Gå till innehåll

Hjälp med Virtual PC 2007, mus funkar inte !!


mathie1

Recommended Posts

Har en laptop här, sprillans ny ... med pekplatta såklart :)

Iallafall så fungerar inte musen när jag startar upp en virtuel maskin ... jag kan röra musen "i Windows" fram o tillbaka, men inte "aktivera" den i den aktuella virtuella maskiner, har sökt i forum och grejjat med massa olika inställningar men jag får lixom inte den aktiv ..... har försökt med allt.

något tips !??!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en pekplatta... har den inte ett program eller drivrutin för den då?

Min gamla dell har iaf ett prog/drivrutin till pekplattan...

Och, då bör väl det installeras även på virtual PC... en gissning bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det "borde" fungera med typ "standardmus" i ditt Windows... ::)

USB-mus fungerar garanterat, det har jag kört...

Men annars så har du ändå nytta av en ny USB-mus till din bärbara.  ;)

Det blir tröttsamt i längden med pekplatta. :-

Labtec Notebook Optical Mouse Pro, Utdragbar kabel 139:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314736

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mathie 1!

Har du provat VMware Workstation om inte så ge det programmet en chans. Jag läste någonstans att Virtual PC 2007 var betydligt sämre än VMware. Försök att hitta version 5.5 att ladda hem. Den nya versionen 6 har jag testat och funkar bra med Vista. däremot har programmet blivit betydligt tyngre än tidigare och ville gärna krångla på min burk.

Nu kör jag version 5.5.3. 34685 som funkar perfekt. Jag kör XP Pro på den och det är jäkligt bra att testa olika program mm i den virtuella miljön, innan man kör dom på ordinarie datorn. Det går även att köra Vista på 5.5 men bara experimentalt, vad som menas med det vet jag inte, tyckte det funkade klockrent när jag testade Vista Home Premium och även Vista Ultimate.

I VMware installerar man VMware Tools som gör att altt utanför ihop med den virtuella funkar ex. mus och att dra filer mellan den riktiga datorn och virtuella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I VMware installerar man VMware Tools som gör att altt utanför ihop med den virtuella funkar ex. mus och att dra filer mellan den riktiga datorn och virtuella.

Finns samma funktioner i Virtual PC.

Jag kör med pekplatta och det funkar bra i mina virtuella datorer.

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClasP!

Jag har inte den blekaste om hur Virtual PC2007 funkar, bara att jag tänkte pröva programmet, men hittad just då lite info om att det var mera ostabilt mot VMware Workstation, vilket räckte för att jag skulle låta bli. Jag hittade heller ingen manual på Virtual PC 2007 som liknar den till VMware Workstation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) VMware är licensierat, dvs det kostar massa pengar.

2) Virtual PC är gratis, bara att tanka hem från MS.

3) VPC är inte ostabilt, har kört v2004 och v2007 i tre fyra år nu och tycker det är bättre än VMW. Framförallt blir det inget strul med dvd/cd-läsaren, vilket jag alltid fick i VMW.

Prova med en extern mus som waxinator skriver, det borde funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. På internet är allt gratis, inte allt, men nästan.

2. Jovisst och det är ju bra.

3. Det att det skulle vara ostabilt har jag bara läst om. Jag har inte haft några problem med CD eller DVD i VMware och att installera från både CD, DVD eller ISO går som en dans. Detta gäller Version 5.5.3

Däremot så har den nya versionen av VMware, version 6, inte funkat så bra, när jag provade. Kanske beror det på att dom byggt om programmet, för det stöder nu VISTA, vilket version 5.5.3 bara gjorde experimetelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjau...  att VPC är gratis beror ju på att det inte finns någon marknad för dito...

VMwares server är gratis...

http://www.vmware.com/products/server/

http://www.vmware.com/download/server/

Sen favoriten just nu är Virtualbox..

http://www.virtualbox.org/

Har inte provat med en Windoze version..... men enklare kan det knappast bli... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjau...  att VPC är gratis beror ju på att det inte finns någon marknad för dito...

Jaja, sedvanligt skitsnack om MS produkter...

Är som sagt mycket nöjd med VPC och misstänker att antalet anv stiger för varje dag, bara på min arbpl är vi ca 20 som använder det dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjau...  att VPC är gratis beror ju på att det inte finns någon marknad för dito...

Jaja, sedvanligt skitsnack om MS produkter...

Är som sagt mycket nöjd med VPC och misstänker att antalet anv stiger för varje dag, bara på min arbpl är vi ca 20 som använder det dagligen.

Jo men nu beror det ju på att marknaden är "stendöd" för detta.....inget skitsnack i detta mer än

att man kan jämföra olika gratisprodukter.

VPC 2004 är usel jämfört med Wmwares server....  VPC2007 jämfört med dito vet jag inte.

Virtualboxs enkelhet vet jag för den kör jag själv just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...