Gå till innehåll

Processorns fläkt


Recommended Posts

Hejsan.

Det är så att jag har ett litet problem med min farbrors dator, Processorns fläkt går konstant.

Troligen är det så att processorn aldrig blir kall.

Jag och min farbror har tidigare öppnat datorn för rensning av damm och allt som kan fastna.

Men vi gjorde ett misstag och drog bort fläkten från processorn. När vi gjorde det så märkte vi att den satt fast något lim.

Nu vet jag att det är limpasta som ska smetas ut mellan fläkt och processorn, och det hade jag glömt bort men det var försent.

Jag bad min farbror köpa limpasta och glutta på lite, dock gjorde han det själv som inte vet relativt mycket själv om datorers hårdvara.

Nu tänkte jag fixa detta själv, dock fråga er om lite tips först.

Vad bör jag tänka på när jag ska glutta på limpastan?

Bör jag rensa det gamla, köpa ny fläkt eller är det så tragiskt att jag behöver köpa en ny processor?

Allt jag vill är att fläkten ska sluta gå konstant, jag är öppen för för andra förslag.

// samm

Edit: rätta orden är Kylpasta :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Det är så att jag har ett litet problem med min farbrors dator, Processorns fläkt går konstant.

Troligen är det så att processorn aldrig blir kall.

Jag och min farbror har tidigare öppnat datorn för rensning av damm och allt som kan fastna.

Men vi gjorde ett misstag och drog bort fläkten från processorn. När vi gjorde det så märkte vi att den satt fast något lim.

Nu vet jag att det är limpasta som ska smetas ut mellan fläkt och processorn, och det hade jag glömt bort men det var försent.

Jag bad min farbror köpa limpasta och glutta på lite, dock gjorde han det själv som inte vet relativt mycket själv om datorers hårdvara.

Nu tänkte jag fixa detta själv, dock fråga er om lite tips först.

Vad bör jag tänka på när jag ska glutta på limpastan?

Bör jag rensa det gamla, köpa ny fläkt eller är det så tragiskt att jag behöver köpa en ny processor?

Allt jag vill är att fläkten ska sluta gå konstant, jag är öppen för för andra förslag.

// samm

STOP!!

Det är inte "Limpasta" det är en metalisk mineralbaserad/keramisk pasta som inte har något med lim att göra.. det är där enbart för att utjämna ojämnheter i kylflänsens resp processorns "kontaktytor" för att säkerställa en så bra värmeavledning som möjligt.

Ta nu bort det ni hafft på och skaffa riktig "kylpasta" :D tunt tunt ska det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver i alla fall inte köpa ny processor för Intels processorer klockar ner sig automatiskt för att förhindra att smälta om kylaren går sönder / försvinner. Du kan ta en titt på denna filmen för det är ganska intressant och kul:

pssssssst... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STOP!!

Det är inte "Limpasta" det är en metalisk mineralbaserad/keramisk pasta som inte har något med lim att göra.. det är där enbart för att utjämna ojämnheter i kylflänsens resp processorns "kontaktytor" för att säkerställa en så bra värmeavledning som möjligt.

Ta nu bort det ni hafft på och skaffa riktig "kylpasta" :D tunt tunt ska det vara.

Im freeze! hehe :P

Jo jag märkte att jag skrev fel, det är kylpasta jag menar men nu när jag tänker efter så tror jag att jag har sagt fel till farbror. Vad kan detta leda till om han gluttat på limpasta? hehe :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Im freeze! hehe :P

Jo jag märkte att jag skrev fel, det är kylpasta jag menar men nu när jag tänker efter så tror jag att jag har sagt fel till farbror. Vad kan detta leda till om han gluttat på limpasta? hehe :P

Vore ju tragiskt isåfall :P näe usch säg inte så.. näe men gör bara rent ordentligt men försiktigt och aplisera tunt tunt och montera sedan och njut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore ju tragiskt isåfall :P näe usch säg inte så.. näe men gör bara rent ordentligt men försiktigt och aplisera tunt tunt och montera sedan och njut.

Okej, får se hur det går. Sitter på farbrors dator nu men har inte öppnat den sen han var inne själv.

Jag återkommer sen och skriver hur det har gått.

Tack för alla svar.

PS. Youtube videon, rätt så coolt det där. Intel och amd har båda positiva och negativa sidor. Dock vinner intel i kylning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, får se hur det går. Sitter på farbrors dator nu men har inte öppnat den sen han var inne själv.

Jag återkommer sen och skriver hur det har gått.

Tack för alla svar.

PS. Youtube videon, rätt så coolt det där. Intel och amd har båda positiva och negativa sidor. Dock vinner intel i kylning :P

Jag föreslår sedan att du kliver ner från farbrors dator innan du börjar försöka öppna den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår sedan att du kliver ner från farbrors dator innan du börjar försöka öppna den..

hehe lol.

Jag har nu gluttat på kylpasta och datorn verkar fungera som vanligt. var lite seg i första uppstart. Skulle jag ha väntat innan kylpastan torkat innan start av dator? men iaf nu är den startad.

Jag har laddat ner SpeedFan som kollar CPU temperatur. den ligger nu på ~35 grader. stämmer detta?

Dock så går fläkten konstant. Vad kan då felet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så går fläkten konstant. Vad kan då felet vara?

Fläkten SKALL gå konstant... men kanske inte på maxhastighet! Om du tycker att det låter ovanligt mycket så kan det vara så att fläkten är termostatstyrd och att i så fall temperaturgivaren har gått sönder. Det kan också vara så att lagret i fläkten är slitet eller skadat... i bägge fallen rekommenderas en ny fläkt! Temperaturen du nämner är väldigt bra, så det är inget fel på kylningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Det är så att jag har ett litet problem med min farbrors dator, Processorns fläkt går konstant.

Troligen är det så att processorn aldrig blir kall.

Jag och min farbror har tidigare öppnat datorn för rensning av damm och allt som kan fastna.

Men vi gjorde ett misstag och drog bort fläkten från processorn. När vi gjorde det så märkte vi att den satt fast något lim.

Nu vet jag att det är limpasta som ska smetas ut mellan fläkt och processorn, och det hade jag glömt bort men det var försent.

Jag bad min farbror köpa limpasta och glutta på lite, dock gjorde han det själv som inte vet relativt mycket själv om datorers hårdvara.

Nu tänkte jag fixa detta själv, dock fråga er om lite tips först.

Vad bör jag tänka på när jag ska glutta på limpastan?

Bör jag rensa det gamla, köpa ny fläkt eller är det så tragiskt att jag behöver köpa en ny processor?

Allt jag vill är att fläkten ska sluta gå konstant, jag är öppen för för andra förslag.

// samm

Den sista raden i ditt inlägg är den som får mig att bli intresserad.

Du vill att fläkten ska sluta gå konstant, det finns en del lösningar på din fråga.

Innan jag ger dig fungerande förslag vill jag veta följande

*Vilken hårdvara används

*Vilket chassi används

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista raden i ditt inlägg är den som får mig att bli intresserad.

Du vill att fläkten ska sluta gå konstant, det finns en del lösningar på din fråga.

Innan jag ger dig fungerande förslag vill jag veta följande

*Vilken hårdvara används

*Vilket chassi används

xpna

Dator:

Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition

OS Servicepaket Service Pack 3

CPU typ Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200)

Moderkortsnamn FUJITSU SIEMENS D1826-G

Moderkortschipset Intel Grantsdale i915P

Systemminne 512 MB (PC3200 DDR SDRAM

Grafikkort RADEON X700 SE Secondary (256 MB)

Grafikkort RADEON X700 SE (256 MB)

3D accelerator ATI Radeon X700 SE (RV410)

Bildskärm Plug and Play-bildskärm [NoDB] (N5804080026)

Temperaturer:

Moderkort 31 °C (88 °F)

Aux 31 °C (88 °F)

WDC WD2500JD-55HBC0 31 °C (88 °F)

Kylfläktar:

CPU 4248 RPM

Voltvärden:

+3.3 V 3.25 V

+5 V 5.05 V

+12 V 12.06 V

VTR 3.30 V

Debug Info F F7 04 FF FF FF FF FF FF

Debug Info T 80 1F 1F 81

Debug Info V 00 00 BD C2 C1

Chassi, ett vanligt som de köpt på elgiganten tror jag. fijutzi siemens, stavas det så? :P

försökte att varva ner fläkten men lyckades inte tyvärr, använde SpeedFan.

Något som kan hjälpa?

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Dator:

Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition

OS Servicepaket Service Pack 3

CPU typ Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200)

Moderkortsnamn FUJITSU SIEMENS D1826-G

Moderkortschipset Intel Grantsdale i915P

Systemminne 512 MB (PC3200 DDR SDRAM

Grafikkort RADEON X700 SE Secondary (256 MB)

Grafikkort RADEON X700 SE (256 MB)

3D accelerator ATI Radeon X700 SE (RV410)

Bildskärm Plug and Play-bildskärm [NoDB] (N5804080026)

Temperaturer:

Moderkort 31 °C (88 °F)

Aux 31 °C (88 °F)

WDC WD2500JD-55HBC0 31 °C (88 °F)

Kylfläktar:

CPU 4248 RPM

Voltvärden:

+3.3 V 3.25 V

+5 V 5.05 V

+12 V 12.06 V

VTR 3.30 V

Debug Info F F7 04 FF FF FF FF FF FF

Debug Info T 80 1F 1F 81

Debug Info V 00 00 BD C2 C1

Chassi, ett vanligt som de köpt på elgiganten tror jag. fijutzi siemens, stavas det så? :P

försökte att varva ner fläkten men lyckades inte tyvärr, använde SpeedFan.

Något som kan hjälpa?

Tack :)

Ber om ursäkt för mitt sena svar.

Den där CPU-kylaren är om jag inte missminner mig ganska så liten och det sitter en 80mm fläkt på den? Sätter du ett motstånd för att sänka volten på den så kommer det bara bli änn mer varmare.

Du kan byta CPU-kylaren helt istället, finns bra och tysta lösningar här, https://www.inet.se/datorkomponenter/kylnin...ocessorkylning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...