Gå till innehåll

Lägger till - Copy i filnamnet


Nicklas

Recommended Posts

När man kopierar/flyttar en fil till en katalog som redan innehåller en fil med samma namn, så får man i XP (och Vista tror jag) en fråga om man vill ersätta den gamla filen. I Windows 7 lägger den istället till "- Copy" i slutet på filnamnet på den nya filen och behåller den gamla filen intakt. Är det någon som vet var/hur man kan ändra detta så man får det gamla beteendet, eller iaf något annat beteende för jag tycker det nya är ganska omständigt. Speciellt som man inte får någon som helst indikation på att filen man kopierat döpts om i målkatalogen utan man måste gå dit och kolla manuellt för varje fil för att vara riktigt säker.

* PROBLEMET LÖST I BUILD 7048 *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kopierar/flyttar en fil till en katalog som redan innehåller en fil med samma namn, så får man i XP (och Vista tror jag) en fråga om man vill ersätta den gamla filen. I Windows 7 lägger den istället till "- Copy" i slutet på filnamnet på den nya filen och behåller den gamla filen intakt. Är det någon som vet var/hur man kan ändra detta så man får det gamla beteendet, eller iaf något annat beteende för jag tycker det nya är ganska omständigt. Speciellt som man inte får någon som helst indikation på att filen man kopierat döpts om i målkatalogen utan man måste gå dit och kolla manuellt för varje fil för att vara riktigt säker.

Kommer det inte ens upp en ruta som frågar om du vill behålla ersätta filen eller lägga till den med namnet "fil.xxx (kopia)"? I xp frågas du om om du vill skriva över filen som enda alternativ men i Vista får du välja att skriva över eller lägga till med annat namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix det kommer ingen sådan fråga, vilket gör det extra irriterande. Man vet ju inte säkert om den nya målfilen verkligen har det namn den ska eller om den fått ett " - Copy" efter sig om man inte kollar efter varje gång man flyttat/kopierat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju skitjobbigt om det är så där, för det händer ju då o då att man kopierar ÖVER en hel mapp (kanske för att vara säker på att alla filer i den är schyssta/senaste version osv), och är det så här måste man ju isf radera allt först ...

Och ibland vill man bara 'fylla på' med de filer som saknas i en viss mapp, och inte heller då blir det ju korrekt om vissa filer skrivs dit med rätt namn, medans andra - som redan finns - ändå skrivs dit, fast med ett annat namn (-copy).

Det där borde ju gå att ställa in/ändra, som man vill.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skitjobbigt är precis vad det är :/ Om det åtminstone hade varit så att den nya filen hamnade på plats som den skulle och den gamla filen fick " - Old" eller något på slutet istället.

Men som si3rra säger är det förmodligen en bugg, har svårt att tänka mig att någon utvecklare tyckt detta är ett bra sätt. Däremot har jag ingen aning hur man rapporterar det till MS eftersom det inte uppstår något "fel" så det kommer ju inte upp någon ruta om det. Men jag antar att de redan är medvetna om det då och en lösning är på gång. Kanske någon som testat en nyare build än beta 7000 har lust att kolla om det redan är fixat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Däremot har jag ingen aning hur man rapporterar det till MS

Har inte varit inne i min Win7 på några dar nu, men fanns det inte en ikon på skrivbordet för att rapportera fel öht ?!

/LbL!

JO Det finns i 7. an

Send Feedback :) och ochså upp i högra hörnet när du kör alla progam t.x :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade i två olika Windows 7 -builds (6956x64, 7022x86) och får inte fram problemet du beskriver...

Det är endast då jag utför Copy och Paste av en file inom samma folder som Filnamn.typ inkopieras som

Filnamn - Copy (n).typ. I alla andra fall av inkopiering kommer frågerutan "Copy/Replace/Keep both" upp

och väljer man "Keep Both" så blir det vanliga namnet Filnamn (n).typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

waxinator ditt svar fick mig att göra en lite djupare test av det där och det stämmer som du säger när man använder Copy/Cut och Paste.

Jag brukar dock inte använda det utan drar oftast filerna med musen. Enda gången jag får fram frågan på det sättet är när jag gör det mellan olika kataloger inom samma partition. I samtliga andra fall lägger den alltså automatiskt till - Copy utan att fråga.

När min lägger till något så gör den alltid det mellan filnamnet och filtypen, alltså

Filnamn - Copy.typ

Filnamn - Copy (n).typ

Filnamn (n).typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat kopiering av filer även mellan olika enheter och får hela tiden frågan om kopiera/ersätt/behåll.. Antingen så är detta en mycket ovanlig bugg eller så har du fått igenom något olämplig Register Tweak. :unsure:

(För att inte riskera ofrivillig filflytt så kopierar jag alltid med höger musknapp.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Kan till min stora glädje meddela att detta irriterande problem är löst i build 7048. Numera får man fram frågerutan vad man vill göra, åtminstone på alla tänkbara varianter jag provat.

Så *PROBLEMET LÖST*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan till min stora glädje meddela att detta irriterande problem är löst i build 7048. Numera får man fram frågerutan vad man vill göra, åtminstone på alla tänkbara varianter jag provat.

Så *PROBLEMET LÖST*

Ja just nu ja. Kommer säkert tillbaks i RC eller i RTM...

B)

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela in med PSR var ju enkelt, men hur tusan jag ska få iväg den till supporten begriper jag inte

Det finns väl möjligheten att skicka en fil i "Feedback"...

Eller om man använder en företagssupport... sms'a över skiten bara :D:D

eposten finns ju alltid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...