Gå till innehåll

Windows 7 firewall


boxxen

Recommended Posts

Hej!

Funderar lite kring Win 7 brandvägg, hur står den sig mot 3d parts program. Räcker det kanske med köra endast antivirusprog och win7 brandvägg.

mvh

boxxen

Visst räcker det...MEN allt hänger ju på vad du gör på nätet. Har själv kört med Windows inbyggda brandvägg sen XP+avast antivirus. Kör nu W7RTM+ Microsoft Security Essentials och har inte stött på några problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Funderar lite kring Win 7 brandvägg, hur står den sig mot 3d parts program. Räcker det kanske med köra endast antivirusprog och win7 brandvägg.

mvh

boxxen

God Kväll!

Jag använder BARA Microsoft Essential Security-programmet och det fungerar utmärkt på min dator. Så, varför slösa på Antivir-prg, då det finns ett som fungerar?

Har testat via GRC.com och alla portar stängda. Kan också bero på att jag inte är så nyfiken på allt, utan bara är inne på goda sidor. Menar att, nyfiken bara på nyheter på lokaltidningar, samt de sidor jag vill se.

Mvh//sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst räcker det...MEN allt hänger ju på vad du gör på nätet. Har själv kört med Windows inbyggda brandvägg sen XP+avast antivirus. Kör nu W7RTM+ Microsoft Security Essentials och har inte stött på några problem alls.

Microsoft Security Essentials tycker jag ser spännade ut, jag kör för tillfället NIS2010 Beta , har även datorer med NIS2009 som jag tycker fungerar utmärkt, men nu med Win 7 så kanske man kan spara några MB och lite processor kraft med att köra endast AV och den inbyggda brandväggen

mvh

boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Microsoft Security Essentials samt windows inbyggda brandvägg räcker åt mig. Jag tycker det fungerar utmärkt

dvs dom jobbar i det tysta och märks aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Security Essentials samt windows inbyggda brandvägg räcker åt mig. Jag tycker det fungerar utmärkt

dvs dom jobbar i det tysta och märks aldrig.

Hej Lasseska! Håller fullständigt med, det är det enda som behövs vad jag ser idag!

Ha en bra kväll/helg nu alla. Kommer att vara borta ett tag....

Mvh// sunshine <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen i Windows 7 blockerar, precis som brandväggen i XP och Vista, som standard för inkommande trafik men det finns ingen kontroll på utgående trafik som standard. Den duger alltså gott som skydd men vill man ha extra skydd bör man ställa in regler i den avancerade Windows-brandväggen eller använda tredjepartsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Security Essentials är just en Beta, har ni som testar/testat märkt några trassel tillsammans med win7, sen läste jag att den är begränsad till vissa länder, blir det något problem vid installation/drift.

mvh

boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Security Essentials är just en Beta, har ni som testar/testat märkt några trassel tillsammans med win7, sen läste jag att den är begränsad till vissa länder, blir det något problem vid installation/drift.

mvh

boxxen

Använder Windows7 RC tillsammans med Security Essentials.

Min upplevelse är bättre än med något annat antivirusprogram.

1.) Installationen gick blixtfort utan onödiga frågor.

2.) Har inte hört ett knyst från programet

3.) Det lyckades ta bort virus på en av våra andra datorer som inte AVG-Free hittade.

4.) Just nu använder Security Essentials 4MB RAM

5.) Gör schemalagda scanningar i det tysta, hämtar uppdateringar i det tysta.

6.) Jag är lugn och trygg.

*6 är det viktigaste.

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4.) Just nu använder Security Essentials 4MB RAM

Då jag testade MSE i XP, använde det väldigt mycket mer minne, och jag har sett andra klaga på minnesanvändningen. Du missade inte ena processen? msseces.exe och MsMpEng.exe heter de, åtminstone i XP-versionen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hypen kring security essentials, kanske för att det är gratis ;) .

Är ju otroligt segt och använder mängder med minne.

segt och mycket minne tänkte jag försöka slippa, men var det i win 7 du upplevde det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag testade MSE i XP, använde det väldigt mycket mer minne, och jag har sett andra klaga på minnesanvändningen. Du missade inte ena processen? msseces.exe och MsMpEng.exe heter de, åtminstone i XP-versionen. ;)

Samt att man egentligen behöver ha koll på hur mycket drivrutinen (-rutinerna?) drar för att få med all minnesanvändningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis kört igenom min första scanning på 3 diskar med Microsoft Security Essentials.

Tog lite mer än 3 timmar och genomsöka.

Programmet bommade samtliga zippade programpaket och andra vanliga installationspaket som innehåller "tveksamma filer" och som annars brukar få varningar av mina andra AV och antimalware program.

Naturligtvis så beror allting på hur programmet känner av vad och var programmet ska detektera och börja varna, vilket det inte fanns manuell inställning för som jag kunde hitta som det nu ser ut.

Däremot så hittade programmet fram till ett par andra utplacerade godbitar iform av Trojannedladdare ifrån bittorrenter härstammande ifrån musikfiler och därtill gav det utslag för Comodos karantänfiler iform av Upx.

Jag kan tänka mig att köra programmet som komplement lite då och då men jag skulle nog inte vilja använda det som enda AV i mina datorer så länge som programmet håller denna stilen..Vi får se hur det utvecklas framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt att man egentligen behöver ha koll på hur mycket drivrutinen (-rutinerna?) drar för att få med all minnesanvändningen.

Ja, och användningen av virtuellt minne. ;)

Jag har aldrig kollat detta för MSE, men nu har jag tre drivrutiner (.sys) under System, och en .dll som laddas av varje process. Men MSE har nog varken Firewall Driver eller Sandbox Driver. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...