Gå till innehåll

Ready Boost


lbl

Recommended Posts

Nåt slog mig, AJ, när jag såg att Kjell hade Kampanj på Sandisk Secure Digital minneskort - Finns ReadyBoost i Win7, eller har de spolat det, funkade väl inge' vidare i Vista ?!

/LbL!

ReadyBoost finns i Windows 7, kör själv ett Sandisk Extreme Cruzer Contour 8 GB USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RyuuShujin>> Du verkar ha rätt, det är förmodligen så att det inte finns som val för mig eftersom jag redan har 3GB. Eller också är det för att min USB inte klarar av det (vilket låter konstigt eftersom det är samma som du har...).

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista var 4 GB max, I Windows 7 vet jag inte vart gränsen går. 8 GB funkar i alla fall. Jag utnyttjar inte hela 8 GB's minnet. Kör 6 GB till Ready Boost. Jag läste att de rekommenderar att man ska ha ett förhållade på minst 1:1 och högst 3:1 mellan Ready Boost och Datorns Ram. Mer än 3:1 ger ingen prestanda vinst kan snarare bli sämre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jag läste att de rekommenderar att man ska ha ett förhållade på minst 1:1 och högst 3:1 mellan Ready Boost och Datorns Ram.

Har man 4Gb RAM så kan man alltså ha 12Gb Ready Boost ?!

Verkar aningens mycket, tycker jag, undrar om den ekvationen verkligen stämmer upp till vilken RAM-gräns som helst ?!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jag läste att de rekommenderar att man ska ha ett förhållade på minst 1:1 och högst 3:1 mellan Ready Boost och Datorns Ram.

Har man 4Gb RAM så kan man alltså ha 12Gb Ready Boost ?!

Verkar aningens mycket, tycker jag, undrar om den ekvationen verkligen stämmer upp till vilken RAM-gräns som helst ?!

/LbL!

Nja har man 4 GB RAM får man ingen större prestanda vinst med Ready Boost av vad jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade nåt om det här:

=====http://windows7news.com/2008/11/01/windows-7-to-extend-readyboost/========

The German computer magazine Winfuture revealed in a recent post that Microsoft will extend Readyboost support in Windows 7. Readyboost was introduced in Windows Vista and was used to add flash drive caches of up to 4 Gigabytes to the system. The main intention of Readyboost was to provide lower end systems running Windows Vista with better performance by utilizing those additional flash caches.

The updated Readyboost in Windows 7 will see several advancements. The 4 Gigabyte restriction will be lifted which essentially means that flash drives with larger capacities can then be used as additional cache. The limit to one Readyboost device has also been removed which gives users the possibility to use multiple flash drives as additional caches in Windows 7.

==========

Så, inga restriktioner i Win7, men DET återstår väl att se ...

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RyuuShujin>> Du verkar ha rätt, det är förmodligen så att det inte finns som val för mig eftersom jag redan har 3GB. Eller också är det för att min USB inte klarar av det (vilket låter konstigt eftersom det är samma som du har...).

/G

Det kan även bero på att Tjänsten ReadyBoost inte verkar läggas upp längre i nya Build 7022.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan även bero på att Tjänsten ReadyBoost inte verkar läggas upp längre i nya Build 7022.

Nej, ReadyBoost verkar inte vara kvar i Build 7022. Det går därmed återigen bra att lägga växlingsfilen på usb-minnet! Har kört så på P4-burken ett par dygn nu, och det fungerar ypperligt! :)

Edit:

Glöm inte att konfa om usb-minnet från "snabb borttagning" till prestanda!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> ReadyBoost verkar inte vara kvar i Build 7022. Det går därmed återigen bra att lägga växlingsfilen på usb-minnet!

Men vad då, alldeles nyss i nåt annat ämne kom vi fram till att USB-minnen inte alls är lika snabba som hårddiskar, så vad skulle vitsen vara med att göra så, det slöar ju bara ned allt ?!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> ReadyBoost verkar inte vara kvar i Build 7022. Det går därmed återigen bra att lägga växlingsfilen på usb-minnet!

Men vad då, alldeles nyss i nåt annat ämne kom vi fram till att USB-minnen inte alls är lika snabba som hårddiskar, så vad skulle vitsen vara med att göra så, det slöar ju bara ned allt ?!

/LbL!

Det beror mycket på usb-minnet... sen är det accesstiden man vill åt! Det 3:e är att en dedikerad partition/usb-minne eliminerar fragmentering av växlingsfilen.

Edit:

Har man mycket RAM, är det som vanligt, att föredra helt avstängd växlingsfil!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que, och hur mycket RAM menar du man då ska ha ??

Jag har ju 4Gb, och då föreslår Win XP själv 4.989Mb som Swap.

Tar jag bort allt bara måste det ju bli problem så fort man kör nåt endaste prg som kräver lite mer, typ Photoshop eller ett DVD-bränningsprg.

Ett bränningsprogram som använder flera gb ram är det nog fel på. :rolleyes:

Photoshop skapar en eller flera Scratch Disks om arbetsminnet inte räcker till. F.ö. använder Photoshop inte mer ram än du tilldelar det, i prestandainställningarna, och för att kunna tilldela mer än 2 gb krävs /3GB-växeln.

Men ta och kika i Aktivitetshanteraren när du belastar datorn maximalt. Hur mycket minne används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...