Gå till innehåll

Vitsen med SP3?


L-L

Recommended Posts

Vad är filosofin bakom att släppa ett helt paket uppdateringar, när man ändå får dem alla, fast separat?

Mitt XP SP2 (OEM) är från någon gång 2005. Det betyder att om jag installerar om datorn idag (recovery-CD), så får jag drygt 80 enskilda uppdateringar. Men om det nu fanns ett SP3, skulle Microsoft Update möjligen skicka detta till mig då i stället? Vad är vinsten, i stället för att jag får alla 80 separat som idag? Kanske ett SP innebär ytterligare djupa förändingar i OS:et som patcharna inte kan göra?

Förvirrad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SP3 innehåller ungefär 1000 buggfixar. Av dessa 1000 är det 60 buggfixar/uppdateringar som du får i form av säkerhetsuppdateringar och andra uppdateringar via Windows Update. Resterande 940 buggfixar är buggfixar som aldrig släppts publikt men som ändå finns där i alla Windows XP med SP2. Av de 940 buggarna påverkas du sannolikt förr eller senare någon av dessa...

Dessutom innehåller SP3 massor med nya drivrutiner som lägger till grundläggande stöd för massor med hårdvara sedan SP2 släpptes. Det innebär att om du integrerar SP3 och gör en XP SP3-CD så slipper du installera massa drivrutiner och slipper troligen även att ladda drivrutiner för SATA-kontrollern via diskett under uppstart eftersom dessa är inkluderade i SP3.

Skulle kunna utveckla detta ännu mer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomorron :)

Är det någon här som vet hur man bär sig åt för att installera det läckta SP1 Från WinBeta på ett svenskt XP SP 2 ?

Jag tycker det är konstigt att ingen skriver om det, eller är det bara jag som inte får det att funka ?

Kan man packa upp .exe-filen och dra ut varje patch för sig ? Hann inte testa innan det skedde en sk. Shift-Del-Enter-Olycka ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SP3 innehåller ungefär 1000 buggfixar. Av dessa 1000 är det 60 buggfixar/uppdateringar som du får i form av säkerhetsuppdateringar och andra uppdateringar via Windows Update. Resterande 940 buggfixar är buggfixar som aldrig släppts publikt men som ändå finns där i alla Windows XP med SP2. Av de 940 buggarna påverkas du sannolikt förr eller senare någon av dessa...

Skulle kunna utveckla detta ännu mer :)

Njau....man påverkas troligen inte av de här 920 andra småbuggarna..... däremot börjar det nog bli en besvärande last för Windowsupdate servrarna världen över med de 80 uppdateringar som måste laddas ned.

Sedan har vi alla junkburkar som inte bemödar sig att uppdatera de här 80 uppdateringarna pga blockat

Windowsupdate pga "oklar" licens... 8)

MS får nog sedan betala Akamai en rejäl slant för besväret... 8)  En komplett SP3 är ju enklare att sprida

via "gratiskanaler"... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att jag lyckas fixa en liten slipstreamad SP3-CD en dag. Tvivlar på att jag kommer lyckas få den att fungera. Testade att installera med en väns orginal-CD (SP2 förstås), och använde min nyckel. Eller mina nycklar, rättare sagt. Det gick ju både att extrahera från Windows, och kolla etiketten under datorn. Ingen av dem fungerade för aktivering. Konstigt. :'(

Jag får väl fortsätta med min mediokra recovery-CD och ladda ner SP3 manuellt varje gång jag ominstallerar systemet.

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att jag lyckas fixa en liten slipstreamad SP3-CD en dag. Tvivlar på att jag kommer lyckas få den att fungera. Testade att installera med en väns orginal-CD (SP2 förstås), och använde min nyckel. Eller mina nycklar, rättare sagt. Det gick ju både att extrahera från Windows, och kolla etiketten under datorn. Ingen av dem fungerade för aktivering. Konstigt. :'(

Jag får väl fortsätta med min mediokra recovery-CD och ladda ner SP3 manuellt varje gång jag ominstallerar systemet.

/LA

Gepe knåpade ihop den här om hur man skapar en "riktig" CD

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4894.0

Sen ligger det ju en koll i Windowsupdate att man inte kan aktivera som man vill...... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gepe knåpade ihop den här om hur man skapar en "riktig" CD

Tack för länken, har sett den förut. Har inte testat än, vi får se...

Sen ligger det ju en koll i Windowsupdate att man inte kan aktivera som man vill...... ;)

Min licens är dock laglig och giltig, så det är mycket irriterande att jag är förpassad till min recovery-CD... men faktum är att jag efter de två senaste ominstallationerna inte har fått M$ spywareprogram WGATray.exe. Har ingen aning om varför, men bra är det! (kan gott tänka mig att validera min kopia en gång eller vid varje uppdatering, men inte vid varje start av datorn!)

Nåväl, det blev lite off topic nu. Hoppas i alla fall att SP3 kommer snart, jag är nu mer nöjd än någonsin med mitt XP (tweakat och rensat), det kan väl bara bli ännu bättre med SP3.

---

Linus99, tack för tipset :)

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att aktivera eller inte aktivera, det är frågan och tydligen olika från fall till fall.

När jag köpte min dator en Fujitsu-Siemens Scaleo P hade den ett förinstallerat Windows XP Home som är en OEM-version. Det medföljde en uppsättning recovery-skivor innehållande operativsystem m.m. På datorns ovansida sitter det obligatoriska hologrammet med en produktkey på. När jag undersökte vilken produktkey som hör ihop med det förinstallerade operativsystemet så upptäckte jag att den inte stämmer med den som finns på hologrammet. Jag antar att den produktkey:n hör ihop med mina recovery-skivors version av Windows XP Home. Jag har aldrig använt recovery-skivorna så jag vet inte, men gissar att om jag gör det så kommer det att kräva en ny aktivering hos Microsoft.

Jag använde istället mappen i386 från datorns hårddisk och skapade en ren installationsskiva med SP2 enligt guiden:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4894.0

Jag har använt den 2-3 gånger och gjort rena nyinstallationer med dess tillhörande produktkey.

Den kräver aldrig någon aktivering hos Microsoft. Aha tänker vän av ordning, det är en piratversion.

Icke, den är helt laglig och det är en fröjd att köra Windows Genuine Advantage Notifications på den.

Varför jag aldrig behövt aktivera har jag ingen aning om men det kanske Fujitsu-Siemens vet eller någon annan "klurig" forummedlem kan hålla en utläggning om. 

       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag aldrig behövt aktivera har jag ingen aning om men det kanske Fujitsu-Siemens vet eller någon annan "klurig" forummedlem kan hålla en utläggning om.   

Datortillverkarna stoppar en identifieringssträng i datorns BIOS som sedan matchas mot filer på Windowsskivan som följer med, där finns ett generellt serienummer, som i kombination gör att du slipper aktivera. Därför är det ett annat serienummer på din installation än det som står på klsiterlappen på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, borde ha förstått att det har med BIOS att göra. Det är därför att det är viktigt att man inte försöker använda en OEM-installationsskiva på en annan dator än den är avsedd för, det går inte eller strular rejält.

Tack för svaret Stenis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...