Gå till innehåll

Kommer Microsoft att stoppa piratversioner av XP, som med Vista?


OlleBull

Recommended Posts

Att piratversioner av Vista nu stoppas vet vi. Men hur blir det med XP, kommer Microsoft att slå två flugor i en smäll, eller är det bara Vista man värnar om på detta sätt. Jag blev naturligtvis nyfiken, eftersom det är ganska tyst om XP. Windows XP är ju trots allt mångas favorit, fast det verkar som om Vista mer och mer vinner mark hos XP fantasterna. Det är många som kör med båda systemen parallelt. Jag försöker ju hålla mig till dom virtuella installationerna, eftersom resurserna passar för detta.  ;D  ;D  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du kanske såg så tjatade jag en hel del om detta i en annan tråd, men jag vill för tydlighetens skull säga det igen;

De gamla cracken, de som är typ 2 år nu, är stoppade i och med SP1 - men det finns redan nu flera crack som kommer kosta Microsoft mycket tid att fixa, om de änns går att göra det.

Jag är inte så inne på XP, men jag tror att de har haft minst lika mycket problem med crack där. Dock är det som du säger att Microsoft verkar satsa mer på piratverksamheten med Vista än XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft kommer inte att klara av att stoppa piratversioner av Vista. I värsta fall så kommer dom bara att göra det lite besvärligare för dom som använder piratversioner. Inte ens med hårdvarulås skulle det lyckas.

När det gäller XP så finns det ju piratversioner som man inte behöver cracka överhuvudtaget.

Vet inte hur det är med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en artikel just nu, att det som Stenis skrev om Vista-Hacket fanns i uppdateringen med SP1. Om det stämmer, är ju förstås oklart, men då inträffar ju samma sak med Vista som Microsoft gjorde med XP bakåt i tiden. Alla som körde piratkopior eller crackade versioner och struntade i att uppdatera till SP1 eller om det var SP2 klarade sig undan kontrollen och kunnde fortsätta köra sina illegala Windows. Jag vet dom som har använt datorer i flera år utan problem, på det sättet och skulle det nu vara så, att Microsoft gör likadant, faller ju hela idén, med att stoppa illegal användning av Vista. Dom som struntar i att uppdatera till SP1 kan lugnt fortsätta använda sin piratkopia av Vista.

Att lägga in säkerhetsaspekter på detta går ju inte. Folk som gör på detta sätt, installerar bara om sina datorer när nåt går snett och efter en stunds kaffepaus, så funkar det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju köra XP SP2 och välja att inte uppdatera. Då funkar det utan crackar. Men det är bara några sekunders arbete att cracka sitt Windows(både xp o Vista).

Ska Microsoft kunna komma åt piratkopieringen så måste dom först o främst sänka priserna på sina operativsystem. Vista o XP är ju fruktansvärt dyrt. Inte ett dugg konstigt att folk kör piratkopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju köra XP SP2 och välja att inte uppdatera. Då funkar det utan crackar. Men det är bara några sekunders arbete att cracka sitt Windows(både xp o Vista).

Ska Microsoft kunna komma åt piratkopieringen så måste dom först o främst sänka priserna på sina operativsystem. Vista o XP är ju fruktansvärt dyrt. Inte ett dugg konstigt att folk kör piratkopior.

Vista dyrt??? Du betalar 1800 kr för ett svenskt home premium??? Är du bara dum eller snål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det stämmer, är ju förstås oklart, men då inträffar ju samma sak med Vista som Microsoft gjorde med XP bakåt i tiden. Alla som körde piratkopior eller crackade versioner och struntade i att uppdatera till SP1 eller om det var SP2 klarade sig undan kontrollen och kunnde fortsätta köra sina illegala Windows.

Men herre gud! Detta är exakt samma diskussion som vi hade för några dagar sen! Jag har SP1 RTM och dom gamla cracken funkar inte, Men det finns redan bättre crack som aktiverar Vista helt, även SP1, hur svårt ska det vara att förstå!? Dessutom ska Microsoft tydligen göra "crack-fixet" obligatoriskt i framtiden. Här är en bild som bevis på att Vista SP1 är HELT crackat:

Vista, vetenskapligt bevis...

Detta är fakta; Vista är, har alltid varit, och komemr alltid att vara HELT crackat... Testa själva innan ni säger:

"nej för det står i Microsofts blog att det inte går att cracka Vista, eftersom implementeringen är överlagrad av ett säkerhetsimplicitation upphöjt med den dubbla operatordifferansens oval... bla bla bla!"

Man måste tänka själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju köra XP SP2 och välja att inte uppdatera. Då funkar det utan crackar. Men det är bara några sekunders arbete att cracka sitt Windows(både xp o Vista).

Ska Microsoft kunna komma åt piratkopieringen så måste dom först o främst sänka priserna på sina operativsystem. Vista o XP är ju fruktansvärt dyrt. Inte ett dugg konstigt att folk kör piratkopior.

Vista dyrt??? Du betalar 1800 kr för ett svenskt home premium??? Är du bara dum eller snål?

Om jag är dum? Det har jag ingen som helst kompetens till att avgöra...snål? Nej, absolut inte. Men fattig möjligtvis.

Och visst är 1800 dyrt för ett operativ som dom allra flesta som har det är missnöjda med. Att Bill Gates är en av världens rikaste män beror nog inte på att Microsoft säljer sina produkter billgt. Eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och visst är 1800 dyrt för ett operativ som dom allra flesta som har det är missnöjda med. Att Bill Gates är en av världens rikaste män beror nog inte på att Microsoft säljer sina produkter billgt. Eller har jag fel?

Varför överhuvudtaget köra med det om man nu är så missnöjd.

Vill man köra kan man betala annars kan man välja något annat som är bättre.

OS:et är en viktig del, men många lägger mycket mer på tex ett grafikkort än vad OS:et kostar (så även jag ;) ).

Det ligger däremot garanterat fler utvecklingstimmar bakom Vista en ett av de senare grafikkorten som kostar minst lika mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju ett crack där man patchar BIOS på maskinen till att innehålla en sträng som MS använder till att identifiera det som en OEM-burk, hur de ska kunna stoppa detta förstår jag inte.

Frågan är också om de ens vill stoppa det till 100%? De skulle ju potentiellt kunna öppna upp för Linux, som ju inte kostar flera tusen att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga in säkerhetsaspekter på detta går ju inte. Folk som gör på detta sätt, installerar bara om sina datorer när nåt går snett och efter en stunds kaffepaus, så funkar det igen.

Jo det går väl alldeles utmärkt... vad är det för "nötter" som kopplar upp sig mot sin bank med

en crackad ouppdaterad  burk....är väl enbart stollar.  Eller halar upp sitt VISA kort... ;D

Sen styrs det här av MS aktieägares behov av pengar... dvs främst amerikanska pensionsfonder :P

http://investor.news.com/cnet?Page=CHART&a...cker=MSFT      > klicka lämplig "chart".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går väl alldeles utmärkt... vad är det för "nötter" som kopplar upp sig mot sin bank med

en crackad ouppdaterad  burk....är väl enbart stollar.  Eller halar upp sitt VISA kort...

Bara för att man har ett crackat operativ behöver inte det betyda att man inte har fullt skydd med senaste uppdateringarna från MS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går väl alldeles utmärkt... vad är det för "nötter" som kopplar upp sig mot sin bank med

en crackad ouppdaterad  burk....är väl enbart stollar.  Eller halar upp sitt VISA kort...

Bara för att man har ett crackat operativ behöver inte det betyda att man inte har fullt skydd med senaste uppdateringarna från MS.

Sant, men ofta är WU funktionen utslagen pga valideringen inte funkat.

Sen kan "någon" då fixa en burk månad 1, månad 4 så slås fixen ut och ägaren

får inte tag på "någon" som kan fixa det och sitter med en sunkburk som är

en stor fälla.

Slutligen så visst kommer det att crackas och i slutändan så är det MS aktieägares behov

av avkastning som styr när MS gör ett litet ryck och vill ha in nya inkomster.. ;)

Ett tydligt läge just nu om man studerar aktiekursen... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag vet att piratkopiering av all typ av media inte kan stoppas. Skivbolagen tjänar så mycket pengar, så att folk snor Carolas senaste skiva eller stjäl den hetaste filmen på bio är ingen "stor förlust" för varken skiv- eller filmbolagen. Microsoft säger att de har skapat en patch som lägger till en nyckel i Windowsregistret och börjar visa meddelanden på skärmen om oäkta Windows. Då kommer hackarna och ändrar om i registret.

Det är nästan så att man vill kalla Microsoft piratkopierare som piratkopierar EXAKT samma saker som Apple gör! Fy skäms, Microsoft!!!

Microsoft litar inte på sina kunder, det gör Apple. Och det är bevisat.

Jag använder inte Microsoft-produkter, bara Apples produkter. Och det är bevisat.

Microsoft, Office, Zune, Windows... = Vilka bedrövliga piratkopior!

Apple, iWork, iLife, Macintosh OS... = Vilka skönheter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder Apple Tpm-chip för att styra kontrollen till operativsystemet, om de nu litade på sina kunder skulle de väl inte behöva ha ett sådant?

Apple är 10 gånger värre än Microsoft på inlåsningar.

Microsoft litar inte på sina kunder, det gör Apple. Och det är bevisat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder Apple Tpm-chip för att styra kontrollen till operativsystemet, om de nu litade på sina kunder skulle de väl inte behöva ha ett sådant?

Apple är 10 gånger värre än Microsoft på inlåsningar.

Njau...skillnaden är att MS inte vågade aktivera TPM chipet annat än för Bitlocker,  till MPAA o RIAAs

stora förtret... ;)

Nu tror jag chipet behövs för att hålla "lössen" utanför våra burkar och det finns även Linux lösningar.

Hela industrin är alltså med på TPM köret...inkl mobiltillverkarna.  About > 

https://www.trustedcomputinggroup.org/home

Däremot ska då vi konsumenter vara med o bestämma till vad chipet får användas till...

Troligen sitter chipet i varenda mobiltelefon som köps idag... samt i många burkar och bara

väntar på aktivering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Okej, detta kanske är lite tjurskalligt men jag vill bara påpeka att det är 100% bull att crackat Vista inte funkar eftersom jag nu väntat typ 3 månader aka ett kvartal.

Någon i denna tråden snackade om att vi med crackade Vistor skulle få problem; ni kan ju ta o samla lite fakta innan ni myttar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, Windows update funkar tyvärr perfekt crackad.

Jag tycker de ska göra allt för att spärra piratkopior, piratkopierandet sätter ju marknaden helt ur spel, varför ska jag tex köra gratisvarianten GIMP som är fullt tillräcklig när man kan ladda ner 11 000kr-photoshop gratis?

Okej, detta kanske är lite tjurskalligt men jag vill bara påpeka att det är 100% bull att crackat Vista inte funkar eftersom jag nu väntat typ 3 månader aka ett kvartal.

Någon i denna tråden snackade om att vi med crackade Vistor skulle få problem; ni kan ju ta o samla lite fakta innan ni myttar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau... det tillhör ju MS affärside att det ska piratas... :P

http://www.informationweek.com/news/securi...cleID=198000211

http://www.lockergnome.com/blade/2007/03/1...es-are-welcome/

Nu blev det kanske för mycket på vissa marknader som Ryssland, Kina o Sydostasien... :D

Så länge OnOff, Elgiganten, osv  säljer Vista junket förinstallerat  så är  det väl OK för MS....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...