Gå till innehåll

Moderkort kompatibelt med Windows 7?


Raven_Crystal

Recommended Posts

Jag tog ner RCn på Windows 7 från Microsofts officiella 7 sida för ca 1 och en halv 2 veckor sen man har inte installerat den än.

Jag vart osäker på om Windows 7 har stöd för mitt moderkort nämligen, det är ett Asus M3N78-AM, jag vet inte om Asus har drivrutiner till 7 till detta moderkort?

Sen en andra fråga, vad finns det för antivirus + brandväggar till Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All hårdvara som fungerar i Windows Vista fungerar även i Windows 7 eftersom drivrutinerna är kompatibla däremellan. Med andra ord finns det inget som tyder på att ditt moderkort inte skulle fungera med Windows 7, men vill du veta vilken eventuell hårdvara du kan stöta på problem med så kör du Windows 7 Upgrade Advisor (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen en andra fråga, vad finns det för antivirus + brandväggar till Windows 7?

Hej!

Tror väl att de flesta som man kan köra i Vista ska funka även i W7.

Själv har jag kört med avast! 4.8 (antivirus) + Windows Firewall. Inga problem.

Nu har jag Comodo Internet Security 3.9, som inehåller både antivirus och brandvägg. Fungerar klockrent! :)

Det var två gratisalternativ. Finns säkert flera bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All hårdvara som fungerar i Windows Vista fungerar även i Windows 7 eftersom drivrutinerna är kompatibla däremellan. Med andra ord finns det inget som tyder på att ditt moderkort inte skulle fungera med Windows 7, men vill du veta vilken eventuell hårdvara du kan stöta på problem med så kör du Windows 7 Upgrade Advisor (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15)

Ok, så Vista drivrutinerna på skivan till mitt moderkort går att installera och köra i Windows 7 då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så Vista drivrutinerna på skivan till mitt moderkort går att installera och köra i Windows 7 då?

Du behöver troligen inga drivrutiner utöver dom som redan finns i Windows.... det är mest udda hårdvara som är aktuellt för extra drivare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All hårdvara som fungerar i Windows Vista fungerar även i Windows 7 eftersom drivrutinerna är kompatibla däremellan. Med andra ord finns det inget som tyder på att ditt moderkort inte skulle fungera med Windows 7, men vill du veta vilken eventuell hårdvara du kan stöta på problem med så kör du Windows 7 Upgrade Advisor (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15)

Nja, många Nvidia Geforce grafikkort går inte att använda om du vill installera Windows 7 RC, många inklusive mig själv får bara BSOD varje gång jag försöker installera... Se nedanstående tråd, finns x antal fler på samma forum som behandlar samma problem... Vista funkar dock utmärkt med ett sådant grafikkort, och även build 7000... :(

Windows 7 Upgrade Advisor säger dock att det skall gå bra med ovanstående grafikkort, men det funkar alltså inte ändå...

http://social.technet.microsoft.com/Forums...39-d07e6cfa712d

/Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All hårdvara som fungerar i Windows Vista fungerar även i Windows 7 eftersom drivrutinerna är kompatibla däremellan

Inte helt rätt... Jag har en Brother Dcp 330c som inte accepterar vista drivern i W7, men den tar W7:ans egna drivar.

Deras programvara som medföljer skrivaren går inte att installera, (den fryser installationen när hårdvaran ska hittas och installeras).

Det går inte heller i kompläget för xp eller vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis installerat det nu, fick problem ganska så snart efter installation:

Log in process som inte fungerar? Kan helt enkelt inte logga in som vanligt, skärmen blir svart efter Starting Windows sen händer inget.

Sitter i felsäkert läge med nätverk nu, konstigt nog funkade det? Gick knappt och logga in utan nividias grafik drivrutin. Så jag installerade den men det gjorde ju inte saken bättre.

Hur löses detta? Har för mig till o med RCn på Vista gick bättre....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har en dvi-kontakt på ditt grafikkort som är kopplad till skärmen... rätt?

Har du vga-kabel, prova med den först, och starta om datorn...

Om så, prova att bara ladda VGA drivrutinen till grafiken när du installerar w7, sedan låter du w7:an bestämma vilken drivrutin som passar ditt kort.

På så sätt installerar du bara drivrutinen som finns för vga-läget och inte den digitala varianten som i flera fall har orsakat bsod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har en dvi-kontakt på ditt grafikkort som är kopplad till skärmen... rätt?

Har du vga-kabel, prova med den först, och starta om datorn...

Om så, prova att bara ladda VGA drivrutinen till grafiken när du installerar w7, sedan låter du w7:an bestämma vilken drivrutin som passar ditt kort.

På så sätt installerar du bara drivrutinen som finns för vga-läget och inte den digitala varianten som i flera fall har orsakat bsod

Precis det är bägge, både digital och vga. Mmm aaa ok, jag får vel testa´t.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog ner RCn på Windows 7 från Microsofts officiella 7 sida för ca 1 och en halv 2 veckor sen man har inte installerat den än.

Jag vart osäker på om Windows 7 har stöd för mitt moderkort nämligen, det är ett Asus M3N78-AM, jag vet inte om Asus har drivrutiner till 7 till detta moderkort?

Hej

Hittade detta på Asus hemsida

ASUS Is World's First Motherboard Manufacturer to Obtain WHQL Certification for 32-bit Windows 7

Achievement Underscores ASUS Commitment to Ensuring 100% Motherboard Compatibility and Stability with Windows 7

Taipei, Taiwan, May 13, 2009 As the pioneer and leading producer of motherboards, ASUS has consistently ensured that its customers are the first to reap the benefits ofand test drivethe latest technologies and innovations. This fact was reinforced yet again today, when ASUS became the first motherboard manufacturer in the world to obtain WHQL (Windows Hardware Quality Labs) certification for 32-bit Windows 7. This certification comes just a week after ASUS created a stir by being the worlds first to release beta drivers designed to enable ASUS motherboard users to fully experience what Windows 7 RC (Release Candidate) has to offer. The Windows 7 WHQL-certified models are the ASUS P5Q PRO and P5Q SE PLUS. Announcements on other WHQL-certified models will follow shortly.

WHQL certificationwhich enables the use of the Compatible with Windows 7 logois important to end-users as it indicates 100% compatibility and stability with Windows 7 even across diverse system configurations. Consumers can be confident that WHQL-certified ASUS motherboards will just work on Windows 7. ASUS is committed to attaining certification and additional qualifications for its entire line of motherboards so as to ensure that ASUS motherboard users will enjoy a complete and flawless Windows 7 experience when the operating system is officially launched.

Windows 7 Compatible ASUS Motherboards

WHQL-certified

P5Q SE PLUS

CPU Intel® Core2 Extreme / Intel® Core2 Quad / Intel® Core2 Duo Processors

Chipset Intel® P45/ICH10

FSB 1600MHz

Memory Max. 16GB, DDR2 1200 MHz

Graphics Slot 1 x PCIe 2.0 x16

LAN Gb LAN

P5Q PRO

CPU Intel® Core2 Extreme / Intel® Core2 Quad / Intel® Core2 Duo Processors

Chipset Intel® P45/ICH10R

FSB 1600MHz

Memory Max. 16GB, DDR2 1200 MHz

Graphics Slot 2 x PCIe 2.0 x16

LAN Gb LAN

Beta drivers: P6T Deluxe V2, P6T, P5Q-E, P5Q PRO Turbo, M4A79T Deluxe and M4A78-EM

Tyvärr så gäller det inte för 64-bitars Windows 7, så det får vi väl vänta på

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en ominstallation, tog bort Vista helt eftersom jag tyckte det va bäst med en ren installation av systemet.

Kopplade ur kabeln till digital och nu funkar det klockrent.

Äntligen är man av med Vista ett tag nu :)

7 är ju helt otroligt, vilka grejjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en ominstallation, tog bort Vista helt eftersom jag tyckte det va bäst med en ren installation av systemet.

Kopplade ur kabeln till digital och nu funkar det klockrent.

Äntligen är man av med Vista ett tag nu :)

7 är ju helt otroligt, vilka grejjer.

Vänta nu, hade du både VGA och DVI kabeln inkopplade? till samma skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...