Gå till innehåll

Vad är det som är svårt att hitta i Vista?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Det tog ju en stund att hitta Aktivitetshanteraren via tangentkombinationen Ctrl+Shift+Esc mot tidigare Ctrl+Alt+Del! Ett fullständigt hjärnsläpp av microsoft, enligt min mening, att ändra en funktion som denna, som mer eller mindre sitter i ryggmärgen hos användarna. Jag är helt säker på att massor av användare inte har hittat den nya kombinationen ännu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknade alla standardknapparna (flytta, kopiera till, flytta till, ta bort m fl.) som finns i vertygsmenyn på XP. I vista är dom borta så vill man ta bort filer så är det Deleteknappen som gäller.

"Ta bort" har du i högerklicken, kör följande registerhack, så får du även "Kopiera till" och "Flytta till" i högerklicken!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTAllFilesystemObjectsshellexContextMenuHandlers]

[HKEY_CLASSES_ROOTAllFilesystemObjectsshellexContextMenuHandlersCopy To]
@="{C2FBB630-2971-11D1-A18C-00C04FD75D13}"

[HKEY_CLASSES_ROOTAllFilesystemObjectsshellexContextMenuHandlersMove To]
@="{C2FBB631-2971-11D1-A18C-00C04FD75D13}"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknade alla standardknapparna (flytta, kopiera till, flytta till, ta bort m fl.) som finns i vertygsmenyn på XP. I vista är dom borta så vill man ta bort filer så är det Deleteknappen som gäller.

Samt energialternativ tycker jag är svårt att hitta också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag saknade alla standardknapparna (flytta, kopiera till, flytta till, ta bort m fl.) som finns i vertygsmenyn på XP. I vista är dom borta så vill man ta bort filer så är det Deleteknappen som gäller.

"Ta bort" har du i högerklicken, kör följande registerhack, så får du även "Kopiera till" och "Flytta till" i högerklicken!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTAllFilesystemObjectsshellexContextMenuHandlers]

[HKEY_CLASSES_ROOTAllFilesystemObjectsshellexContextMenuHandlersCopy To]
@="{C2FBB630-2971-11D1-A18C-00C04FD75D13}"

[HKEY_CLASSES_ROOTAllFilesystemObjectsshellexContextMenuHandlersMove To]
@="{C2FBB631-2971-11D1-A18C-00C04FD75D13}"

Jag laddade ner filen och installerade men vad skall jag göra med koden ovan....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner filen och installerade men vad skall jag göra med koden ovan....?

Du behöver inte göra något med koden!....om du laddade ner min bifogade. Jag lägger alltid med koden, för att många vill inte ladda ner okända filer, utan föredrar att tillverka själva! Även om filerna kommer från "Pålitlige e-son"    ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pluto

När Microsoft gjorde Vista så hittade dom inte själva i operativsystemet därav dom la till den fina sökfunktionen. När du letar efter något i Vista så sök för det tar för lång tid att lära sig var fan allt är så sök istället så är problemet ur värden.

Nej tack vet jag OS X där är iaf den så kallade kontrollpanelen mycket bättre gjord.

2452544195.jpg

Windows XP var väldigt mycket bättre än sina föregångare när det kom och Vista har endel funktioner som är bättre.

Windows verkar aldrig kunna bli ett smart och väl fungerande OS när man hela tiden strävar efter att allt ska vara som det har varit och det som en gång har fungerar ska ochså fungera i framtiden.

Kör idag Ubuntu i ren protest mot Microsoft samt att jag är oerhört trött på Windows, Virussökningar & allt annat skit som jag inte ska behöva bry mig om.

Ubuntu är långt ifrån ett användarvänligt OS och man kan allt köra fast så det heter duga, Men rent allmänt så fungerar det så mycket bättre än vad Windows gör.

När jag väl får råd ska det införskaffas en Mac och PCn kan fara och flyga så långt det går.

Jag vet inte men det kan vara åldern som gör att jag inte orkar med Windows eller om det är jag som blivit klokare på äldre dar  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väl får råd ska det införskaffas en Mac och PCn kan fara och flyga så långt det går.

Mjo.... gillar man religionskonceptet (du skall inga andra gudar hava jämte mig), med vissa inslag av diktatur och masspsykos, så är ju Apple´s produkter ett ypperligt alternativ!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pluto

När jag väl får råd ska det införskaffas en Mac och PCn kan fara och flyga så långt det går.

Mjo.... gillar man religionskonceptet (du skall inga andra gudar hava jämte mig), med vissa inslag av diktatur och masspsykos, så är ju Apple´s produkter ett ypperligt alternativ!   ;D

Haha, Ja så kan man se det...

Men jag vill bara ha en liten Mini som kör OS X inge mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande svårt för att Fotogalleriet ska sköta scanning av dokument och bilder. I XP finns en egen liten scanningfunktion... i Vista måste man importera allt via Fotogalleriet.

Det fanns ursrungligen inte med i Hjälpdokumentationen hur man scannar i Vista... det har kommit med någon uppdatering.

Kanske inte passande i denna tråden, men HU så svårt det var att fatta detta ibörjan.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog ju en stund att hitta Aktivitetshanteraren via tangentkombinationen Ctrl+Shift+Esc mot tidigare Ctrl+Alt+Del! Ett fullständigt hjärnsläpp av microsoft, enligt min mening, att ändra en funktion som denna, som mer eller mindre sitter i ryggmärgen hos användarna. Jag är helt säker på att massor av användare inte har hittat den nya kombinationen ännu!

Man kan fortfarande komma åt Aktivitetshanteraren via Ctrl+Alt+Del.

Men för att komma direkt till Aktivitetshanteraren så gäller Ctrl+Alt+Esc.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag upplever att det är Office 2007 som är svårt att hitta i.

I övrigt är Vista inget problem för mig utom i stället för min nätverksadministratör på jobbet som är van vid XP.

Det där var en mycket intressant poäng. Precis som du säger så är det svårt att hitta i Office 2007. Jag misstänker att folk i många fall slår ihop dessa och helt plöstsligt blir det svårt att hitta i Vista när det egentligen är Office 2007 som avses. Många verkar sätta likhetstecken mellan Vista och Office 2007 av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det Kontrollpanelen.

Jag har väl aldrig orkat ända fram att förstå hur man skall tänka i den nya versionen.

Jag kör därför Klassisk inställning och där vet jag var allt finns.

Instämmer till 100%. Det första jag gör är att ställa in klassisk Kontrollpanel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...