Gå till innehåll

Val av webbläsare


Gäst al6

Recommended Posts

Gäst DimensionX
Givetvis är det så :) Undrar bara när MS inser detta med sånna addons i IE.

När jag testade IE8 så va sidvisningen snabb, men uppstarten är som IE7 dvs kolaseg tog flera sekunder. Firefox är direkt med en gång.

Eller om det bara är Firefox-vana jag vet inte, men uppstartsmässigt va det ingen skillnad på IE7 och IE8 <_<

Tyckte inte jag iaf...

När vi testade farten på läsarna förut idag (en online test) så var IE8 ruskigt långsam vid en jämförelse.

Vill du testa själv så har du adressen här.

http://service.futuremark.com/peacekeeper/index.action

Firefox vässad med tillägg, är svårslagen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 72
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Duger inte som argument? Ryktet IE har är vel inte det bästa, detta är vel grand finalé hittils: IDG ackve, IEs dåliga rykte tycks aldrig sina utan bara öka... och detta i princip direkt efter release på den vad jag förstår.

Jag testade IE 8 ett tag det gjorde jag, men det här gjorde att den åkte ur lika fort som den åkte in :) Sen har jag vant mig vid Firefox för den delen, har kört den sen 2004 i det närmaste.

Som sagt... det år tillåtet att tycka vad man vill om Internet Explorer! Men säg då att du inte gillar den och tycker att FF är bättre, istället för att skylla på en massa ovidkommande skit. Det här börjar bli som med Antivirus/Internet Security-diskussionen.... det "tycks" en hel jäkla massa, än hit och än dit, men det är jäkligt klent med verkliga och adekvata argument!

Och detta är inget försvarstal för Internet Explorer, utan kritik mot er som bara kastar skit utan att egentligen ha något konstruktivt att komma med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Som sagt... det år tillåtet att tycka vad man vill om Internet Explorer! Men säg då att du inte gillar den och tycker att FF är bättre, istället för att skylla på en massa ovidkommande skit. Det här börjar bli som med Antivirus/Internet Security-diskutionen.... det "tycks" en hel jäkla massa, än hit och än dit, men det är jäkligt klent med verkliga och adekvata argument!

Och detta är inget försvarstal för Internet Explorer, utan kritik mot er som bara kastar skit utan att egentligen ha något konstruktivt att komma med!

Finns inte mycket konstruktivt att säga om IE, tyvärr. Att folk använder den är i de flesta fall bara för att den följer med och att de inte vet om att det finns bättre webbläsare. Kör onlinetesten jag länkade till, så förstår du bättre vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte mycket konstruktivt att säga om IE, tyvärr. Att folk använder den är i de flesta fall bara för att den följer med och att de inte vet om att det finns bättre webbläsare. Kör onlinetesten jag länkade till, så förstår du bättre vad jag menar.

Börjar tyvärr likna idg:s forum där allt låter som en gammal lp skiva som hakat upp sig när Mac och Linux folket sätter igång med sina lösningar på användarnas problem, byt till Linux byt till Mac, byt till firefox bla bla bla.

Varför köra futuremarks test, det är väl bara prova själv och se vad man tycker.

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Börjar tyvärr likna idg:s forum där allt låter som en gammal lp skiva som hakat upp sig när Mac och Linux folket sätter igång med sina lösningar på användarnas problem, byt till Linux byt till Mac, byt till firefox bla bla bla.

Varför köra futuremarks test, det är väl bara prova själv och se vad man tycker.

Tack för mig.

Det är väl där själva problemet ligger?

IE följer med, folk vet inte om nåt annat, och tror att det är en bra webbläsare.

Tills de provat ett alternativ vill säga.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säg då att du inte gillar den och tycker att FF är bättre, istället för att skylla på en massa ovidkommande skit.

Jag trodde inte att jag skulle behöva att tala om för dig att jag inte gillar den, trodde du snarare skulle förstå.

Har du använt dessa addons jag talar om? Har du inte gjort det så kan du inte veta om de är bra eller ovidkommande skit.

Som sagt... det år tillåtet att tycka vad man vill om Internet Explorer!

Stämmer, det är åsiktsfrihet i Sverige som är grundlagsstiftat.

utan kritik mot er som bara kastar skit utan att egentligen ha något konstruktivt att komma med!

Vi kastar inte skit på IE bara för att smutskasta den eller kritiserar den för att ha något att kritisera bara för kritiserandets skull. Jag har sagt vad jag tyckte va fel med den och den va addons:en som jag hadde tyckt utökat säkerheten i Explorer lite grann.

Och IDGs rapporter om "hackad på 5 min" är sanningen om Internet Explorer och den drar till sig en massa skit bara för att de som sprider virus, trojaner och annan skadlig kod, hackar & tracking cookies osv gör det på det som används mest... i detta fall Internet Explorer. Hadde Firefox/Opera eller vad sjutton man nu kör för webbläsare vart lika stor så hadde det gjorts mot den istället.

Tycker vi nog ska släppa detta nu. Innan vi börjar hoppa på varann med en massa elaka utfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kastar inte skit på IE bara för att smutskasta den eller kritiserar den för att ha något att kritisera bara för kritiserandets skull. Jag har sagt vad jag tyckte va fel med den och den va addons:en som jag hadde tyckt utökat säkerheten i Explorer lite grann.

Och IDGs rapporter om "hackad på 5 min" är sanningen om Internet Explorer och den drar till sig en massa skit bara för att de som sprider virus, trojaner och annan skadlig kod, hackar & tracking cookies osv gör det på det som används mest... i detta fall Internet Explorer. Hadde Firefox/Opera eller vad sjutton man nu kör för webbläsare vart lika stor så hadde det gjorts mot den istället.

Tycker vi nog ska släppa detta nu. Innan vi börjar hoppa på varann med en massa elaka utfall.

Jag gav dig fungerande IE-alternativ till dom FF-addons som du påstod var anledningen till att du inte körde IE...! Du valde att helt ignorera det, och istället fortsätta kasta skit på Internet Explorer... det är ditt val och inte heller förbjudet! Min kritik kvarstår dock och inget i ditt senaste inlägg förändrar den saken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag trodde inte att jag skulle behöva att tala om för dig att jag inte gillar den, trodde du snarare skulle förstå.

Har du använt dessa addons jag talar om? Har du inte gjort det så kan du inte veta om de är bra eller ovidkommande skit.

Stämmer, det är åsiktsfrihet i Sverige som är grundlagsstiftat.

Vi kastar inte skit på IE bara för att smutskasta den eller kritiserar den för att ha något att kritisera bara för kritiserandets skull. Jag har sagt vad jag tyckte va fel med den och den va addons:en som jag hadde tyckt utökat säkerheten i Explorer lite grann.

Och IDGs rapporter om "hackad på 5 min" är sanningen om Internet Explorer och den drar till sig en massa skit bara för att de som sprider virus, trojaner och annan skadlig kod, hackar & tracking cookies osv gör det på det som används mest... i detta fall Internet Explorer. Hadde Firefox/Opera eller vad sjutton man nu kör för webbläsare vart lika stor så hadde det gjorts mot den istället.

Tycker vi nog ska släppa detta nu. Innan vi börjar hoppa på varann med en massa elaka utfall.

Samma sak här, jag sitter knappast och kritiserar IE utan att ha kört den själv.

Varenda gång jag hamnar vid en dator hos nån noob som jag hjälper och som bara har IE installerad så suckar jag och tänker. Den här webbläsaren klarar ju ingenting, sen installerar jag Firefox med lite tillägg så att det går att surfa. Lika varma tankar har jag om den inbyggda utforskaren, Total Commander van som jag är.

Så gott som alla MS prylar är rena virusmagneterna, från MSN Live till IE. Inte undra på att folk får in trojaner i datorn stup i kvarten när de använder de här virusmagneterna.

Tro mig, IE är inte att jämföra med nån av de övriga läsarna som sprungit ifrån IE för längesedan. En mer spartansk, osäker, slö och finessfattig läsare får man leta efter. Det går ju inte göra nåt med den.

(finessfattig nytt ord kanske?) :D

Om inte IE följde med Windows så vore läsaren död sen flera år tillbaka, det enda som håller den vid liv är alla noobs som inte vet om några alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak här, jag sitter knappast och kritiserar IE utan att ha kört den själv.

Varenda gång jag hamnar vid en dator hos nån noob som jag hjälper och som bara har IE installerad så suckar jag och tänker. Den här webbläsaren klarar ju ingenting, sen installerar jag Firefox med lite tillägg så att det går att surfa. Lika varma tankar har jag om den inbyggda utforskaren, Total Commander van som jag är.

Så gott som alla MS prylar är rena virusmagneterna, från MSN Live till IE. Inte undra på att folk får in trojaner i datorn stup i kvarten när de använder de här virusmagneterna.

Tro mig, IE är inte att jämföra med nån av de övriga läsarna som sprungit ifrån IE för längesedan. En mer spartansk, osäker, slö och finessfattig läsare får man leta efter. Det går ju inte göra nåt med den.

(finessfattig nytt ord kanske?) :D

Om inte IE följde med Windows så vore läsaren död sen flera år tillbaka, det enda som håller den vid liv är alla noobs som inte vet om några alternativ.

Noobs!

Eat my .... Nu kastar du skit igen, varför kan du inte acceptera och respektera att det finns folk som gillar windows och ie. Att folk i dagens samhälle inte skulle känna till andra alternativ är inget annat än struntprat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Noobs!

Eat my .... Nu kastar du skit igen, varför kan du inte acceptera och respektera att det finns folk som gillar windows och ie. Att folk i dagens samhälle inte skulle känna till andra alternativ är inget annat än struntprat.

Då har du aldrig träffat folk, dvs såna som inte vet ett dyft om datorer eller vad en webbläsare är. Såna som pekar och klickar på en ikon för att skicka mail eller besöka sin sida på nätet, såna som inte ens vet hur man kopierar en fil. Såna som till största delen kör IE för att de inte vet om något annat, eller har kunskap nog att på egen hand prova en annan webbläsare.

Jag kan för egen del säga, som datorveteran, det är tilläggen som gör skillnaden. Men nuförtiden så spelar snabbhet och säkerhet in också givetvis när man sitter vid en turboladdad läsare som springer ringar runt IE8.

Visst, vill du sitta med IE och tycker att den är jättebra, så är det ditt val, bara jag slipper sitta med den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Har jobbat med pc-support i drygt 7 år så det resonemanget håller inte.

Har annars hållit på med data sedan 1984.

Jag jobbar med att hjälpa folk som fått fel på datorn, du kan aldrig tro hur många som är totala noviser, men ändå har en dator. Samtliga har varit nöjda med Firefox när jag installerat den åt dem med ett antal riktigt bra tillägg. Själv är jag power user av tillägg och kan inte vara utan ett enda av dem. (greasemonkey, adblock plus, webmail notifier, linky, downloadthemall, redirect remover, flashblock, chatzilla, tab url, mf mf)

Tror du jag gillar utforskaren också?

Nej, då kräver jag lite bättre saker än så.

Jag fick min första konsoll 1979 och min första dator 1983, en Vic-20

(men jag ville ha en ABC 80 före det, men det blev aldrig av)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med att hjälpa folk som fått fel på datorn, du kan aldrig tro hur många som är totala noviser, men ändå har en dator. Samtliga har varit nöjda med Firefox när jag installerat den åt dem med ett antal riktigt bra tillägg. Själv är jag power user av tillägg och kan inte vara utan ett enda av dem. (greasemonkey, adblock plus, webmail notifier, linky, downloadthemall, redirect remover, flashblock, chatzilla, tab url, mf mf)

Tror du jag gillar utforskaren också?

Nej, då kräver jag lite bättre saker än så.

Jag fick min första konsoll 1979 och min första dator 1983, en Vic-20

(men jag ville ha en ABC 80 före det, men det blev aldrig av)

Hur många tror du hade haft en hemdator om Windows inte funnits, bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Hur många tror du hade haft en hemdator om Windows inte funnits, bara en tanke.

Jag var med när alla datorerna kom och det där med data var något nytt och spännande. Man var en utvald krets som gick och köpte en dator medans de flesta inte ens visste vad en dator var för nåt, än mindre hur den fungerade. Det var tider det. Alla som hade en dator, kunde nåt om den, olikt idag då nästan alla har en dator men inte kan nåt om datorer, lika lite som de är intresserade.

Och så till frågan.

Varför skulle jag inte gilla Windows?

Har du läst min XP tråd?

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=16633

Gör det så blir saker klarare sen.

XP är inte alls dumt, men IE är jag ingen större vän av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med när alla datorerna kom och det där med data var något nytt och spännande. Man var en utvald krets som gick och köpte en dator medans de flesta inte ens visste vad en dator var för nåt, än mindre hur den fungerade. Det var tider det. Alla som hade en dator, kunde nåt om den, olikt idag då nästan alla har en dator men inte kan nåt om datorer, lika lite som de är intresserade.

Och så till frågan.

Varför skulle jag inte gilla Windows?

Har du läst min XP tråd?

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=16633

Gör det så blir saker klarare sen.

XP är inte alls dumt, men IE är jag ingen större vän av.

Orkar inte läsa din xp tråd, förresten var står det att jag använder ie. Poängen är att man ska vara objektiv och inte kasta skit av gammal vana.

Ie är en mycket kompetent webläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa din xp tråd, förresten var står det att jag använder ie. Poängen är att man ska vara objektiv och inte kasta skit av gammal vana.

Ie är en mycket kompetent webläsare.

Om du tycker IE är kompetent, vad tycker du om de andra läsarna? Mer eller mindre kompetenta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en okunnigs fråga. är det inte det sk virusskyddet som avgör eventuella risker med ie xx eftersom det är den mest andvända webbläsaren. mindre andvända webbläsare har inte samma intresse för virus etc... ger inte samma effekt.... =mindre andvändare ,mindre intresse .mitt företag andvänder ie xx verkar inte vara nåt problem,,,,, tar gärna emot svar nyfiken,,,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Orkar inte läsa din xp tråd, förresten var står det att jag använder ie. Poängen är att man ska vara objektiv och inte kasta skit av gammal vana.

Ie är en mycket kompetent webläsare.

Där kom kritiken från mig.

IE kan ju ingenting, just därför ratar jag den. Tänk på att jag säkert har 30 tillägg aktiva i Firefox. Finge du surfa som jag gör under en månad, så skulle du också tycka precis samma sak. Du skulle säga, - men, det går ju inte göra nåt med den här läsaren.

XP tråden var bara för att visa att jag inte alls tycker illa om Windows. Ser jag en bra webbläsare spelar det ingen roll om den heter IE, Firefox eller Opera. Jag ser bara på hur bra den är, inte vem som gjort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
en okunnigs fråga. är det inte det sk virusskyddet som avgör eventuella risker med ie xx eftersom det är den mest andvända webbläsaren. mindre andvända webbläsare har inte samma intresse för virus etc... ger inte samma effekt.... =mindre andvändare ,mindre intresse .mitt företag andvänder ie xx verkar inte vara nåt problem,,,,, tar gärna emot svar nyfiken,,,,

Både ock, webbläsaren får inte vara för lätt att kapa heller, då åker skyddet ut bakvägen. ;)

Både IE och Live Messenger är rena virusmagneterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en okunnigs fråga. är det inte det sk virusskyddet som avgör eventuella risker med ie xx eftersom det är den mest andvända webbläsaren. mindre andvända webbläsare har inte samma intresse för virus etc... ger inte samma effekt.... =mindre andvändare ,mindre intresse .mitt företag andvänder ie xx verkar inte vara nåt problem,,,,, tar gärna emot svar nyfiken,,,,

Problemet är att alla webbläsare har mer eller mindre allvarliga säkerhetshål.

Tiden mellan "upptäckt" säkerhetshål av "klåfingriga", utannonserade säkerhetshål och tiden för

tillverkaren av wbbläsaren/antivirus att åtgärda ett säkerhetshål "glappar".

Lite om ämnet bla. här :

http://blogg.idg.se/perhellqvist/entry.jsp?messid=7049

http://www.idg.se/2.1085/1.216239/firefox-...reagerar-snabbt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att alla webbläsare har mer eller mindre allvarliga säkerhetshål.

Tiden mellan "upptäckt" säkerhetshål av "klåfingriga", utannonserade säkerhetshål och tiden för

tillverkaren av wbbläsaren/antivirus att åtgärda ett säkerhetshål "glappar".

Lite om ämnet bla. här :

http://blogg.idg.se/perhellqvist/entry.jsp?messid=7049

http://www.idg.se/2.1085/1.216239/firefox-...reagerar-snabbt

Där står inget om Chrome. Vad jag vet så har Chrome inga säkerhetshål alls. Förutom det där felet med Java som inte var Googles fel, vet jag inga hål i den läsaren. Klart man kan göra saker helt säkra. Chrome kör ju varje sida som en egen process med absolut 0 rättigheter, så allt som händer vid eventuella inbrott är att den sidan kraschar. Men tiden lär Chrome bli ännu mer stabilt och "säkrare" då man fixar buggar och fel.

Tror jag drar mig ur tråden lite nätt, den verkar självförsörjande ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Där står inget om Chrome. Vad jag vet så har Chrome inga säkerhetshål alls. Förutom det där felet med Java som inte var Googles fel, vet jag inga hål i den läsaren. Klart man kan göra saker helt säkra. Chrome kör ju varje sida som en egen process med absolut 0 rättigheter, så allt som händer vid eventuella inbrott är att den sidan kraschar. Men tiden lär Chrome bli ännu mer stabilt och "säkrare" då man fixar buggar och fel.

Tror jag drar mig ur tråden lite nätt, den verkar självförsörjande ;)

Jaså, du vill att Google skall kolla allt innehåll på din hårdisk, och lägga ut det på nätet? :o

(skojar bara med dig) :lol:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...