Gå till innehåll

Vistas diskdefragmenterare är seg


Belsebub

Recommended Posts

Jag bara undrar, om man nu gör ett nytt operativsystem. Varför klämmer man inte in en diskdefragmenterare som inte tar 5 miljoner år på sig att bli klar? Finns ju bevis på att det går att göra det mer effektivt med ex. Piriform defraggler. Vad är det som tar sådan förbaskat lång tid med vistas eget verktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Belsebub!

Varför bråka med windows defragmenterare. Jag har inte sedan XP kom 2001, använt den inbyggda, utan använde under ett par år PerfecktDisk och nu kör jag Diskeeper Bägge går i dag att ställa in på auto, så man behöver aldrig bry sig, eller ens öppna programmet, när det görs märks inte och skulle man vilja köra manuellt, så går det också undan. I Vista så körs ju defrag också då och då, när det behövs, eller om man schemalägger, kommer inte ihåg vilket, vilket är en avsevärd förbättring, av vad jag förstått, men som sagt det finns ju alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskkeeper är ju av värsta bluffprogram slaget inkl deras spammande... :D

Defragmenteringar schemalägger man alternativt kör när man ska göra nåt annat.

Klart när man kommer tillbaka....  betala för Diskeeper junket  :D

Kör man en server eller hårt belastad klient så kan OOdefrag vara värt priset.

;)   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du specificerat att defragmentera enbart vista partitionen? Om inte defragmenteras alla partitioner/hårddiskar om du startar Diskdefragmenteraren via Start -> Alla program -> Tillbehör -> Systemverktyg.

Jepp det är inställt. Jag har ju bara en partition/hårddisk.

Jag satte på defraggen i morse och den håller fortfarande på! Det är i och för sig första gången efter installation av vista jag kör verktyget, men nu börjar jag fundera på om det är fel på det. Blir det fel om man avbryter och kör defraggen med Piriform defraggler istället?

HDD är bara på 300 gb så det borde ju inte ta så här lång tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv är impad av vistas defragverktyg då man märker en klar skillnad efter "defraggen"jämfört med till ex. XP.Men det behöver köras manuellt emellanåt. Det tar tid men det blir resultat! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Belsebub!

Varför bråka med windows defragmenterare. Jag har inte sedan XP kom 2001, använt den inbyggda, utan använde under ett par år PerfecktDisk och nu kör jag Diskeeper Bägge går i dag att ställa in på auto, så man behöver aldrig bry sig, eller ens öppna programmet, när det görs märks inte och skulle man vilja köra manuellt, så går det också undan. I Vista så körs ju defrag också då och då, när det behövs, eller om man schemalägger, kommer inte ihåg vilket, vilket är en avsevärd förbättring, av vad jag förstått, men som sagt det finns ju alternativ.

Tekniken i XPs defragmentering är på licens från Diskeeper. Till Vista vill MS fixa sig egen programvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raxco kommer nu med ett nytt koncept för oss som kör VMware Workstation och virtuella machiner. PerfecktDisk kan nu defragmentera ett gästsystem i VMware PerfectDisk har också fått ett helt nytt gränssnit. Det ska bli spännande att prova. Jag brukar annars köra O&O Defrag Pro i mina virtuella system, i såväl Vista som i XP O&O funkar väldigt smidigt och kan ju också gå med automatik.

Kolla gärna in den nya hemsidan hos Raxco:

http://www.raxco.com/home_office/home_perf...rofessional.cfm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte på defraggen i morse och den håller fortfarande på! Det är i och för sig första gången efter installation av vista jag kör verktyget, men nu börjar jag fundera på om det är fel på det. Blir det fel om man avbryter och kör defraggen med Piriform defraggler istället?

HDD är bara på 300 gb så det borde ju inte ta så här lång tid?

Låter inte bra.

Jag har precis gjort en manuell defrag och det tog inte mer än 4 minuter på en 150GB partition med Vista Ultimate x64.

Direkt efter en nyinstallation inaktiverar jag den default schemalagda defragen. Kör en manuell, installerar Office 2007, defragar, installerar sedan alla småprogram och avslutar med en manuell defrag. Därefter defrag då-och-då, kanske 1-2 gånger i månaden. Dagens var första och sista i maj.

Använder Vistas inbyggda och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

gammal tråd men tänkte skriva iaf.

min win vista ultimate x64 defrager är otroligt seg också.

startade igår kväll vid 23.00 och den blev klar runt 14.00 idag.

startade defragen igen runt 14.30 bara för att testa... den håller fortfarande på.

ska prova något av defrag programmen som nämndes ovan nu.

cheers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är att i XP och tidigare så är det en bantad version av Diskeeper som utgör diskdefragmenteringen. I Vista är det MS som har skapat defragverktyget. Jag tycker Vistas defragmentering gör ett bättre jobb än Diskeeper lite-varianten och låter man det köras som standard varje vecka så tar inte defragmenteringen särskilt lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är väl inte så där jättenöjd jag heller med Vistas fragmenteraren o är nog sämsta fragmenteraren genomtiderna. Seg vid manuell-körning o man har i princip ingen koll på nånting. Vad den gör o inte gör, vad den gjort o inte gjort, hur mycket den fragmenterat o hur mycket den har kvar osv.

Den automatiska biten vet man heller inte om den fungerar egentligen, om den fragmenterar  en gång i veckan automatisk så borde det rimligtvis inte ta så pass lång tid med manuell körning tycker man. Från 23.00 till runt 14.00 dagen efter är sjukt lång tid.  Själv har jag inte orkat köra klart en hel körning o hittills avbrutit den varje gång efter ett tag för det tar så lång tid.

Ingen analys finns längre heller vilket är lite synd, vid manuell-körning för se om nån disk överhuvudtaget behöver fragmenteras eller inte, som det går o göra i XP version.

Nej den här fragmenteraren tror jag de får se över lite mer, o snickra ihop med lite fler funktioner till nästa Windows versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...