Gå till innehåll

D-Link DIR-655?


Recommended Posts

Tyvärr bara dålig erfarenhet av D-link, Jag har dock ej testat den modellen. Jag måste bara få tipsa om Linksys wrt 54 GL, som du flashar om med dd-wrt eller liknande. Det fungerar så ruskigt stabilt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en D-Link 624+ tidigare och det var det sämsta skit jag någonsin köpt. Precis som du skriver gick trådlösa kopplingen ned stup i kvarten och även med kabel så tappades förbindelsen ut på Internet. Tyvärr gick jag på det med bra paketpris.

Jag blev jätteglad när hela routern tvärdog så att jag var tvingad att köpa nytt. Det blev en Netgear RangeMax NEXT istället. Den har gigabithastighet på trådbundet och Pre-N-standard för wlan. Installationen var förvånansvärt enkel och jag har aldrig haft några problem med den. Imponerad!

// Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en D-Link 624+ tidigare och det var det sämsta skit jag någonsin köpt. Precis som du skriver gick trådlösa kopplingen ned stup i kvarten och även med kabel så tappades förbindelsen ut på Internet. Tyvärr gick jag på det med bra paketpris.

Tjau.... jag har nog installerat ett 20 tal DI-524 samt DI-624.

Utmaningen med de flesta är de som inte fattar att man ska besöka D-Links support.. ;)

http://www.dlink.se/    > sen klickar man då på support.

Oftast är det en firmwareuppgradering som behövs.... sen funkar det... ;)

Exakt lika som att besöka sin supportsida för en OEM dator eller moderkortstillverkare.... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har en D-Link DIR-655 som kan vittna om den är bra och fungerar som den ska?

Jag har en! Den är heeelt underbar! Har uppdaterat den med senaste mjukvaran sen den kom och dessutom köpte jag till PC cardet ( http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=532 ) som också är Draft N-kompatibelt. Kommer upp i några brutala farter även bakom några väggar. köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en DI-624 som inte är helt OK och funderar på att köpa en ny.

Problöemet med min är att den tappar kontakten med internet minst en gång i veckan, vilket kräver en omstart av den. Har senaste firmware i den.

Är tveksam till en ny d-link pga detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sqania

Kan bara hålla med plun ! Har själv alltid kört med D-Link, installerat >50  DI-524, DI-624 och DI-604. Enda stora problemet var när Telia och D-Link inte var överens om ADSL-standarden :-( Annars har det bara varit en och annan firmwareuppdatering.

D-Links telefonsupport funkar också numera helt perfekt, lite väntetid men sen snabba och exakta svar. Om det skulle vara fel på nå't skickar dom nytt som är framme 2dagar senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oxå haft mycket problem med D-Link routrar. Har installerat åtskilliga. Vi har t.o.m. slutat sälja D-Link trådlöst just av den andledningen. Det största problemet var med DI-624+ som tappade anslutningen mellan nätverkskortet och routern ett par sekunder då och då. Fruktansvärt enerverande. Enligt D-Links supportsida skall man koppla bort autentiseringen under nätverksanslutningen för att få bort detta problem. Har dock inte testat detta eftersom den förklaringen kom åtskilligt efter vi slutade sälja dem. NetGear, Linksys och ASUS och Zyxel har alla bra routers som fungerar klanderfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en! Den är heeelt underbar! Har uppdaterat den med senaste mjukvaran sen den kom och dessutom köpte jag till PC cardet ( http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=532 ) som också är Draft N-kompatibelt. Kommer upp i några brutala farter även bakom några väggar.

Jag har beställt, men inte hämtat ut ännu. Detta är min första D-Link. Kan du länka till senaste mjukvara?

Vad är brutala farter bakom väggar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste FW är 1.02 och den fanns redan på lådan jag hämtade ut!

Samma här. Tack för länken!

Har inte installerat ännu. Känner mig lite främmande inför en D-Link. Har väl läst allför många negativa inlägg om problem med D-Linkar. Har bara erfarenhet av Netgear och det enbart goda erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättare än jag trodde att installera 655:an och att få till hemmanätverket.

Med tre datorer igång och uppkopplade mot Internet, körde jag TPTest. Fick 89.50Mbit upp och 95 Mbit/s ner. Klart godkänt.

Wireless har jag inaktiverat. Men om jag vill aktivera, vad ska jag välja för bästa säkerhet, WPA-Personal? Och sedan...

Group Key Update Interval?

Pre-Shared Key?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt preshared key som du gör med ett starkt lösenord så att det inte går att gissa sig till det, så många och så krångliga tecken som möjligt alltså :)

Tackar!

Pre-Shared Key är redan ifyllt med 8 tecken. Du ser asteriskerna. Jag antar att det bara är att skriva över med ett eget lösenord...?

Antar att Pre-Shared Key är samma som Wireless Encryption Key? Det följde en liten "sticker" med, där man kan ange nyckeln för att förvara på en säker plats.

Detta är första gången jag konfigurerar en wireless router. Därav av alla frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är första gången jag konfigurerar en wireless router. Därav av alla frågor.

Nu kan du sätta dig bekvämt i fåtöljen och surfa snart.... :D

Suveräna siffror med TPtest..

PTS dokument om trådlös säkerhet är inte så tokigt.

http://www.pts.se/internetsakerhet/Sidor/s...?Sectionid=1968

SSID namnet tar jag aldrig bort utan ändrar det till tex "Hemma"... ;)

Sen kan man ju slå av "broadcastingen" eftersom man iaf vet att nätet finns.

Man får kanske gå ut och handla.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan du sätta dig bekvämt i fåtöljen och surfa snart.... :D

Suveräna siffror med TPtest..

SSID namnet tar jag aldrig bort utan ändrar det till tex "Hemma"... ;)

Tyvär har jag inget trådlöst alternativ ännu. Får se hur länge jag kan stå ut...?

Trådlöst nätverkskort ska jag förstås ha ett "n"-kort?

TPtest var alltså med kabelanslutna datorer.

SSID-namnet tog jag heller inte bort, utan bara ändrade.

Kan jag på något sätt se om någon skulle "snylta" på min uppkoppling när jag har wireless aktiverat? Jag ser routern i utforskaren och nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSID-namnet tog jag heller inte bort, utan bara ändrade.

Kan jag på något sätt se om någon skulle "snylta" på min uppkoppling när jag har wireless aktiverat? Jag ser routern i utforskaren och nätverk.

Kollade lite i emulatorn... :D  Tyvärr ser man inte allt...

http://support.dlink.com/Emulators/dir655/...cted_Setup.html

Normalt kan man ju filterera MAC adresser men förmodligen

görs det här via "Wifi Protected Setup" i den här burken... ?

Eller finns båda sätten ?

Kör man TrendMicros PC Cillin har man ju sedan en till funktion att

aktivera som då skyddar trådlösa burkar från intrång.

Hängslen o livremmar...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Ny firmware har släppts idag

Changes in this firmware:

1. Upgrade Wireless driver to 802.11n Draft 2.0 specification.

2. Passes "Connect with Centrino" Logo Certification program.

3. Added support for WiFi Protected Setup Push button Config.

4. Added Static Routing.

5. Updated Dynamic DDNS UI and added support DlinkDDNS.com Service.

6. Increased Maximum Simultaneous Connections. This improves the number of connections that your router can make at the same time.

http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVTAL...70oNJ8pMq9t6zw=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...