Gå till innehåll

Installation av Windows 7 RC


Benno

Recommended Posts

Jag har tidigare testat Windows 7 Beta virtuellt men tänkte nu installera Windows 7 RC på "riktigt". För tillfället kör jag Vista och har en extra hårddisk enbart för lagring. Min tanke var att krympa den nuvarande partitionen på lagringshårddisken för att ge utrymme för att ny partition på ca 50 GB där jag kan installera RC.

Jag har inte så stor erfarenhet av att modifiera befintliga partitioner och är därför lite osäker på hur jag ska göra. I Vistas diskhanterare finns alternativet "Krymt volym...". Kan jag använda det alternativet för att frigöra ungefär 50 GB utan att förlora den data som ligger på disken? (För tillfället finns 250 GB ledigt.)

Om jag skulle göra enligt ovan och installera på den nya partitionen skulle jag få dual boot om allt går som planerat. Skulle det kunna bli några problem att senare radera den nya partitionen och återställa (utöka) lagringspartitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krympfunktionen i Vistas diskhantering fungerar bra och med den kan du åstadkomma precis det du önskar. Dualboot skulle komma automatiskt och det innebär inga problem att senare ta bort partitionen och utöka den nuvarande så att du återigen får en partition på 250GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad händer med dualbootmenyn om man bara tar bort den ena partitionen/windows installationen? Ändras bootmenyn automatiskt?

Jag har nu XP (installerades först) och Windows 7 (installerades därefter) som dualboot. Kan det hända något skumt med min bootmeny om jag formaterar Windows 7 partitionen och sedan installerar en nyare build av Windows 7 där? Typ att jag plötsligt har XP och 2st Windows 7 att välja på i menyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad händer med dualbootmenyn om man bara tar bort den ena partitionen/windows installationen? Ändras bootmenyn automatiskt?

Jag har nu XP (installerades först) och Windows 7 (installerades därefter) som dualboot. Kan det hända något skumt med min bootmeny om jag formaterar Windows 7 partitionen och sedan installerar en nyare build av Windows 7 där? Typ att jag plötsligt har XP och 2st Windows 7 att välja på i menyn?

Nej, bootmenyn ändras inte automatiskt så där kan man behöva göra ett ingrepp om man vill ha endast ett entry kvar. Det du säger kan mycket väl hända, men jag ser det inte som något stort problem då det senast installerade OS:et alltid ställs in att startas från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag har trollat bort XP från bootmenyn och behöver hjälp att få tillbaka det.

Jag installerade först XP och sedan Windows 7, då funkade allt fint med dualboot.

Sedan installerade jag om Windows 7 (på samma partition som tidigare) och då försvann XP från bootmenyn och/eller bootmenyn visas inte alls utan den bootar direkt in i Windows 7.

Jag har kollat lite på det där Easy BCD som PCFreak tipsade om och läst lite länkar jag hittade där men fattar inte riktigt hur jag ska få ordning på det. Några idéer?

Hade jag haft en boot.ini fil att pilla i någonstans så hade jag förmodligen klrat av att lägga till en extra rad som pekar på den disk/partition som XP ligger på men någon sådan hittar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan iaf inte hitta någon boot.ini

Har testat det där och visst fick jag en bootmeny där jag kunde välja XP men när jag väljer det kommer det nåt felmeddelande.

Ska Drive stå på den enheten XP ligger på när jag har bootat till Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boot.ini-filen finns kvar på XP-partitionen! Det enda du behöver göra är att lägga till en XP-entry i Easy BCD, i den vy du kan se på länken!

http://neosmart.net/gallery/v/neosmart/Eas...indows.png.html

Hej e-son!

Du som verkar va kunnig på detta..Hur kommer det sig att W7 övertar hela bootskärmen även om man kör W7 i disk D: ?

I C: ligger hos mig XP pro och i båda står de att inloggning ska ske i disk C: där Xp ligger.

Såg i boot.ini filen att där lagts till en extra info rad om att ändring i W/ skulle göras med detta verktyg (BCD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska Drive stå på den enheten XP ligger på när jag har bootat till Windows 7?

Nu är det länge sedan jag gjorde det här, men XP-entryn skall läggas på samma partition som Vistas, om jag inte minns fel! Eftersom du fick en entry, så har du förmodligen gjort rätt där... kan hända att boot.ini är skadad eller bortdribblad trots allt. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Du som verkar va kunnig på detta..Hur kommer det sig att W7 övertar hela bootskärmen även om man kör W7 i disk D: ?

I C: ligger hos mig XP pro och i båda står de att inloggning ska ske i disk C: där Xp ligger.

Såg i boot.ini filen att där lagts till en extra info rad om att ändring i W/ skulle göras med detta verktyg (BCD)

W7 och Vista´s bootloader har liksom förtur, och även när du loggar in på XP så är det W7´s bootloader som används!

Bägge systemen uppfattar sig som C:\. Loggar du in i W7 så ligger XP på D:\ och tvärtom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det länge sedan jag gjorde det här, men XP-entryn skall läggas på samma partition som Vistas, om jag inte minns fel! Eftersom du fick en entry, så har du förmodligen gjort rätt där... kan hända att boot.ini är skadad eller bortdribblad trots allt. B)

Jo verkar som den är borta. Testade att köra som den var från början på C: och testade sedan att ändra den till D: men fick samma fel båda gångerna.

WINDOWS BOOT MANAGER

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

bla bla bla köra repair.

File: \NTLDR

Status: 0xc000000f

Info: The selected entry could not be loaded because the application is missing or corrupt.

Får googla lite mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan iaf inte hitta någon boot.ini

Har testat det där och visst fick jag en bootmeny där jag kunde välja XP men när jag väljer det kommer det nåt felmeddelande.

Ska Drive stå på den enheten XP ligger på när jag har bootat till Windows 7?

Hej Nicklas!

De här kommer du att fixa lätt tror jag :)

Vad gäller boot.ini i XP så prova med att söka i alla Windows mappar, den brukar ligga som en extra reference fil inne i Windows mappen.

Om den inte finns i mappen %systemroot% C: så bara kopiera in en ny kopia av den du hittar där.

Kolla också en extra gång så enhets bokstäverna stämmer mellan de olika partionerna.

Lycka till! Ps. Tack för tippset Nicklas, programmet var bättre än de som jag hade från tidigare. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo verkar som den är borta. Testade att köra som den var från början på C: och testade sedan att ändra den till D: men fick samma fel båda gångerna.

Får googla lite mer...

Om det är XP pro du kör så kan du tillverka en ny boot.ini och slänga in i XP´s rootkatalog! Klistra in koden i anteckningar och spara som boot.ini! Kommer inte ihåg hur XP Home-filen såg ut!

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, jo det ser ju ut som den har företräde och lägger beslag på den andra diskens bootinställningar.

Men visst programmet känns ju rätt säkert att använda så man får väl hoppas att de vill hålla bättre än de tidigare.

Bägge systemen uppfattar sig som C:\. Loggar du in i W7 så ligger XP på D:\ och tvärtom!

Hur mången nybörjare har inte kliat sig i huvudet om hur C: och D: växlar :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar exempel även från min boot.ini så du kan jämföra lite skillnader.

Texten du skriver mellan situations tecknen blir den texten som syns på bootskärmen.

;

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.

;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

;

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /SAFEBOOT /SOS

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="C:\Windows XP"

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="D:\Windows7"

multi(0)disk(1)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="F:\Windows XP ArkivDisk"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är XP Pro jag kör.

Tack för hjälpen båda. Har testat en massa varianter nu men inget funkar. Får väl göra lite backuper och sedan testa en repair av XP som den uppmanar. Men jag har en känsla av att alltihop kommer braka ihop då så jag får installera om både XP och Win7. Men det får bli imorrn, gonatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Nicklas

Jag körde en simulering nu på morgonen, och la till en XP-entry i W7´s bootconfig, med hjälp av Easy BCD. Eftersom jag använde en helt tom partition som alltså saknade OS så fick jag felmeddelande enligt bild. Jag är ganska övertygad om att det är samma fel som du har råkat ut för... att det saknas bootfiler i XP alltså! Prova alltså att ladda hem bootfilerna från länken nedan och följ instruktionen i felmeddelandet!

http://www.neosmart.net/wiki/download/atta.../Boot+Files.zip

post-1936-1248851623_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för försöket e-son men det är inte problemet. Första gången fick jag mycket riktigt det meddelandet och jag gjorde då som det står och tankade hem och la filerna på XP partitionen. Provtade sen att lägga dem på lite andra ställen också. Sedan tankade jag ner senaste 2.0 betan av Easy BCD (stog i en guide) då den själv ska kunna kopiera in filerna där de behövs. Men inte heller det funkade. Ska se om jag hinner/orkar pilla vidare med det ikväll, lutar åt att testa en repair av XP.

EDIT: Nu har jag fått det att fungera men jag vet inte hur/varför. :)

Kopierade tidigare in nedanstående boot.ini på XP disken

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(2)\WINDOWS="D:\Windows7"

samt testade allt det vi diskuterat innan.

Nu fick jag bara för mig att gå in en gång till i Easy BCD, satte XP till D: som den är på när jag bootat till Windows7 och sparade. Sedan funkade det. Jag tycker jag har gjort samma sak flera gånger tidigare och då har det inte gått, men det är väl någon detalj som är annorlunda. Hoppas jag slipper installera om nu på ett tag för känner mig lika osäker inför nästa gång det skulle inträffa. :)

Stort tack för hjälpen ska ni iallafall ha!

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...