Gå till innehåll

Defragmentering


Recommended Posts

Fråga.

Brukar det ta lång tid att Defragmentera hårddisken C ??

För mig har det nu gått ca 2 timmar, inte klart ännu.

Om man avbryter defragmenteringen, börjar den då om från början, eller tar det vid där det slutade ??

Om det nu skulle vara något fel ??och inte packar ihop filerna, då bör datorn välan tala om det ??eller ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program använder du?

Defragmenteras endast fragmenterade filer eller defragmenteras och flyttas alla filer?

Har du många stora filer?

Fullt på C:?

Defragmenterade filer defragmenteras inte igen, om de inte har fragmenterats mellan defragmenteringarna. Däremot kan de flyttas också vid nästa defragmentering, om nu flyttning av filer ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program använder du?

Defragmenteras endast fragmenterade filer eller defragmenteras och flyttas alla filer?

Har du många stora filer?

Fullt på C:?

Defragmenterade filer defragmenteras inte igen, om de inte har fragmenterats mellan defragmenteringarna. Däremot kan de flyttas också vid nästa defragmentering, om nu flyttning av filer ingår.

Det som sitter i datorn,windows defrag, tror att det heter så.

Har 180 gb ledigt på diskem, men om det skulle vara fel, talar den inte om det då ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror alldeles på vad man använder för program.

Sjäjv använder jag PerfectDisk som är väldigt snabb. Gör det en gång i månaden ca och det tar ca 15 minuter. Windows inbyggda defragmenterare kan ta väldigt lång på sig.

Det finns en massa bra gratisprogram också att använda, som är snabba.

Söker du på forumet så ser du vilka som är populära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med Defraggler (som jag vill minnas att du har använt förr). Tryck på Analysera, Visa filer…, markera alla fragmenterade filer, tryck på Defragmentera Ikryssade.

Om du misstänker något fel på disken, gå till Åtgärd, Avancerat, Sök enhet efter fel i Defraggler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med Defraggler (som jag vill minnas att du har använt förr). Tryck på Analysera, Visa filer, markera alla fragmenterade filer, tryck på Defragmentera Ikryssade.

Om du misstänker något fel på disken, gå till Åtgärd, Avancerat, Sök enhet efter fel i Defraggler.

Åtgärd, avancerat vad hittar jag det ???

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde som du sa, det kom info, inga stora fel hittade, är det ok då ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är enheten OK enligt Defraggler. :)

Tack Jowa, den har nu börjat defragmentera, du är en klippa, tack för all hjälp jag får.

Enheten, då menar du välan min disk på datorn ???? Eller ???

Fastän jag egentligen inte vet vem du är, så har jag stort förtroende för dig och ditt kunnande.

Du verkar vara en ödmjuk och hjälpsam kille.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är även rekomenderat att används t.ex CCleaner innan man defragmenterar. Det kan i värsta (eller bästa) fall städa bort tusentals filer som ligger och skräpar så att degragprogrammet sedan slipper hålla på med alla dem och därmed går snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är även rekomenderat att används t.ex CCleaner innan man defragmenterar. Det kan i värsta (eller bästa) fall städa bort tusentals filer som ligger och skräpar så att degragprogrammet sedan slipper hålla på med alla dem och därmed går snabbare.

Tack för omtanken.

Har gjort det länge.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt rekommendation från Nicklas.

Stäng alla program, städa med CCleaner, defragmentera.

En sista fråga bara, vad beror det på att nu när jag tittar på andvänt utrymme på defragger, så har jag andvänt mera nu, innan jag defragmenterade ??

Tidigare andvänt Ca 32 gb nu ca 41 gb

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga bara, vad beror det på att nu när jag tittar på andvänt utrymme på defragger, så har jag andvänt mera nu, innan jag defragmenterade ??

Tidigare andvänt Ca 32 gb nu ca 41 gb

LB

Allt Ok Nu.

Nu stänger jag ner detta ämne.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt Ok Nu.

Nu stänger jag ner detta ämne.

LB

Gorde följande,analysera,visa filer, markera defragmentera ikryssade, då kom det opp att när det var klart att vissa filer inte defragmenterades ??

Är det ok.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt. Filer som används av något program, och som Defraggler därför inte kan komma åt (”åtkomst nekad”).

Om du verkligen vill defragmentera även dessa filer, starta Windows i felsäkert läge och gör ett försök med Defaggler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt. Filer som används av något program, och som Defraggler därför inte kan komma åt (åtkomst nekad).

Om du verkligen vill defragmentera även dessa filer, starta Windows i felsäkert läge och gör ett försök med Defaggler.

Jag hade samma problem med XP, och det fick jag efter det att jag instalerat Norton 2009, det har jag nu också.

Jag skippar med att defr i felsäker läge.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med XP, och det fick jag efter det att jag instalerat Norton 2009, det har jag nu också.

Jag skippar med att defr i felsäker läge.

LB

Vad beror det på att värdet andvänt utrymme ökar när man kör defraggern ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad beror det på att värdet andvänt utrymme ökar när man kör defraggern ??

LB

Defragmenteringsprogrammet behöver lite utrymme att tillfälligt lagra data på, medan den lägger det i ordning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...