Gå till innehåll

Diskussionstråd: Diskussionsinlägg från trådarna Piratnyheter & Piratnytt


Gäst DimensionX

Recommended Posts

En sak till. Jag tycker det är intressant och bra när folk brinner för och debatterar för och mot olika saker men är man bara ute efter att TROLLA så kan man vara tyst. Hoppas rätt person/er känner sig träffade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 223
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Jag håller med er i mångt och mycket, men inte i allt. Domen är bisarr men det helgonförklarar inte gänget bakom piratebay.

Övervakningssamhällen kan vi vara utan men det är inte riktigt samma sak anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag håller med er i mångt och mycket, men inte i allt. Domen är bisarr men det helgonförklarar inte gänget bakom piratebay.

Övervakningssamhällen kan vi vara utan men det är inte riktigt samma sak anser jag.

Det där lät i alla fall en smula bättre mumfie. :)

När den ena efter den andra lagen skärps och utökas så kommer vi att få mindre och mindre frihet. Så vi skall nog inte stirra inte alltför mycket på bara fildelning. Detta är betydligt större än så, och berör alla. Den dagen när vi bara får surfa på anvisade platser och är ständigt avlyssnade kan vara närmare än vi tror. Men då är det försent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om etik / vett och etikett, från både "användare" och upphovsmän.

Lagen om upphovsrätten säger en sak,,

Att det finns "material" på nätet från "blöjor till rullatorer" är en annan.

Mycket komplicerat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Problemet är att man försöker agera utifrån gamla förlegade postordermetoder, branschen är ifrånsprungen av tekniken helt enkelt. Då får man panik och försöker stoppa tekniken som möjliggör nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Nu är det så att upphovsrättsskydd kan även vara precis raka motsatsen, rena kulturdödaren. Det är från fall till fall.

Skall jag ta ett exempel?

Det går omkring folk på auktioner, second hand affärer etc och köper gamla nummer av serietidningar som är svåra att få tag på. Dessa scannar de in och delar med sig helt gratis till resten av världen.

Då till frågan..........

Varför skall några enstaka nummer ligga hemma hos några få i världen pga barnslig girighet? Varför inte låta fler uppleva dessa tidningar när det ändå inte ligger några pengar i dem längre?

Det är ett sätt att bevara kulturen som förtjänar bättre än att ligga hemma i någon dammig gammal hylla hos några få personer, för att sedan glömmas bort helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, faktiskt ett riktigt bra resonemang. Det skickar en signal till de etablerade partierna. Proteströstning är inget nytt fenomen.

Det som är pinsamt är att det finns människor som inte har en aning om hur effektiv proteströstning kan vara.

Det vore väl isåfall bättre om alla röstade blankt för att visa sitt missnöje, kan vara farligt att röra om för mycket i grytan. Glöm aldrig 30-talets Tyskland, för att göra en extrem jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore väl isåfall bättre om alla röstade blankt för att visa sitt missnöje, kan vara farligt att röra om för mycket i grytan. Glöm aldrig 30-talets Tyskland, för att göra en extrem jämförelse.

Hur mår du :blink: Det visar ju bara att man inte bryr sig alls.Försöker du driva med oss??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visar ju bara att man inte bryr sig alls.Försöker du driva med oss??

Att rösta blankt är ett mycket bra sätt att visa att det inte finns något parti som förtjänar ens röst. Att inte rösta alls (om man är röstberättigad alltså) visar däremot bara att man inte bryr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rösta blankt är ett mycket bra sätt att visa att det inte finns något parti som förtjänar ens röst. Att inte rösta alls (om man är röstberättigad alltså) visar däremot bara att man inte bryr sig.

Väl talat Nicklas! My point exactly.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rösta blankt är ett mycket bra sätt att visa att det inte finns något parti som förtjänar ens röst. Att inte rösta alls (om man är röstberättigad alltså) visar däremot bara att man inte bryr sig.

Röstar man blankt så tycker jag faktiskt att man inte satt sig in i politiken alls och därmed inte vet vad man skall rösta på.

Någon riktning om vad man tycker måste man väl ändå ha.Det är ett svepskäl att rösta blankt för man inte skall bli kallad soffliggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl talat Nicklas! My point exactly.

Tänk att du inte kom på det själv.Ta nu en pilsner och var glad att det är lördag.

Trevlig kväll :) hörde nyss att piratpartiet har fått 5000 nya medlemmar på ett dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Det vore väl isåfall bättre om alla röstade blankt för att visa sitt missnöje, kan vara farligt att röra om för mycket i grytan. Glöm aldrig 30-talets Tyskland, för att göra en extrem jämförelse.

Problemet är bara att vi håller på att få ett 30 talets Tyskland med den här regeringen, om du nu missat det.

Röstar vi blankt så kanske vi visar vårt missnöje, men vi lär inte skaka om dem på det sättet.

Får Piratpartiet vind i seglen, så blir det att tänka om däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fildelning är inte lika med stöld, nehej vad är det då?

Film/skivbolag får väl lägga sitt skräp på annan media för undvika att saker hamnar på internet. Annars får de väl helt enkelt skylla sig själva. Integritet ska inte folk behöva förlora bara för att de inte kan ha koll på deras material.

Inte lägger jag min plånbok till exempel ute på nån allmänplats, på Sergels torg för ta ett exempel, och inte heller ser jag till att nån annan får tag på den för att lägga den på Sergels torg. Svårare än så är det inte.

Har de inget annan media får de väl gå tillbaka till VHS och kassettbanden helt enkelt. Svårare än så är det inte. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Film/skivbolag får väl lägga sitt skräp på annan media för undvika att saker hamnar på internet. Annars får de väl helt enkelt skylla sig själva. Integritet ska inte folk behöva förlora bara för att de inte kan ha koll på deras material.

Inte lägger jag min plånbok till exempel ute på nån allmänplats, på Sergels torg för ta ett exempel, och inte heller ser jag till att nån annan får tag på den för att lägga den på Sergels torg. Svårare än så är det inte.

Har de inget annan media får de väl gå tillbaka till VHS och kassettbanden helt enkelt. Svårare än så är det inte. :rolleyes:

Konstigt ändå att så många vill ha skräpet då. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt ändå att så många vill ha skräpet då. :D

Tror jag inte, däremot mer att undersöka om det är skräp först tanke på allt skit som folk försöker lura i konsumenterna. För sedan lugn och ro gå och köpa filmen, musiken eller vad det nu kan vara. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte, däremot mer att undersöka om det är skräp först tanke på allt skit som folk försöker lura i konsumenterna. För sedan lugn och ro gå och köpa filmen, musiken eller vad det nu kan vara. :P

Eller också kan det vara så att människan är ju samlare av naturen så har man en gång börjat så måste man bara tanka mer o mer o mer tills man sitter där med 14 gigantiska hårddisk rack proppfulla med saker som aldrig ens kommer hinna lyssna eller titta på, känner flera sådana personer.

Nä nu ska jag försöka ha det lite trevligt i kvällssolen, ha det gott alla och förlåt om jag kanske hetsade upp mig och svor en och annan gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Från och med nu vill jag att alla går ut med fullständigt namn inkl personnr och hemtelefon eller motsvarande i sin presentation så att det blir lättare att hålla koll på va det är för löst folk man har att göra med här på forumet.

Tänker du ta med banknumret i din presentation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstar man blankt så tycker jag faktiskt att man inte satt sig in i politiken alls och därmed inte vet vad man skall rösta på.

Någon riktning om vad man tycker måste man väl ändå ha.Det är ett svepskäl att rösta blankt för man inte skall bli kallad soffliggare.

Det var en väldigt märklig tolkning måste jag säga, man lär sig något nytt varje dag. :blink:

Jag tror det är många insatta som känner att de av olika anledningar inte kan bestämma sig för ETT parti. Alla kan säkert hitta något som stämmer in på många punkter men så kanske där är någon viktig punkt som felar och då vill man inte ge dem sitt stöd. Eller så gillar man inte toppolitikerna inom partiet och vill inte att de ska komma till makten, även om man i stort håller med om partiprogrammet. Det kan finnas många anledningar att rösta blankt. Jag känner inget som helst förtroende för något etablerat parti idag så hade inte PP funnits hade jag mest troligt röstat blankt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...