Gå till innehåll

Vårstädning


Landsfiskalen

Recommended Posts

Hej.  :)

1. Alltså när man ska spara en fil, så går det inte att skapa en ny mapp i spara som fönstret.

2. När ja startar Nero smart dör datorn på noll sekunder. Tebaks i bios, startar om. Men det går att bränna i felsäkert läge.

I loggen hitta ja bara perfnet och google hittade detta.

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=383658

http://www.eventid.net/display.asp?eventid...Net&phase=1

http://www.eventid.net/subscribersonly.asp?feature=term

Den sista länken. Fatta noll. Vadå för pengar? Slängde liveuppdate.  :P

Jo, om ja bränner i felsäkert läge o sen startar normalt, skickar den felrapport. Och på den sidan som öppnas, står de att det är ett helt okänt fel.

Secunia = grön. Scan o städning också klart.

Nån som känner igen problemet?

:)

Edit: De börja i går kväll. Helt utan vidare.  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista länken. Fatta noll. Vadå för pengar? Slängde liveuppdate.  Tunga

De vill att man ska betala för informationen via en prenumeration för $24/år... värre är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista länken. Fatta noll. Vadå för pengar? Slängde liveuppdate.  Tunga

De vill att man ska betala för informationen via en prenumeration för $24/år... värre är det inte.

Ok, fast jag har haft brännaren i mer än ett och ett halvt år och dom har min majl. Har aldrig fått något om att betala.

Fast då kan ja i alla fall utesluta de.  ;D

Ska installera om Nero och se om det hjälper.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vårstädning, ett ämne i min smak ;)

Vill du helst köra Nero då? Annars finns det ju bra alternativ, program som är mindre och inte har hundratals funktioner man knappast använder ändå (fast det kanske du gör...). Själv brukar jag använda gratisprogrammet CDBurnerXP (http://cdburnerxp.se/), visserligen ett par år gammalt men "väldigt snart" väntas en helt ny version komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om "BurnCDCC" fungerar...

Ett GRATIS brännarprogram som fungerar på 32 och 64-bitars windows XP och Vista.

Placerar filer och kataloger i en .iso för att sedan brännas till en cd eller dvd.

Kopierar hela cd/dvd skivor till .iso filer.

Automatiskt kontrollerar efter nyare firmware till de flesta cd/dvd.

Ställer om brännarhastigheten automatiskt beroende på vilket media som används, och vad man själv vill ha.

Joliet, ISO9660 och UDFstöd.

Kollar efter regionsstöd.

Plus andra små delikata egenskaper. Verkar vara ett mycket bra program som är värt att testas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ska testa.

Men ja ska blåsa ändå. De e ju vårstädning.  ;D Lite synd bara för datorn har gått sen i somras och funkar bättre än någonsin.

Men de kan va nätdelen som har gett upp, för lite ström. Måste testa, i fall ja får springa iväg och köpa en ny dator.  8)

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna LeoniAquila och Venoms.  :)  Känner igen bägge programmen.  ;D

Men ja formaterade i onördan. Brännarn e sönder.  :( Och den som kostade över 1000 spänn. Ingen garanti kvar.  :(

Får köpa en ny. Den trasiga köpte ja på elgiganten, en btc med nero oem. Kanske nån vet nån bättre kvalite? Vill ha extern usb.

Föresten, ja tror det är runt 100 uppdateringar nu efter sp2.

Först får man tre med genuine och sånnt. Sen 76 uppdateringar på raken. Efter de tre med IE7 och de. Efter de igen, 16 uppdateringar. Och dom sista glömde ja räkna. Kan ha vart 10 - 20 st. Bara prioriterade uppdateringar. Och sen en hel dröse med bla mediaplayer 11 och alla worksuppdateringar. De blir aldrig färdigt.  ;D

Och så städas allt skräp bort av sig självt. Hitta bara några få MB med ccleaner. Förr va de över 1GB efter nyinstall. De verkar som dom har jobbat på bra, där på microsoftupdate, med att fixa till uppdateringarna.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev så inspirerad av din vårstädning, Landsfiskalen, så jag gjorde en också. Jag passade på att testa Stenis guide för att slipstreama in alla uppdateringarna inkl. IE 7 och MP11 samt drivrutiner till ljudkort, grafikkort m.m. Passade också på att banta windows lite med n'lite. Min windowsmapp är nu bara på 1.28 GB. Funka klockrent.

Efterarbetet blir avsevärt mycket mindre. Kan rekommenderas. ;D ;D ;D

Oss hackers emellan......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landsfiskalen, kul att läsa :)

Det förvånar mig dock att Microsoft själva städar bort installationsfilerna för uppdateringarna, jag installerade om systemet för ca tre veckor sedan och då fick CCleaner ta bort alla uppdateringar (ja, installationsfilerna då) när Microsoft Update var helt klar. Och ja, visst är det många uppdateringar, typiskt MS ;)

Synd med brännaren, hoppas att du kan hitta en bra för vettiga pengar nu då. Sen skall väl systemet flyta på bra, XP får väl anses funka hyfsat nu när det pensioneras!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP får väl anses funka hyfsat nu när det pensioneras!

De funkar till 2014.  ;D

Det har du nog rätt i, har läst att man får support tills dess i alla fall. Men vet du om de verkligen kommer att uppdatera XP månadsvis så länge, eller om det snart är slut med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, datorn dör direkt när jag försöker starta nero. Även nu när den är nyinstallerad.

Och så provade ja med LeoniAquilas länk, men spelaren skrapar o har sig.  :( Så har den gjort ibland innan men den har funkat igen när ja startar om den.

Firmwaren är den senaste. Har provat, har ju den där liveupdate.

Nu är den på väg att bli elavfall.  :(

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag hade vårstädning för 2 veckor sedan. Trodde att jag hade lagt en backup på hårddisk D. (Men de hade jag inte)

När jag skulle formatera om så sa windows instalationen att C var D hårddisken och tvärt om.

Jag började formatera utan att dubbelkolla (detta var på natten) och vipps så försvann 55 GB Musik.

Tyckte de var rikigt najs.

Så formatera inte på natten, gör en backup och dubbelkolla.

De är mina förslag för att inte göra samma misstag som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hämtade spelaren igen.

Kom o tänka på att jag inte hade testat den utan windows-uppdateringar. Så ja va tvungen o prova. (F_n va ja skäms att ja slängde den, men ja va sur.  :-[ ) Tur att den låg kvar.  :-[  :D

Och det funkar ju helt perfekt.  ;D  Nu är det 78 mellanuppdateringar i stället för 76, som de va för 10 dar sen. Det verkar som uppdateringarna måste installeras i en viss ordning för att det ska funka. Inga gamla  hemgjorda cd:ar alltså. :D

nyformateradcg8.th.jpg

Så problemet med uppdateringarna fixas med Formatera, installera om allt.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...