Gå till innehåll

(Löst) IE8 Sparar inte mina lösenord och användarnamn


Master_812

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej!

Som rubriken säger så sparar IE8 inte mina lösenord/användarnamn mer en dag måste alltså logga in varje gång på olika forum trots att jag klickat på (kom i håg mig) finns de nån lösning på detta hade ie6 innan där funkade det fint någon som har nått tips? B)

Redigerad av Master_812
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som rubriken säger så sparar ie7 inte mina lösenord/användarnamn mer en dag måste alltså logga in varje gång på olika forum trots att jag klickat på (kom i håg mig) finns de nån lösning på detta hade ie6 innan där funkade det fint någon som har nått tips? B)

I webläsaren.... "Verktyg/Ta bort webbhistorik/Ta bort allt..."! Sedan går du till "Verktyg/Internetalternativ/Avancerat"... klicka på knappen "Återställ..."! Stäng sedan ner webläsaren och gå till Windows update... uppdatera till Internet Explorer 8! Denna procedur kommer att lösa dina problem, eftersom du då måste konfigurera webläsaren från början igen!

Jag kan naturligtvis inte tvinga dig att uppdatera till senaste version av webbläsaren, det är bara en stark rekomendation! Den första delen av proceduren kommer troligen att räcka för att lösa själva problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det resulterade i samma som tidigare?

Gått igenom inställningarna i Internetalternativ -> Allmänt -> Webbhistorik, så att du inte har valt att ta bort alla lösenord i.o.m. att du avslutar din Webbläsare?

Gå till Verktyg/Internetalternativ/Allmänt/Webhistorik/Inställningar/ läs längst ned på sidan. Står där siffran 1 som spara antal dagar, så kanske

får du din effekt.

/ Senior

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Funkar inte alls detta i IE8 får logga in varje gång snart byter jag tillbaka till gammla Ie6 för den funkar klockrent varje gång behöver man bara skriva in anv&lös så är man inloggad varje gång man besöker sidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allt stämmer i ditt Os, då skall där inte finnas några hinder för att kunna använda IE8 och heller ska där inte kunna uppstå dessa symptom som du beskriver.

Har du försäkrat dig om att där inte finns något annat som stör?

Tänker på installerade övriga program och på installerat Antivirus/ AntiSpyware.

Vad använder du idag på datorn?

Om du klickar på Kör och klistrar in följande text så ska du kunna se vad som finns lagrat i din dator vad gäller sparade inloggnings detaljer:

%windir%\system32\control.exe keymgr.dll

Det finns också ett alternativ att komma runt problemet kring just inloggning med webläsaren till vissa websidor.

Man kan använda ett oberoende tilläggs program som t.ex Roboform, hittas på http://www.roboform.com

Har själv kört med detta program i min IE7 och IE8 och är jättenöjd.

Alla lösenord blir krypterade iform av en egen nyckel till varje sida och du behöver bara låsa upp filerna en gång per session för att därefter med ett litet klick både förflytta dig till vald websida och dessutom automatiskt bli inloggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väll dessa jag använder i dag men de verkar ju som det nått som gör att man inte är inloggad. :unsure:

Räcker med att jag stänger av datorn och startar upp den igen så är man utloggad från sidan även denna sida.

post-4825-1250270765_thumb.jpg

Redigerad av Master_812
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man stänger av datorn så blir ju naturligtvis resultatet att man får börja om igen med inloggningarna.

Då blir ju allt återställt till noll igen och efter en såkallad reboot så återgår allting tillbaka till sitt ursprungliga startläge.

Kör man däremot och försätter systemet i "viloläge" som är en slags sleepfunktion för datorn (datorn behöver då inte starta om igen) Då kan de flesta funktionerna återgå till läget där man sist befann sig om man har tur och inte varit borta för länge ifrån t.ex en websida.

Kanske man inte ska glömma att också cookie är rätt inställt i webläsaren. Många inloggningsidor är beroende av att man tillåter cookies för att det ska kunna funka korrekt.

Om du har alla program och Os uppdaterade med senaste fixar och säkerhetspaket så borde den biten vara ok.

Undrar om du inte skulle överväga och låta reparera Windows installationen för & få bort problemet.

Något verkar ju va korrupt eftersom IE8 webläsaren beter sig som den gör.

Men visst, en reparation innebär också många nya fel som kan dyka upp på andra områden som program som måste installeras om pga förlorade associationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju detta som de skumma kör jag ie6 tex och jag stänger av datorn och startar upp den igen och går till en en sida tex denna så är jag inloggad :blink: kan man kolla på nått sätt om os är ok utan att formatera hdd och instalera om os? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att den möjligheten fanns, men om det vore möjligt på ett tillförlitligt sätt att kunna se om ett Os är ok eller inte. Med tanke på alla dessa virus mm som kan förvanska systemets egna filer. Ja då skulle vi nog inte ha lika stor glädje av att behöva använda Antivirusprogram i våra datorer.

Hoppas vi till slut kan få möta den möjligheten och att Microsoft kan starta ett sånt projekt i framtiden.

Skulle va mycket intressant!

Tills dess så får vi förlita oss på "systemåterställning" och på de verktyg som jobbar lite mer begränsade till enbart vissa områden i datorn.

Då det gäller registret så finns det system-optimeringsverktyg Ccleaner är kanske en av de säkrare, Comodo håller på med en beta version som kan bli bra framöver. Annars ska man nog inte rekomendera denna typ utav optimeringsverkyg då de kan ge upphov till mycket tråkigheter om man har otur.

Men det finns massor av denna typen ute på Internet.

Inne i ditt Os så har du också ett verktyg som kallas för "system fils granskaren"

Detta verktyg körs per automatik bl.a då man gör en installation av Windows och är en av anledningarna till varför en installation kan ta tid att göra, eftersom verktyget hela tiden kontrollerar så filerna är korrekta och rätt installerade på den nya partionen. Via installations skivan kan du också köra detta verktyg om du vill, för att kontrollera den Windowsinstallation som finns på disken. Man går då först in i Kommandotolken och skriver sfc /scannow

Därefter får du en uppmaning att mata in din Cd med installationsmediet i Cd spelaren.

För att detta ska kunna fungera rätt så måste samma servicepack version också finnas på skivan som den version som finns installerad i datorn.

Därtill kanske man inte ska glömma att även drivrutiner kan ställa till med större eller mindre problem.

Finns både drivrutiner kopplade till program och mjukvara, som också drivrutiner kopplade till hårdvaran.

Finns program för att undersöka även denna biten.

Tjänsthanteringen som är ett Administrationsverktyg, kan också vara mödan värt att lära sig mer om så inställningarna stämmer överrens med den mjukvara och utrustning som finns installerad internt som externt i Windows-miljön.

http://home.comcast.net/~SupportCD/index.html

http://www.jasonn.com/turning_off_unnecess...s_on_windows_xp

http://www.speedyvista.com/services.php

http://www.blackviper.com

Då det gäller IE6 kontra IE7 och IE8, så är dem senaste versionerna byggda på ett lite annorlunda sätt vad gäller området som du upplever skillnader på "Formulär", "sparad historia", "sparad inloggning" och komplettera automatiskt.

IE7 och IE8 är framförallt betydligt mycket mer säkrare att köra än IE6!

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att uppdatera till IE8. Jag har bock i ta bort webbhstorik när du avslutar och ändå behöver jag aldrig logga in, på några forum eller andra registrerade sajter, bara om jag rensar med CCleaner så måste jag logga in igen, men det är ju inte så ofta det sker. Det funkar på alla mina 3 datorer och på kompletera automatiskt är allt avbockat i webbläsaren. På IE7 funkade det betydligt sämre, där var man utloggad rätt som det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...