Gå till innehåll

Avinstallera NOD32


Recommended Posts

Är osäker på var denna passar bäst nånstans men det handlar ju om antivirusprogram så det passar väl kanske bra här?

I alla fall, tänkte avinstallera nod32 3.0.642 men när jag satte igång det frös avinstallationsprogrammet och jag vart tvungen att trycka på resetknappen. Och nu verkar det inte vara korrekt avinstallerat då rutan dyker upp under starten (se bild) och dessutom verkade den försöka uppdatera. Enligt säkerhetscenter finns det dock inget antivirusprogram. Hur får jag bort otyget helt så jag kan lägga in ett nytt antivirusprogram?

Använder XP sp3 på den burken. Tack på förhand:)

post-6703-1237453658_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar varför de skall behöva göra såna där Removal Tools, det är ju något av ett underkännande av deras egna "default" avinstallerare. :huh:

Troligen för att det inte skall gå för lätt att sätta programmet ur spel... typ ett litet kodstycke som omärkt går in och stänger av skyddet! Men det borde definitivt finnas tydliga och lättillgängliga upplysningar om hur man går tillväga för att avinstallera korrekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen för att det inte skall gå för lätt att sätta programmet ur spel... typ ett litet kodstycke som omärkt går in och stänger av skyddet!

I så fall har det programmet ett undermåligt självförsvar (och är troligen undermåligt också ifråga om att skydda resten av systemet)!

Men det borde definitivt finnas tydliga och lättillgängliga upplysningar om hur man går tillväga för att avinstallera korrekt!

Japp. Kanske skulle det endast vara möjligt att avinstallera i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall har det programmet ett undermåligt självförsvar (och är troligen undermåligt också ifråga om att skydda resten av systemet)!

NOD32 har ju ingen brandvägg... just avinstalleringsskyddet är kanske det enda som finns där! Jag är inte så insatt i uppbyggnaden av skyddsprogrammen så det blir bara spekulationer!

Japp. Kanske skulle det endast vara möjligt att avinstallera i felsäkert läge?

Problemet är ju att dom flesta användare vet inte ens vad "felsäkert läge" är... men visst, varför inte?... förutsatt att kravet på tydliga instruktioner uppfylls!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ytterligare några länkar till städprogram (de är ju normalt avsedda att användas efter den vanliga avinstallationen) på http://securitygarden.blogspot.com/2008/09...oval-tools.html

En vanlig orsak till att avinstallationer misslyckas är att många försöker avinstallera antivirusprogram och brandväggar som är igång, så mitt tips är att först inaktivera alla funktioner i programmet och starta om datorn innan man avinstallerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...