Gå till innehåll

Microsoft Windows Live SkyDrive!


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Skydrive har jag varit riktigt nöjd med, 25 GB får man gratis, det slöar nästan aldrig heller. Perfekt för att hotlänka bilder, förvara musik mm. Enda flaskhalsen är att en fil högst får vara 50 MB stor, men det är överkomligt för en bra fungerande tjänst.

Skriv bara "Skydrive" på Google så hamnar ni rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Använder den själv också.

Kan starkt rekommendera! :)

LionKing

Problemet med andra tjänster är att de slöar nåt så in i vassen ibland när de blir överbelastade.

Diino, Serv.Img mf, alla dessa slöar otroligt emellanåt, Skydrive slöar aldrig, inte så här långt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Problemet med andra tjänster är att de slöar nåt så in i vassen ibland när de blir överbelastade.

Diino, Serv.Img mf, alla dessa slöar otroligt emellanåt, Skydrive slöar aldrig, inte så här långt i alla fall.

Jag vet inte om det är tillåtet att ladda upp filer som är större än 50 MB om man har dem i .rar parter förstås. Då kan ju faktiskt en fil vara större utan att man bryter mot avtalet. Å andra sidan så har jag klarat mig ganska fint på 50 MB gränsen så här långt. Dessutom tar det en väldig tid att ladda upp stora filer.

25 Gigabyte var inte illa, tummen upp för MS, snabba servers också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem med Skydrive är att man inte kan ladda upp mappar.

Jag har ca 11000 filer på tillsammans ca 7 GB i Mina Dokument, lite trixigt och tidsödande att ladda upp dem en och en eller att zippa ihop dem till 50MB-filer...

Så jag återgick till Diino.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ett problem med Skydrive är att man inte kan ladda upp mappar.

Jag har ca 11000 filer på tillsammans ca 7 GB i Mina Dokument, lite trixigt och tidsödande att ladda upp dem en och en eller att zippa ihop dem till 50MB-filer...

Så jag återgick till Diino.

Å andra sidan krymper du storleken en hel del genom att zippa eller rara ned filerna. Sen skulle nog 7 Gigabyte ta en avsevärd tid att ladda upp om man inte har bra fart ut förstås (det har inte jag). Det bästa är nog att zippa och ladda upp lite då och då (det som är uppdaterat).

Själv laddar jag aldrig upp känslig data utan att kryptera med AES 256. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan krymper du storleken en hel del genom att zippa eller rara ned filerna. Sen skulle nog 7 Gigabyte ta en avsevärd tid att ladda upp om man inte har bra fart ut förstås (det har inte jag). Det bästa är nog att zippa och ladda upp lite då och då (det som är uppdaterat).

Själv laddar jag aldrig upp känslig data utan att kryptera med AES 256. ;)

Diino var en katastrof från början (typ 1 år sedan), låg på runt 70 kbit/s och 2 GB tog en hel natt om det ens funkade.

Bredbandskollen och Diinos egen Speedtest visade full fart dvs snudd på 10 Mbit/s, jag felanmälde till Diino och efter en del mailväxling, så var det oförändrat!

Tjänsten ingick i det förmånspaket som man fick vid en 1-årspren på PC för Alla, så jag skrev till tidningen och tyckte att det var en sk1tförmån! Häromveckan testade jag igen och nu blåste 2 GB:n iväg med full fart.

Diino zippar och laddar upp utan extraarbete, nu blev jag erbjuden 100 GB för en dryg hundring, få se om jag hoppar på det.

Mina data är nog bara intressant för mig... Men jag skall titta på "AES 256"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
kikade på detta med skydrive! Det står att man ska ha ett live konto.

Frågan är ju om min privata mail som jag kan logga in på msn med är ett live konto?

Jag har en gammal hotmail som jag säkert haft i 5 år. Skulle jag regga en ny mail så finge jag däremot en @live.se adress. Skydrive funkar fint med en gammal hotmail adress också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Diino var en katastrof från början (typ 1 år sedan), låg på runt 70 kbit/s och 2 GB tog en hel natt om det ens funkade.

Bredbandskollen och Diinos egen Speedtest visade full fart dvs snudd på 10 Mbit/s, jag felanmälde till Diino och efter en del mailväxling, så var det oförändrat!

Tjänsten ingick i det förmånspaket som man fick vid en 1-årspren på PC för Alla, så jag skrev till tidningen och tyckte att det var en sk1tförmån! Häromveckan testade jag igen och nu blåste 2 GB:n iväg med full fart.

Diino zippar och laddar upp utan extraarbete, nu blev jag erbjuden 100 GB för en dryg hundring, få se om jag hoppar på det.

Mina data är nog bara intressant för mig... Men jag skall titta på "AES 256"!

Det är ibland Diino fortfarande blir överbelastat, under vissa tider på dygnet då många tycks ladda. 100 Gigabyte för en hundring var inte farligt. :)

Det är "extra känslig data" som kan vara bra att kryptera om man inte vill att någon skall kunna läsa den. Att använda AES 256 går enkelt i de flesta packprogram, 7zip bland annat. Men välj ett långt lösenord med blandade bokstäver, siffror och specieltecken. Ju längre lösenord, desto svårare att knäcka skyddet. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Skulle ladda upp 60 MB .exe-fil, men SkyDrive tar ju max 50 så det kom upp felmeddelande när jag testade. Övergick till Diino då. ;)

Du kunde ju alltid rarat ned den i två delar, de flesta kan ju packa upp rar i alla fall.

Rar parter är bra när man har bilagegräns på mail också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat använda Skydrive och undrar en sak.

Första gången jag skulle ladda upp filer så fick jag förslaget att använda ett program där man drar och släpper filerna i stället för att sitta och välja fil för fil. Jag har använt detta några gånger men helt plötsligt när jag gick in i Skydrive så fanns inte den funktionen längre! Helt borta. Nu får man sitta och välja fil för fil igen. Vad kan ha hänt och var kan jag hitta den funktionen (eller programmet) igen? Minns inte vad det hette....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat använda Skydrive och undrar en sak.

Första gången jag skulle ladda upp filer så fick jag förslaget att använda ett program där man drar och släpper filerna i stället för att sitta och välja fil för fil. Jag har använt detta några gånger men helt plötsligt när jag gick in i Skydrive så fanns inte den funktionen längre! Helt borta. Nu får man sitta och välja fil för fil igen. Vad kan ha hänt och var kan jag hitta den funktionen (eller programmet) igen? Minns inte vad det hette....

Kan det här vara något?

http://www.technixupdate.com/drag-and-drop...dows-sky-drive/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som det men är osäker. Tror att det jag menar var från Microsoft......men även om det är det som du länkar till så hittar jag inte var man laddar ned det....

Det är ingen nedladdning.... bara följ instruktionerna! Jag använder inte SkyDrive själv, så jag kan inte prova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen nedladdning.... bara följ instruktionerna! Jag använder inte SkyDrive själv, så jag kan inte prova!

Nej nej dom instruktionerna gäller när man redan har programmet INSTALLERAT. Man får inte upp någon ruta att dra filerna till om inte programmet är installerat och jag vet att jag gjorde en installation innan jag kunde använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ah nu vet jag vad som var "felet", varför det plötsligt inte funkade. Jag körde ju Firefox och detta med dra och släpp funkar bara i IE !

Ha ha ha

Undrar varför!

(typiskt MS att köra med såna grejor)

Nåja, jag överlever att sitta och trycka mig fram i Firefox. :lol:

Huvudsaken är att det inte slöar och blir överbelastat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha

Undrar varför!

(typiskt MS att köra med såna grejor)

Nåja, jag överlever att sitta och trycka mig fram i Firefox. :lol:

Huvudsaken är att det inte slöar och blir överbelastat. :)

Jo det går ju det också. Det är just om man ska föra en jäkla massa filer på en gång som det är smidigare att dra över många i taget. Synd bara att man inte kan dra över hela mappar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jo det går ju det också. Det är just om man ska föra en jäkla massa filer på en gång som det är smidigare att dra över många i taget. Synd bara att man inte kan dra över hela mappar!

Jo, men man kan ju alltid zippa ned filerna. ;):)

Om det är många alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...