c04204-aaa5-4fee-a02a-2fdea17075a8 och det är då det nödvändiga kravet som inte är uppfyllt i din dator.

På sidorna https://learn.microsoft.com/sv-se/windows-hardware/manufacture/desktop/add-update-to-winre?view=windows-11#extend-the-windows-re-partition och https://www.yourwindowsguide.com/2024/02/fix-error-0x80070643-for-windows-10-kb5034441-update.html finns det beskrivet hur man gör.

 

Ha en bra midsommar du och alla andra!

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, Öland4ever sade:

Någon som har något tips om hur man på ett enkelt och smidigt sätt får ner denna uppdatering och får den att fungera?

Jag svarar inte på frågan. Jag säger istället något annat när det gäller Windows Update uppdateringar.

Det går ju med filen wushowhide att dölja uppdateringar som inte vill installera sig..

Vissa uppdateringar visar sig aldrig mer på Windows Update efter att man dolt dem.

Lite info om filen wushowhide:

Visar resultat för 'Wushowhide'. - alltomwindows.se

WUShowHide - how to use to hide KB5034441 (youtube.com)

wushowhide finns att hämta på:

Download wushowhide - MajorGeeks

Why have all Microsoft download links for wushowhide.diagcab been broken for many months? - Page 2 - Microsoft Community Hub

Eventuellt så visas varningar vid nedladdning av filen wushowhide. Kanske finns det någon bättre nedladdningssida på Microsoft än mina länkar visar?

Ursäkta såg inte att Cecilias sista länk visar hur man döljer Windows uppdateringar.

Redigerad av Vinterfiskaren
Ändrat till: Det går ju med filen wushowhide att dölja uppdateringar som inte vill installera sig. La till mera text.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...