Gå till innehåll

Val av webbläsare


Gäst al6

Recommended Posts

Förord

Detta är inget krig om antivirus, virus, säkerhet eller något sådant, endast en upplysning angående webbläsare.

Händelsen

Idag var jag i skolan där jag "arbetade" vid en dator med en kompis (kollade pervers porr i mängder). I skolan har mitt och allas användarkonton i stort sett inga rättigheter till någonting, allt man kan göra är att köra vissa program, man kan inte installera något eller så. Med andra ord är kontona i skolan helt omöjliga att köra virus eller liknande saker på, visst kan man köra dem men de kan inte göra någonting intressant mer än med ens egna filer. Man har inte tillgång till några systemfiler eller något sådant utan allt är en mapp med några filer.

Okej så nu till själva poängen; i skolan har vi även antivirus (vet inte vad det skulle göra för någon nytta, men iallafall). Detta skydd gick igång i full varning efter ca 3-5 minuters surfande med Internet Explorer 6, vilken är den webbläsaren vi har i skolan. Det tog altså endast 3 minuter så hade två virus (skadlig kod) fått fäste i datorn och körts så att antiviruset fick ingripa. Okej så vad vi gjort var endast att kolla på bilder och texter, vi laddade inte ner något program, inga filer av något slag laddades ner.

Vi hade helt enkelt blivit utsatta för utnyttjande av ett säkerhetshål i Internet Explorer, vilket resulterade i total frihet för virus att köras på vår dator. Dock kan inget grovt hända som jag tidigare nämnt beroende på dessa låga rättigheter och antivirus på G, men ändå. Detta visar hur totalt usel Internet Explorer är som webbläsare, och hur lite man faktiskt behöver göra för att bombarderas av virus.

Här hemma kör jag 100% utan virusskydd av något slag, har bara standardinställningar. Jag trycker på och tittar på exakt vad jag vill på internet, jag trycker på alla länkar jag får genom msn och jag laddar ner väldigt många crack. Okej vad är nu poängen; jo jag har aldrig virus hemma.

Vad skiljer då skolans datorer där man kör med antivirus och låga rättigheter, och min dator där jag kör helt utan skydd?

Webbläsaren!

Jag kör Opera hemma och jag har aldrig varit utsatt för någon form av virus med denna läsaren. Internet Explorer dock, tog endast 3 minuter av grovt surfande för att fånga upp två kraftiga virus. Självklart är Internet Explorer 6 en gammal läsare men ändå vill jag peka på dess enorma säkerhetsbrister som totalt kan sänka din dator, utan någon större hjälp från användaren.

Slutsatsen

Att använda en uppdaterad läsare, skapad av kompetenda männsikor, är värt så mycket mer än att ha antivirus och diverse lokala skydd enligt mig. IE är bara ren dynga som aldrig borde fått se dagens ljus, tycker jag.

Valet är nu ert; kör den osäkra läsaren Internet Explorer eller fixa en ordentlig läsare såsom Chrome eller Opera (Firefox är även en bra kandidat, dock har jag inte testat den så mycket så jag kan inte säga något om den).

Peace.

Edit: Jag vill lägga till att jag inte är emot företaget Microsoft, utan jag endast är emot den grupp idioter som ligger bakom läsaren Internet Explorer. Microsoft är ett bra företag som lyckas göra vissa saker, men uppenbarligen misslyckas grovt på vissa områden. Till exempel är Microsoft lätt världen bästa företag när det kommer till utvecklingsverktyg. Visual Studio är, utan konkurrans, världen bästa utvecklingssvit.

Min poäng är att jag varken är en Microsoft-fanatiker eller hatare. Jag utvärderar deras produkter objektivt och med rättvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 72
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

du har säker virus.. det har cirka 60-70% av alla datorer.. problemet med IE 6 är att det finns massa kryphål för virus och annan skit at ta sig in.. IE 7 och IE 8 (vad jag har sätt på IE 8) är att "nästan" alla säkerhets hål är borta. visst det finns säkert nåra i IE 8 och IE 7. vem vet.. om jag skulle vara du så skulle jag köra en brute force som bryter sig in i system filerna i servern och infecterar din skolas server om du vill sabba för IT killen. det kan jag inte recomendera för jag är en IT kille själv ett hellvette att få bort det om man har fel saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE6 är en usel webbläsare och används av bara ett fåtal procent på nätet idag. Tänk dig följande scenairo..

IE6 körs på skolans datorer för att någon inte orkar uppgradera det av lathet, för att OS:et är Windows 2000 eller tidigare eller att det finns någon annan anledning som gör att det körs IE6. Om skolan istället skulle köra exempelvis Firefox eller Opera så är risken ännu större att webbläsaren lämnas i ett ouppdaterat skede eftersom dessa saknar centraliserad uppdateringsfunktion. Ett patchat IE6 kan med andra ord vara betydligt säkrare än Firefox eller Opera.

Allt är inte svart eller vitt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skolan istället skulle köra exempelvis Firefox eller Opera så är risken ännu större att webbläsaren lämnas i ett ouppdaterat skede eftersom dessa saknar centraliserad uppdateringsfunktion

Uppdaterar inte Foxen själv? det gör han hos mig. det som krävs är ju bara att läsaren startas om.

Har jag fel nu så får ni väl använda en björk med stadig gren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att du inte får några virus hemma om du inte har något som kollar det?

Den klassiska loop-frågan som aldrig tar slut; "hur vet jag att jag inte har virus, om jag inte har något som kontrollerar det?" => "hur vet jag att jag inte har virus, om jag inte har något som kontrollerar det som kontrollerar att jag inte har virus?" => oändlig loop av dumma resonemang.

du har säker virus.. det har cirka 60-70% av alla datorer.. problemet med IE 6 är att det finns massa kryphål för virus och annan skit at ta sig in.. IE 7 och IE 8 (vad jag har sätt på IE 8) är att "nästan" alla säkerhets hål är borta. visst det finns säkert nåra i IE 8 och IE 7. vem vet.. om jag skulle vara du så skulle jag köra en brute force som bryter sig in i system filerna i servern och infecterar din skolas server om du vill sabba för IT killen. det kan jag inte recomendera för jag är en IT kille själv ett hellvette att få bort det om man har fel saker.
IE6 är en usel webbläsare och används av bara ett fåtal procent på nätet idag. Tänk dig följande scenairo..

IE6 körs på skolans datorer för att någon inte orkar uppgradera det av lathet, för att OS:et är Windows 2000 eller tidigare eller att det finns någon annan anledning som gör att det körs IE6. Om skolan istället skulle köra exempelvis Firefox eller Opera så är risken ännu större att webbläsaren lämnas i ett ouppdaterat skede eftersom dessa saknar centraliserad uppdateringsfunktion. Ett patchat IE6 kan med andra ord vara betydligt säkrare än Firefox eller Opera.

Allt är inte svart eller vitt ;)

Jag vet att det kan vara lite (eller mycket) orättvist att jämföra en väldigt gammal läsare mot en modern, men jag får fortfarande samma vibbar från dagens IE8. Jag körde en sån här webbläsar-säkerhetshål-test och fann att IE8 (den absolut senaste) redan hade 9 kända säkerhetshål, medan mitt Opera hade tre, och alla dessa fanns i Flash-playern eller i Apples Quicktime. Min skola är väldigt dålig på att uppdatera saker och använder bara usel mjukvara, men det hade ändå inte varit en börda att skriva någon rad kod som uppdaterar kontona med den nyaste Opera, de behöver inte ens vara någon uppdatering, utan man kan helt enkelt låta kontona ha en länk till vår delade skol-hårddisk där administratören bara byter ut Opera mot en ny :)

Nåja, i alla fall står min grund fast; webbläsaren är en viktig säkerhetskomponent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE6 är en usel webbläsare och används av bara ett fåtal procent på nätet idag. Tänk dig följande scenairo..

IE6 körs på skolans datorer för att någon inte orkar uppgradera det av lathet, för att OS:et är Windows 2000 eller tidigare eller att det finns någon annan anledning som gör att det körs IE6. Om skolan istället skulle köra exempelvis Firefox eller Opera så är risken ännu större att webbläsaren lämnas i ett ouppdaterat skede eftersom dessa saknar centraliserad uppdateringsfunktion. Ett patchat IE6 kan med andra ord vara betydligt säkrare än Firefox eller Opera.

Allt är inte svart eller vitt ;)

Men hur uppdaterat är IE6 för W2k? SP1 kom 2002-09-12! En och annan uppdatering har väl kommit sedan dess, men varken SP2 eller SP3… Det skall vara en urgammal version av Firefox/Opera som skulle vara sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar inte Foxen själv? det gör han hos mig. det som krävs är ju bara att läsaren startas om.

Jo, men i en miljö där användarna inte är administratörer på sina datorer fungerar inte detta utan då måste nya versioner tryckas ut till datorerna automatiskt via en server. En annan variant är att en datoradministratör loggar in och manuellt på varje dator och uppgraderar, men det är inte rimligt med tanke på att det säkert rör sig om ett stort antal datorer.

Men hur uppdaterat är IE6 för W2k? SP1 kom 2002-09-12! En och annan uppdatering har väl kommit sedan dess, men varken SP2 eller SP3… Det skall vara en urgammal version av Firefox/Opera som skulle vara sämre.

Det släpps ständigt patchar för sårbarheter i IE6 på Windows 2000, fortfarande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som säger emot mig på punkten att webbläsaren är bland de viktigaste säkerhetsprogrammen en dator kan ha?

Enligt mig är prioriteten:

1. En säker läsare

2. Någon form av HIPS (UAC)

3. Säkra portar, dvs eventuella servrar ska vara säkra

4. Antivirus / Antispyware osv...

Med dom tre översta blir ens dator som troja; inmurat samhälle. Jag ser mer antivirus / antispyware som soldater; det är endast när muren fallerat som dom behöver jobba, så om man sköter efter sin mur och inte släpper in något (trojansk häst) så behöver man inte soldater. Detta är min säkerhetssyn :D En bra underhållen mur står emot allt :)

Dock är ju antivirus såklart bra för dom som inte underhåller sin mur. Kan ju även fungera som skyddsnät om man trots allt skulle klanta till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycket på ”muren” minskar nog en hel del om man byter från IE6 till senaste Opera eller Firefox.

Å andra sidan, om HIPS-muren är välbyggd, skall den motstå trycket den utsätts för också då en klickglad användare surfar med IE6.

Å tredje sidan är muren inte starkare än dess väktare, användaren! De flesta användare saknar nog väktarutbildning, och för dem är soldaterna fortfarande nödvändiga.

Säkerhet i flera lager är rätta modellen. Endast soldater, som letar efter och tillfångatar fiender – som de känner igen som fiender – och tillåter alla andra att göra vad de vill, kan ej upprätthålla säkerheten. Bakom muren kan de dock fylla en funktion, att undersöka och eventuellt tillfångata det som murens väktare (eller en svaghet i murens konstruktion) har släppt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ville ändra definitionen på punkt 1 till "Senaste versionen av valfri webbläsare + eventuella patchar".

Vad jag läst på olika datorforum så undrar jag om vi inte här skulle varna för GOOGLE crome, framöver så kan den bli bra men är ur säkerhetssynpunkt inte lämplig nu. Jag har/haft stora problem med ie 6/7 och testat firefox/beta ie8 och även varit i kontakt med iesupport/datorsupport/datanörd men ingen kan säga vad som är orsaken till problemen, jag gillar att spela spel på KING.COM och enda sättet är att köra internet explorer, i morgon skall jag testa att avinstallera javan/flash/shockwawe och sedan installera skarpa versionen av ie8. m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett patchat IE6 kan med andra ord vara betydligt säkrare än Firefox eller Opera.

Mozilla Firefox är bra mycket bättre än IE 6,7 och 8 :) Felet Microsoft gör med Internet Explorer är att de aldrig gör tillägg till deras webläsare.

Skulle det finnas addons tex NoScript, Adblock Plus och WOT (Web of Trust) till Internet Explorer skulle nog fler ha den som standard.

De två första rensar ut all j*vla ads o reklam banners det som Internet Explorer fullkomligt svämmar över i.

Visst det finns ju IE 7 Pro men det tillägget tar ändå inte bort allt tycker jag :)

Web of Trust (WOT) scannar av sidan som tillförlitlig innan man går in på den, om ni kört AVG antivirus så påminner det starkt om deras "linkscanner".

Lite smidigare än "kontrollerar websidan" med IEs inbyggda webbläsar-filter som segar ner antagligen både uppstart och surfande, dessutom så görs det snabbare med WOT i Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozilla Firefox är bra mycket bättre än IE 6,7 och 8 :) Felet Microsoft gör med Internet Explorer är att de aldrig gör tillägg till deras webläsare.

Många tycker att Firefox är bättre än IE, men det är inte säkert att det är säkrare för den sakens skull :)

Det har funnits tillägg till Internet Explorer sedan flera år tillbaka, det är bara det få har hittat fram till dessa

För IE7 och IE8:http://www.ieaddons.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycket på ”muren” minskar nog en hel del om man byter från IE6 till senaste Opera eller Firefox.

Å andra sidan, om HIPS-muren är välbyggd, skall den motstå trycket den utsätts för också då en klickglad användare surfar med IE6.

Å tredje sidan är muren inte starkare än dess väktare, användaren! De flesta användare saknar nog väktarutbildning, och för dem är soldaterna fortfarande nödvändiga.

Säkerhet i flera lager är rätta modellen. Endast soldater, som letar efter och tillfångatar fiender – som de känner igen som fiender – och tillåter alla andra att göra vad de vill, kan ej upprätthålla säkerheten. Bakom muren kan de dock fylla en funktion, att undersöka och eventuellt tillfångata det som murens väktare (eller en svaghet i murens konstruktion) har släppt in.

Hehe, visste du skulle säga något sådant så jag har redan tänkt ut ett svar; det jag menar med att soldaterna och hips är mindre prioriterade än webbläsaren är att det först och främst måste vara webbläsaren som fallerar på något sätt för att Memory Firewall och diverse HIPS ska behöva bry sig, det är trots allt webbläsaren som måste ha säkerhetsbrister för att de andra skydden ska göra nytta. (om man då inte uttryckligen släpper genom något program, så klart) För övrigt är det ju rätt att ha fler lager av säkerhet i form av soldater och sånt, men den delen har jag hoppat över.

Edit: Man kan se Memory Firewall som ett spackel som kan täppa till hål i muren, om muren skulle fallera på sina ställen, dock behövs inte något spackel om muren är stadigt byggd. Att ha soldater inom murarna är inte bara positivt, då de tar plats och kan slöa ner civilisationen :)

Skulle ville ändra definitionen på punkt 1 till "Senaste versionen av valfri webbläsare + eventuella patchar".

Varför det? "En säker webbläsare" är ju en mycket simpel och bra definition. Alla webbläsare är inte säkra, fast de är av senaste versionen. Chrome ska ju enligt google vara mycket säkrare än konkurrenterna då den är uppbyggd på helt annat sätt än t. ex. IE. Sen så behöver absolut inte den senaste versionen av webbläsaren vara den säkraste. Kan ju jämföras med linuxdisten Debian, som inte uppdateras lika frekvent som de andra distarna, men här håller distarna högre kvalitet, iallafall vad jag hört. En 7 år gammal webbläsare kan mycket väl vara 100% säker om den implementerats utan säkerhetshål (självklart är detta möjligt!) Vi kan ta en simpel sak som Notepad i Windows. Skulle inte bli förvånad om det visade sig att Notepad från Windows 1.0 är 100% fri från säkerhetshål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, visste du skulle säga något sådant så jag har redan tänkt ut ett svar; det jag menar med att soldaterna och hips är mindre prioriterade än webbläsaren är att det först och främst måste vara webbläsaren som fallerar på något sätt för att Memory Firewall och diverse HIPS ska behöva bry sig, det är trots allt webbläsaren som måste ha säkerhetsbrister för att de andra skydden ska göra nytta. (om man då inte uttryckligen släpper genom något program, så klart) För övrigt är det ju rätt att ha fler lager av säkerhet i form av soldater och sånt, men den delen har jag hoppat över.

:D;)

Jo, men säkerhetsbrister finns i alla webbläsare (och andra program). I och med Opera 9.64, t.ex., fixades några sådana. Hur många återstår? Likaså tilläggsprogram som Flash Player, Adobe Reader/Acrobat, QuickTime Player. Man använder mer än webbläsaren då man surfar. ;)

Jag använder Opera, som anses vara en rätt säker webbläsare, men jag litar inte på att den skall skydda mig. Det jag litar på är mitt HIPS, med buffertöverskridningsskydd. B) Har antivirus som andra lager. (Har för mig att du använder Windows Defender: definitionsbaserad detektion. ;))

Sedan finns det ju andra vägar in i systemet än webbläsaren: e-post, direktmeddelanden, fildelning, USB-minnen (och andra lagringsenheter)…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det? "En säker webbläsare" är ju en mycket simpel och bra definition. Alla webbläsare är inte säkra, fast de är av senaste versionen. Chrome ska ju enligt google vara mycket säkrare än konkurrenterna då den är uppbyggd på helt annat sätt än t. ex. IE. Sen så behöver absolut inte den senaste versionen av webbläsaren vara den säkraste. Kan ju jämföras med linuxdisten Debian, som inte uppdateras lika frekvent som de andra distarna, men här håller distarna högre kvalitet, iallafall vad jag hört. En 7 år gammal webbläsare kan mycket väl vara 100% säker om den implementerats utan säkerhetshål (självklart är detta möjligt!) Vi kan ta en simpel sak som Notepad i Windows. Skulle inte bli förvånad om det visade sig att Notepad från Windows 1.0 är 100% fri från säkerhetshål.

En osäker webbläsare skulle jag vilja påstå är en webbläsare där supporten upphört och det inte längre släpps patchar till den. Det finns säkert obskyra webbläsare som är "100%" säkra att hitta i något hörn på internet, men det är något 99,99% av alla användare inte kommer att vara i närheten av. IE7 är X antal gånger säkrare än IE6, IE8 är Y antal gånger säkrare än IE7, FF3 är Z antal gånger säkrare än FF2 osv osv. Utvecklingen går framåt och fler och mer skydd bakas in i webbläsarna vilket gör att jag vill stå fast vid att den senaste versionen av en webbläsare är den säkraste generellt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har funnits tillägg till Internet Explorer sedan flera år tillbaka, det är bara det få har hittat fram till dessa

För IE7 och IE8:http://www.ieaddons.com/

Det är vel så att NoScript/Adblock Plus samt WOT är liksom vad ska man säga? helt Firefox unika. Skulle mycket väl kunna köra IE 8, men alla dessa ads och banners... Eller finns det addons till IE 8 som blockerar/filtrerar sånt? Utom IE 7 Pro.

För det är dessa 3 addons som i princip gör att man behåller Firefox tillsvidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vel så att NoScript/Adblock Plus samt WOT är liksom vad ska man säga? helt Firefox unika. Skulle mycket väl kunna köra IE 8, men alla dessa ads och banners... Eller finns det addons till IE 8 som blockerar/filtrerar sånt? Utom IE 7 Pro.

För det är dessa 3 addons som i princip gör att man behåller Firefox tillsvidare.

Tre rader text under ej tillförlitliga platser för att ta bort de mesta av de dryga vibrant/intellitext ads, på alltomxp tex.

Internetalternativ, fliken säkerhet, ej tillförlitliga platser/platser, lägg till:

*.vibrantmedia.com

*.intellitxt.com

*.kontera.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vel så att NoScript/Adblock Plus samt WOT är liksom vad ska man säga? helt Firefox unika. Skulle mycket väl kunna köra IE 8, men alla dessa ads och banners... Eller finns det addons till IE 8 som blockerar/filtrerar sånt? Utom IE 7 Pro.

För det är dessa 3 addons som i princip gör att man behåller Firefox tillsvidare.

Man kan tycka vad man vill om Internet Explorer, men det där duger inte som argument mot den!

WOT för IE8 - http://www.ieaddons.com/se/Details.aspx?Id=319

Ad´s blockerar du mycket effektivt med hosts-filen, om du inte gillar IE7pro - http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm

Scriptalternativ finns så det räcker och blir över i InternetExplorers egna inställningar

För övriga önskemål om tillägg till IE, rekommenderas en grundligare undersökning av IE7pro... där finns faktiskt det mesta man kan önska sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D;)

Jo, men säkerhetsbrister finns i alla webbläsare (och andra program). I och med Opera 9.64, t.ex., fixades några sådana. Hur många återstår? Likaså tilläggsprogram som Flash Player, Adobe Reader/Acrobat, QuickTime Player. Man använder mer än webbläsaren då man surfar. ;)

Jag använder Opera, som anses vara en rätt säker webbläsare, men jag litar inte på att den skall skydda mig. Det jag litar på är mitt HIPS, med buffertöverskridningsskydd. B) Har antivirus som andra lager. (Har för mig att du använder Windows Defender: definitionsbaserad detektion. ;))

Sedan finns det ju andra vägar in i systemet än webbläsaren: e-post, direktmeddelanden, fildelning, USB-minnen (och andra lagringsenheter)…

Jo visst har även Opera en del brister, likaså de plugin man använder i läsaren. Dock litar jag ändå på Opera då den har extremt mycket färre brister, och uppdateras mycket oftare. Har under mitt liv bara fått virus då jag använt IE, aldrig med Opera som jag ändå använt i några år. Sen så har ändå mitt Opera bara standardrättigheter, vilket medför att eventuella intrång måste gå genom mitt HIPS (UAC). Med andra ord anser jag min webbläsare vara helt säker.

e-post och snabbmeddelanden och fildelning faller under min punkt 3; säkra portar.

Iallafall är det rätt kul att snacka om detta, ni är klart inte 100% med alla mina påståenden men ni är ändå med på min grundpelare att webbläsaren spelar enorm säkerhetsroll. Alla program som har anslutning till internet är ju en eventuell väg in för virus och diverse saker, dock är dom flesta primitiva internetprogram (typ ping-servern i TCP/IP-stacken) 100% säkra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så har ändå mitt Opera bara standardrättigheter, vilket medför att eventuella intrång måste gå genom mitt HIPS (UAC). Med andra ord anser jag min webbläsare vara helt säker.

Då jag hade IE8, testade jag olika rättigheter. Uppnådde därmed extremt hög säkerhet: IE8 stängde sig själv! :lol:

Jag har dessa att leka med:

ZAdPlgSlw.png

För Opera står det mesta på Ask. Disk och Keyboard: Block. Windows Messages, DNS Client Service och Computer Monitor: Allow.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka vad man vill om Internet Explorer, men det där duger inte som argument mot den!

WOT för IE8 - http://www.ieaddons.com/se/Details.aspx?Id=319

Ad´s blockerar du mycket effektivt med hosts-filen, om du inte gillar IE7pro - http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm

Scriptalternativ finns så det räcker och blir över i InternetExplorers egna inställningar

För övriga önskemål om tillägg till IE, rekommenderas en grundligare undersökning av IE7pro... där finns faktiskt det mesta man kan önska sig!

Vore det inte enklare med ett littet trevligt addon tex: NoScript som redan är default förinställt som blockerar direkt

så man tex högerklickar i hörnet på noscript ikonen o sen då tillåta tex alltomxp.se som det visar på min länk ovanför på deras sida.

I IE måste det ställas in för hand vilket kange många inte vet hur man gör med script?

Hadde jag bara kunnat programera så kunde man porta det till IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Vore det inte enklare med ett littet trevligt addon tex: NoScript som redan är default förinställt som blockerar direkt

så man tex högerklickar i hörnet på noscript ikonen o sen då tillåta tex alltomxp.se som det visar på min länk ovanför på deras sida.

I IE måste det ställas in för hand vilket kange många inte vet hur man gör med script?

Hadde jag bara kunnat programera så kunde man porta det till IE.

Helt rätt, det är tilläggen som gör skillnaden. ;)

Glöm inte "Advanced Dork" och "Greasemonkey".

I övrigt är IE8 rena sirapsläsaren jämfört med Firefox och Opera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, det är tilläggen som gör skillnaden. ;)

I övrigt är IE8 rena sirapsläsaren jämfört med Firefox och Opera.

Givetvis är det så :) Undrar bara när MS inser detta med sånna addons i IE.

När jag testade IE8 så va sidvisningen snabb, men uppstarten är som IE7 dvs kolaseg tog flera sekunder. Firefox är direkt med en gång.

Eller om det bara är Firefox-vana jag vet inte, men uppstartsmässigt va det ingen skillnad på IE7 och IE8 <_<

Tyckte inte jag iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...