Gå till innehåll

Polisen


CGD

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5393118.ab

Om beskrivningen av händelsen är riktig så tycker jag att de inblandade poliserna omedelbart blir av med sitt arbete samt ställs inför domstol. Polisen skall vara samhällets beskyddare så när de utan anledning ger sig på oskyldiga offer mår jag illa. Den "kraftfullhet" som polisen här uppvisar kunde läggas på att stoppa de potentiella mördare som far runt på upptrimmade moppar och motorcyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är det jag sagt hela tiden.. Reggae e en skitfarlig sport.

Näe men allvarligt så vet jag inte mer än vad jag läst och det är ju trotts allt "kvällspressen" så jag tar det lite lugnt och ser vad mer som kommer ur detta innan jag orkar bry mig.

Men ibland blir det fel helt enkelt.. jag blev hämtad av polis i klassrumet när jag gick i gymnasiet (lite pinsamt) för 10 år sedan och blev körd 10 mil till ett häkte där jag fick spändera 3 dygn och blev sedan släppt utan förklaring.. visade sig att de tagit fel kille, någon som trodde det var jag som misshandlat någon.

Kan tillägga att jag inte fick mit telesamtal heller.

men jag är glad nu iaf, inget som jag lidit nämnvärt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om hon har rätt att klaga..

För det första så är hon inte säkert så oskyldig som hon försöker framstå.

Hon säger ju själv att hon hade tjocka byxor så då var det väl inte så farligt?

och hon fick skjuts till sjukhuset.

Samt att hennes kompis försöker slita bort hunden lär ju knappast förbättrat situationen!

edit:

Ang. "tjockare byxor" så är det vad som står i artikeln inte en egen åsikt.

så mera ett ifrågasättande av hennes uttalande alltså, "Var det inte så farligt (Tycker hon) för att hon hade tjocka byxor?"

*förtydligande*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aok jag håller med dig att man ska inte tro för mycket på vad/hur det skrivs i kvällspressen men i brist på annat får man väl utgå ifrån att det är hyfsat korrekt tillsvidare. Jag tycker också det är acceptabelt att det sker misstag som i ditt fall ibland, dock ska det ske så sällan att staten har råd att kosta på sig en ordentlig ursäkt när det sker. Det är faktiskt en av sakerna jag är orolig för med den utveckling vi har idag med framhastade lagar, privatpolis osv. Att det kommer ske betydligt fler misstag och att de bara kommer att avfärdas med en axelryckning som om det inte är något fel med det.

si3rra jag förstår vad du menar men tycker du överdriver rejält. Det är inte acceptabelt att poliser ska agera utifrån det tankesättet, vi lever (iaf på pepperet) fortfarande i ett land där man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Har du sett vad folk har på sig när man tränar angrepp med hundar? Nej det är inte lite tjockare jeans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

nu måste jag bara posta.. har bevakat detta forum ett tag med detta tar priset!!

Citat från artikeln:

Kompisen Ayse Ataca, 21, stod intill:

Jag hörde hur Julia skrek när hunden var över henne. Det var fruktansvärt.

Ayse Ataca försökte förgäves slita loss hunden. Hon ropade på en polis, som stod bara några meter bort.

Om min kompis blev attackerad av en hund så skulle jag också försöka få bort den. Bara en riktigt dum idot som inte ser när hans/hennes kompis blir biten av en hund och inget gör. sånna idioter borde man klara sig utan. aok du bryr dig inte det minsta om din kompis blir överfallen av en polis hund? du kanske står och hejjar på hunden eller? detta kommer nog bli bort moddat.

<!!! REDIGERAT AV MODERATOR !!>> om man ser den man jagar och ser att hunden går på någon annan så ska det vara polisens jobb att se till att hunden inte skadar civila. detta är ett klart tecken på att polisen tror dom kan göra vad dom vill och att dom två poliserna är invalida.

citat igen från artikeln:

Fyra dagar har gått. Julia Andersson kan fortfarande inte stödja sig på högra benet. Lårmuskeln gör för ont.

Hon har nu anmält polisen för tjänstefel.

Jag älskar hundar. Det är polisen man ska vara rädd för.

Rätt sakt. om nån annan vill komma med bra eller dålig kritik så LÄS artikeln och skriv vad du vill säga så att alla kan läsa. förklara gärna vad du menar också. Om nån sånt hände mig så skulle jag vrida huvet av hunden och polis anmäla poliserna. Jag älskar alla djur men om dom attackerar mig så är dom döda. oavsett om det är en vanlig hund eller en polis hund. jag strunar i villket. hunden tuggade ju också! det är en indikation på att poliserna har lärt upp hunden fel.

EDIT: redigerade lite felstavningar och fel läsande.

Redigerad av Stenis
Olämpligt innehåll
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu måste jag bara posta.. har bevakat detta forum ett tag med detta tar priset!!

Citat från artikeln:

Om min kompis blev attackerad av en hund så skulle jag också försöka få bort den. Bara en riktigt dum idot som inte ser när hans/hennes kompis blir biten av en hund och inget gör. sånna idioter borde man klara sig utan. aok du bryr dig inte det minsta om din kompis blir överfallen av en polis hund? du kanske står och hejjar på hunden eller? detta kommer nog bli bort moddat.

<!!! REDIGERAT AV MODERATOR !!>> om man ser den man jagar och ser att hunden går på någon annan så ska det vara polisens jobb att se till att hunden inte skadar civila. detta är ett klart tecken på att polisen tror dom kan göra vad dom vill och att dom två poliserna är invalida.

citat igen från artikeln:

Rätt sakt. om nån annan vill komma med bra eller dålig kritik så LÄS artikeln och skriv vad du vill säga så att alla kan läsa. förklara gärna vad du menar också. Om nån sånt hände mig så skulle jag vrida huvet av hunden och polis anmäla poliserna. Jag älskar alla djur men om dom attackerar mig så är dom döda. oavsett om det är en vanlig hund eller en polis hund. jag strunar i villket. hunden tuggade ju också! det är en indikation på att poliserna har lärt upp hunden fel.

EDIT: redigerade lite felstavningar och fel läsande.

Nädå, jag tror inte hunden har fått fel utbildning. Den gjorde helt rätt. Jag skulle nog tänka mig för fler än en gång om jag skulle försöka slita bort en skyddstränad hund från någon. Av flera anledningar.

Hunden gjorde absolut inget fel. Den gjorde vad den var utbildad till. Att hindra brottslingar från att fly är en del av utbildningen.

Lite bett i låret är väl inte hela världen. Mycket kan gå fel vid ett polisingripande. Det är faktiskt vanligare än vi tror att oskyldiga blir bitna av polishundar. Visst, tråkigt för tjejen. Ännu tråkigare blir det när absolut ingenting kommer att hända med polisanmälan. Så är det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aok du bryr dig inte det minsta om din kompis blir överfallen av en polis hund? du kanske står och hejjar på hunden eller? detta kommer nog bli bort moddat.

<!!! REDIGERAT AV MODERATOR !!>> om man ser den man jagar och ser att hunden går på någon annan så ska det vara polisens jobb att se till att hunden inte skadar civila. detta är ett klart tecken på att polisen tror dom kan göra vad dom vill och att dom två poliserna är invalida.

Om nån sånt hände mig så skulle jag vrida huvet av hunden och polis anmäla poliserna. Jag älskar alla djur men om dom attackerar mig så är dom döda. oavsett om det är en vanlig hund eller en polis hund. jag strunar i villket. hunden tuggade ju också! det är en indikation på att poliserna har lärt upp hunden fel.

#1 ok.. när sa eller antydde jag något sådant?

#2 säger du det..

#3 Det tror jag inte alls du skulle göra för det vågar du inte, sen om du skulle få chansen och av någon outgrundlig anledning ändå skulle få för dig att testa så skulle du misslyckas. För övrigt om det är din första reaktion i den typen av situation så kommer du förr eller senare att råka illa ut, tro mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

polisen gjorde ju inget fast att dom hörde och såg hur hunden attackerade en civil! om inget händer med dommen så ut med polisern och ut med regeringen och ut med alla odugliga idioter som tycker att det är okej. Ja jag menar ALLA som TYCKER det är OKEJ! jag strunar om det är min bästa kompis eller nån admin på nåt forum eller vem i huset han tror han är. detta är fel.

borde anmäla staten och regeringen för hets mot folk grupp, samma sak för poliserna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

polisen gjorde ju inget fast att dom hörde och såg hur hunden attackerade en civil! om inget händer med dommen så ut med polisern och ut med regeringen och ut med alla odugliga idioter som tycker att det är okej. Ja jag menar ALLA som TYCKER det är OKEJ! jag strunar om det är min bästa kompis eller nån admin på nåt forum eller vem i huset han tror han är. detta är fel.

borde anmäla staten och regeringen för hets mot folk grupp, samma sak för poliserna!

Jaha.. vilken spännande personlighet du har grabben, spänn av nu innan du får sendrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

polisen gjorde ju inget fast att dom hörde och såg hur hunden attackerade en civil! om inget händer med dommen så ut med polisern och ut med regeringen och ut med alla odugliga idioter som tycker att det är okej. Ja jag menar ALLA som TYCKER det är OKEJ! jag strunar om det är min bästa kompis eller nån admin på nåt forum eller vem i huset han tror han är. detta är fel.

borde anmäla staten och regeringen för hets mot folk grupp, samma sak för poliserna!

Alltså... min bästa kompis är polis. Han berättar att det är OFTA man läser i kvällspressen om incidenter där civila blivit drabbade av otyg, och att dessa tyvärr blivit uppblåsta ur proportion eller t o m är helt osanna. Kvällspressen vill sälja lösnummer på daglig basis... klart dom skriver om enskilda händelser som gagnar deras egna intresse.

Har du aldrig reagerat över att polisen inte lägger ner någon energi på att försvara enskilda dessa händelser? Varför? Kan det vara så att denna person verkligen hade anledning att få hunden påbussad av polisen? Är det sedan en pågående utredning så FÅR inte polisen kommentera fallet... Det händer allt för ofta att en misstänkt brottsling gör allt för att föra ljuset från sig själv med anklagelser mot polisen.

Visst finns det rötägg inom polisen! Men inte ens det mest korkade rötägget skulle uppsåtligen göra som det beskrivs i artikeln... fatta att det ligger något annat bakom det hela. Du har väl åldern att komma ihåg upploppen i Göteborg kring år 2000? Polisen fick så mycket skit för övervåld och obefogad skottlossning osv... när allt lagt sig visade det sig att det var helt korrekt av polisen att använda de metoder som de gjorde... men då var debatten redan igång kring polisens agerande.

En gyllene regel borde vara att skaffa information från flera håll, och jag menar inte kvällstidningar, innan man ratar andra människors åsikter som du gör. Du är säker på det du säger och på dina åsikter... låt då andra ha sina utan att bli mobbade och utskällda. Det är inte demokrati... det är anarki.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manneman.

Jag började så här "Om beskrivningen av händelsen är riktig" Det är det vi skall utgå ifrån i den här diskussionen.

Men jag kan bara inte hejda mig. Många poliser vill nog både kunna spöa upp folk, spreja dem, skjuta dem, slå ihjäl dem. Det är aldrig fel person som åker på stryk och skulle det ändå vara fel så har nog vederbörande gjort någon någon gång. Så det så. Jag har vid ett antal tillfällen bevittnat när polisen attackerar fel person. De tror själva det är rätt men de gör inte ens det minsta tänkbara för att ta reda på om det är rätt person. Jag har sett dem ge sig på rätt person men på ett smaklöst våldsamt sätt. Även om jag tror att många kan sitt arbete så finns där nog en skara som lever i fel tidsålder.

Polisen i Göteborg. Tänker du på när de vid Vasaplatsen sköt vilt omkring sig? Jag stod på polisens sida men här spårade de verkligen ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manneman.

Jag började så här "Om beskrivningen av händelsen är riktig" Det är det vi skall utgå ifrån i den här diskussionen.

Men jag kan bara inte hejda mig. Många poliser vill nog både kunna spöa upp folk, spreja dem, skjuta dem, slå ihjäl dem. Det är aldrig fel person som åker på stryk och skulle det ändå vara fel så har nog vederbörande gjort någon någon gång. Så det så. Jag har vid ett antal tillfällen bevittnat när polisen attackerar fel person. De tror själva det är rätt men de gör inte ens det minsta tänkbara för att ta reda på om det är rätt person. Jag har sett dem ge sig på rätt person men på ett smaklöst våldsamt sätt. Även om jag tror att många kan sitt arbete så finns där nog en skara som lever i fel tidsålder.

Polisen i Göteborg. Tänker du på när de vid Vasaplatsen sköt vilt omkring sig? Jag stod på polisens sida men här spårade de verkligen ur.

Tackar för att du svarade... men min kritik var inte riktad mot dig. Om det verkade så ber jag om ursäkt. Jag skrev tydligt att det säkert finns rötägg inom polisen men att man alltd ska se lite skeptiskt mot kvällspressens sätt att återberätta händelser från enskilda personer. Händelsen i Göteborg var ett perfekt exempel på hur poliser återberättar händelser från sin egen synvinkel i väldigt trängda situationer, något som borde tas i beaktning.

Min poäng var att man ska tillåtas ha egna åsikter och uppfattningar om saker och ting... UTAN att bli påhoppad. Om en viss person har väldigt bestämda åsikter om en viss sak eller händelse? Men att låta det eskalera till att vilja starta en revolution mot samhället är inte passande. Märk väl att inlägg har redigerats i tråden... jag läste dom innan de redigerades och får väl delvis hänvisa till det. Sen är jag sen tidigare väldigt kritisk mot enskilda personers sätt att framföra sina åsikter i forumet... vilket kanske tände mina cylindrar extra mycket.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då Manneman.

Internet är bra men kan ha sina brister. Du behöver inte be mig om ursäkt. Jag känner mig inte påhoppad, gör du?

Jag anser mig vara positiv till polisen och dess metoder. Ser inte det som något fel om polisen är hårdhänt när så krävs. Men det finns fall där polisen beter sig mycket illa. Jag har blivit vittne till det själv. Men då sluter sig polisleden och detta är det största felet inom polisen. Hederliga polismän beskyddar korrupta poliser. Det finns flera fall redovisade under åren. Tänk då på att det bara är ett litet antal som massmedia tittar närmare på. Många gånger undrar jag om det är bra att folk får en advokat. En journalist hade kanske varit bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då Manneman.

Internet är bra men kan ha sina brister. Du behöver inte be mig om ursäkt. Jag känner mig inte påhoppad, gör du?

Personligen? Nix... men av erfarenhet från forumet och vissa hetsiga inlägg så vet jag hur enkelt det spårar ut. Jag anser att det är av största vikt att ventilera åsikter. Men samtidigt tycker jag att vi ska hålla oss till forumreglerna och framställa frågor och svar så sakligt och artigt som möjligt... Att läsa hur enskilda vräker ur sig en massa dynga, trots varningar, känns allt annat än behagligt. Jag hänvisar till mitt förra inlägg... en del kommentarer togs bort. Tro mig, det är inte första gången.

Hursomhelst... kommentaren du lämnade angående "journalist hellre än advokat"... :lol: ... den bär jag med mig. Spontant är det ju helt rätt... hehe

Lämnar nu denna tråden med humöret uppe. Önskar alla inblandade en härlig midommar under paraplyet..

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...