Gå till innehåll

Rengöring av Platt-Tv, LCD, TFT skärmar


Recommended Posts

Nån som har hittat nåt 'vanligt' Fönsterputsmedel man törs använda på en vanlig LCD-Tv och datorskärm ??

Vilket medel i vissa Fönsterputsar är det som inte plasten i LCD tål, aceton är väl ett, men finns det några andra medel som inte är bra ??

(Jag vill INTE ha råd om att använda 'speciella medel/dukar' - det är ju just det - SVINDYRA - alternativet jag vill SLIPPA!)

Jag har iaf lärt mig att man INTE ska spraya på något öht, för då rinner det ned, och orsakar vad du kan se på bilden här nedan.

Man ska fukta trasan istället.

Men jag har, efter sökningar på Göbbels, kommit fram till att en blandning av 50/50 av vatten och isopropanol-/isopropyl-alkohol är vad som funkar bäst. Nån som testat ??

(Är det samma sak under olika benämningar, de två 'iso-' ??)

Frågan är var man får tag på det, för jag sökte på Apoteket, men där fick man ingen träff på vare sig 'isopropanol' eller 'isopropyl'.

/LbL!

post-5273-1232878553_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har hittat nåt 'vanligt' Fönsterputsmedel man törs använda på en vanlig LCD-Tv och datorskärm ??

Vilket medel i vissa Fönsterputsar är det som inte plasten i LCD tål, aceton är väl ett, men finns det några andra medel som inte är bra ??

(Jag vill INTE ha råd om att använda 'speciella medel/dukar' - det är ju just det - SVINDYRA - alternativet jag vill SLIPPA!)

Jag har iaf lärt mig att man INTE ska spraya på något öht, för då rinner det ned, och orsakar vad du kan se på bilden här nedan.

Man ska fukta trasan istället.

Men jag har, efter sökningar på Göbbels, kommit fram till att en blandning av 50/50 av vatten och isopropanol-/isopropyl-alkohol är vad som funkar bäst. Nån som testat ??

(Är det samma sak under olika benämningar, de två 'iso-' ??)

Frågan är var man får tag på det, för jag sökte på Apoteket, men där fick man ingen träff på vare sig 'isopropanol' eller 'isopropyl'.

/LbL!

Det absolut bästa enligt min mening, är en helt vanlig fiberduk, fuktad i ljummet vatten! Och dom behöver inte vara svindyra, även om det finns sådana alternativ. Själv använder jag grejer från Clas Ohlsson... 49:- för en hel handuk i fibermatierial... perfekt till skärmar, glasögon, vad som helst som behöver putsas utan att repas! Handuken finns på länken... det finns även andra, ännu billigare, alternativ hos Clas Ohlsson!

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=45596047

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har hittat nåt 'vanligt' Fönsterputsmedel man törs använda på en vanlig LCD-Tv och datorskärm ??

Vilket medel i vissa Fönsterputsar är det som inte plasten i LCD tål, aceton är väl ett, men finns det några andra medel som inte är bra ??

(Jag vill INTE ha råd om att använda 'speciella medel/dukar' - det är ju just det - SVINDYRA - alternativet jag vill SLIPPA!)

Jag har iaf lärt mig att man INTE ska spraya på något öht, för då rinner det ned, och orsakar vad du kan se på bilden här nedan.

Man ska fukta trasan istället.

Men jag har, efter sökningar på Göbbels, kommit fram till att en blandning av 50/50 av vatten och isopropanol-/isopropyl-alkohol är vad som funkar bäst. Nån som testat ??

(Är det samma sak under olika benämningar, de två 'iso-' ??)

Frågan är var man får tag på det, för jag sökte på Apoteket, men där fick man ingen träff på vare sig 'isopropanol' eller 'isopropyl'.

/LbL!

En torr trasa som fuktas med vatten funkar, Inga som helst rengöringsmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son-> 50:- för en hel handuk i fibermatierial... perfekt till skärmar, glasögon, vad som helst som behöver putsas utan att repas!

Går det inte lika bra med HONdukar ?? :D

e-son-> Handuken finns på länken... det finns även andra, ännu billigare, alternativ hos Clas Ohlsson!

De billigare - är det HONdukarna det kanske ?! :lol:

Alltså, jag tänkte snarast på att man skulle få bort det som hamnar på skärmen när man får en hostattack precis när man inmundigat en munfull kaffe, eller det som hamnar på skärmen när man får en nysattack.

Och det är kanske inte alltid så lätt med bara varmt vatten. Dessutom tänkte jag kanske lite på Anti-Stat effekt också.

Med bara vatten blir det nog lätt väldans statiskt.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-< Gick och tittade på en flaska "Hagmans koncentrerade spolarvätska" Innehåll= Etanol isopropanol

Fast... spolarvätska innehåller nog i stort sett garanterat MER/Starkare saker än bara alkohol och vatten, så det vågar man sig inte på.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste tänka efter lite nu... <_< vad är det man vill få bort ?

1. Damm (jo vissa har det)

2. Fingeravtryck (pekskärm)

3. Näsavtryck (närsynta)

4. Läppspray (bilspel)

5. Matrester (soppa,fettstänk)

Första är enkelt och kräver bara en torr/fuktad fiberduk.

Resten består av hudfett, saliv och andra torkade fetter

vilka löses med lätt vattenfuktad (svagt diskmedel) duk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett medel som jag blandar ihop själv... snakeoil :lol:

Funkar på glasögon, fönster, bilrutor etc

Det som är bra med det hela är att det blir BILLIGT i längden och tar bort trafikfilm fett insekter och allt annat som fastnat i fronten... rester av organiskt material tas med fördel bort med högtryck :rolleyes:

Recept är som följer:

1 liter T-röd

4 liter vatten

2-3 msk ungefär... Yes orginal (för att bryta ytspänningen)

Hurvida detta är bra eller dåligt för Lcd, plasma eller andra plattskärmar vet inte jag, används med försiktighet

Jag använder det på en gammal laptop Dell i8000, och där funkar det bra mot barnens rester de lämnat B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag tänkte snarast på att man skulle få bort det som hamnar på skärmen när man får en hostattack precis när man inmundigat en munfull kaffe, eller det som hamnar på skärmen när man får en nysattack.

Och det är kanske inte alltid så lätt med bara varmt vatten. Dessutom tänkte jag kanske lite på Anti-Stat effekt också.

Med bara vatten blir det nog lätt väldans statiskt.

/LbL!

Om du tar reda på hur en fiberduk fungerar, så kommer du att upptäcka att du får precis det du efterfrågar!... This is HighTech, man! ;)

För att testa, har jag under lång tid inte rengjort mina terminalglasögon med något annat än en torr handuk av ClasOhlsson-typ, och jag börjar undra varför jag i alla år har tvättat dom med varmt vatten och diskmedel. Det fungerar visserligen utmärkt... men är ju en jäkla procedur jämfört med att bara putsa av dom med fiberduken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har hittat nåt 'vanligt' Fönsterputsmedel man törs använda på en vanlig LCD-Tv och datorskärm ??

'isopropanol' eller 'isopropyl'.

LBL.

Prova mitt koncept, alla kan det, alla har det hemma:

# Tag en hyfsad urvriden varm disktrasa, vik den två ggr.

# Lägg en ½-1 droppe diskmedel i ena hörnet, samma hörne som är vikt, ni ser vilket hörne jag menar.

# Gnugga in och massera lagom hårt, 3-4 kv/cm anliggning.

# Veckla upp trasan fort, vänd tvållösning inåt och "skölj" - vänd trasan igen och skölj.

# Ta nu FORT en go trasa (lakansväv/T-shirt) och torka torrt.

Skärmen skall vara svart/avstängd så man ser.

Och till LBL.. glöm isopropanol, det är visserligen en snäll spritlösning, men vatten är överlägset.

Isopropanol använder vi till Laptop-moderkort m.m då den inte löser "shellacken"

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att nästan alla använde vanligt diskmedel och vatten på en trasa.Och sedan torkade rent med en vanlig kökshandduk.Då är det väl lite klurigare med tangentbordet.Om man t.ex. sitter och äter en pizza-slice kan ju det bli kladdigt Men det funkar med en trasa och handduk där också.och knäckebrödsmulorna?där kan man ju vända upp och ner på tang.bordet och blåsa.Eller använda tryckluft.Finns ju komprimmerad att köpa på en liten burk som ser ut som 5-56 och kan ju även användas för att blåsa rent i burken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips från Danskarna http://www.flatpanels.dk/hvor.php

Vedligeholdelse og Rengøring

Når du så har købt en skærm, hvordan tager du hånd om din skærm?

Først om fremmest, skal man helst undgå at pege direkte på skærmen og presse på panelet. Hvis skærmen har en glasplade foran, betyder det heller ikke nødvendigvis at der er taget højde for pilfingre og alskens hård behandling. Det er vigtigt ikke at bruge en grov klud; man skal i stedet bruge en fin klud (ikke karklud) til at tørre glasset af med. Den skal ikke være for kold og heller ikke være revet op i alkohol eller amoniakbaseret rensevæske. På sigt ødelægger det nemlig den anti-reflektive coating på panelet.

Ved en almindelig LCD TFT skærm uden glasfront skal man være mere skånsom. Noget af det bedste er simpelt destilleret vand som kan sprøjtes på skærmen - dog ikke for kraftigt. Vær dog opmærksom på, at vandet ikke løbet ned i skærmens bund og trænger ind bag panelet.

Brug aldrig papir, da det igen vil ødelægge coatingen på selve panelet. Brug i stedet en fin klud eller køb nogle af de mikrofiber klude, som de fleste supermarkeder eller elektronikforhandlere fører.

ett tips till om man har pixelproblem

http://www.picvi.com/2009/01/15/broken-pixel/

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att nästan alla använde vanligt diskmedel och vatten på en trasa.Och sedan torkade rent med en vanlig kökshandduk.Då är det väl lite klurigare med tangentbordet.Om man t.ex. sitter och äter en pizza-slice kan ju det bli kladdigt Men det funkar med en trasa och handduk där också.och knäckebrödsmulorna?där kan man ju vända upp och ner på tang.bordet och blåsa.Eller använda tryckluft.Finns ju komprimmerad att köpa på en liten burk som ser ut som 5-56 och kan ju även användas för att blåsa rent i burken ;)

Där är det värre, varje laptop som lämnar oss blåses rent med tryckluft både T-bord och fläktsystem.

(den på burk är för klen)

Dammsugaren är lömsk, knapparna sitter bara med hjälp av grymt tunna plastpiggar, som lätt flyger in i damsugar-röret.

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha du ibl den här tråden blev ju rätt så festlig :D

Tydligen är LCD skärmar rätt så känsliga för mänsklig aktivitet fingtar o näsor läppar ja vet inte vad. Du får vål sätta ett lager med glad pack framför och försöka att titta igenom och när det är för smutsigt så får du byta :rolleyes:

Annars får du byta till en projektor då har du bara väggen/duken och göra rent.

Följande kille han hade nog önskat att han hade en projektor:

http://se.youtube.com/watch?v=WrrvkPo7TZ4

Lägg märke till den pateiska klappen ovanpå

lycka till med rengöringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: de var en läcker filmsnutt...

Det där med gladpack du nämner är vettigare än du själv tror...

Jag köpte en LCD till farssan för ett par år sedan och det första han gjorde var att peka med hela handen

så skärmen bågnade. Han var ju van vid CRT... I detta fall så tejpade jag genast fast plastfilmen som

transportskyddat skärmen. Därefter har han kunnat hålla plastfilmen ren med disktrasan.... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips från Danskarna http://www.flatpanels.dk/hvor.php

Noget af det bedste er simpelt destilleret vand som kan sprøjtes på skærmen - dog ikke for kraftigt. Vær dog opmærksom på, at vandet ikke løbet ned i skærmens bund og trænger ind bag panelet.

IDIOT-råd av danskarna!

SE bilden överst - man ska ALDRIG ALDRIG NÅGONSIN Spraya direkt på skärmen!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul läsning det här...

Har haft min LCD-skärm i snart 2 år utan en enda fläck eller ett enda fingeravtryck.

Receptet:

Ät och drick ALDRIG framför datorn, äter gör man vid matbordet ;)

När skärmen blir dammig, använd bara en sämskkinnstrasa (glasögonduk) och torka av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...